قرارداد نگهبان ساختمان در حال ساخت و ساخته شده و جنبه‌های قانونی آن

 

قرارداد نگهبان ساختمان یکی از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود. امروزه مردم به جهت آشنایی با حقوق و قوانین، نسبت ‌به گذشته بیشتر از این نمونه قرارداد استفاده می‌کنند. حضور یک یا چند نگهبان در ساختمان موجب افزایش امنیت و جلوگیری از ورود ضررهای مادی خواهد شد.

رابطه کاری نگهبان و کارفرما از روابط استخدامی محسوب می‌شود. بنابراین نگهبان مطابق قانون از حقوق، مزایا و حق بیمه برخوردار خواهد شد. یعنی کارفرما و نگهبان نمی‌توانند بر خلاف مقررات تامین اجتماعی و قانون کار با یگدیگر توافقی داشته باشند. در حقیقت کارفرما نمی‌تواند حقوقی کمتر از میزان حقوق پایه، مصوب شورای عالی کار برای نگهبان پرداخت کند، چون رابطه آن‎‌ها استخدامی و مشمول قانون کار است. علاوه بر این باید حق بیمه او را نیز بپردازد.

قرارداد نگهبان ساختمان چیست؟

قرارداد نگهبانی ساختمانی به‌ عنوان یکی از قراردادهای مهم در جامعه شناخته می‌شود. صاحبان ساختمان‌ها و ساکنان مجتمع به جهت پیشگیری از سرقت و برای محافظت از ساختمان، نگهبان را استخدام می‌کنند. در شرایطی ممکن است برای یک ساختمان چند نگهبان استخدام شود تا هر کدام در شیفت‌های مختلف وظیفه نگهبانی را بر عهده بگیرند. در این حالت کارفرما باید با هر یک از آن‌ها به‌ صورت جداگانه متن قرارداد نگهبان ساختمان را امضا کند.

تصور کنید یک ساختمان تکمیل شده و برای ساخت آن از تجهیزات پیشرفته استفاده‌ شده است. به جهت بالا بودن قیمت این تجهیزات و برای پیشگیری از سرقت یا تخریب آن‌ها، کارفرما تصمیم می‌گیرد تا نگهبانی را استخدام کند. در این شرایط هرکدام از طرفین(کارفرما و نگهبان) شروط و تعهداتی را مطرح می‌کنند. سپس طرف مقابل، ملزم به رعایت این شروط خواهد شد.

نمونه قرارداد نگهبان ساختمان

چه زمانی نمونه قرارداد نگهبان ساختمان امضا می‌شود؟

امروزه افراد زیادی از اهمیت تنظیم قرارداد نگهبان ساختمانی آگاه هستند. بااین‌حال ممکن است برخی بعضی از افراد در مورد نحوه تنظیم این قرارداد و دلایل انعقاد آن اطلاعی نداشته باشند.

در شرایطی که نگهبان ساختمان در مجتمع حضور داشته باشد، رفت‌وآمد افراد را به‌ طور دقیق کنترل می‌کند و این مورد را تحت نظر دارد. نگهبان از ورود افراد غریبه در ساختمان جلوگیری می‌کند. همین موضوع سبب پیشگیری بسیاری از جرایم خواهد شد.

حضور نگهبان سبب می‌شود تا اموال ساکنین ساختمان تا حد بسیار زیادی در برابر مسائلی مانند تخریب یا سرقت محافظت شود. معمولا نگهبان ساختمان وظیفه حراست از پارکینگ و کنترل دوربین‌های مداربسته را نیز بر عهده دارد. در این‌ صورت از وقوع حوادث بسیاری نیز پیشگیری خواهد شد.

نگهبان ساختمان درها، پنجره‌ها، انبار و راه‌های عبور را به‌ صورت کاملا دقیق تحت نظر دارد و در صورت لزوم، درهای ساختمان را قفل می‌کند.

تصور کنید شخصی یک شرکت طراحی گرافیک دارد. در این شرکت انواع سیستم‌ها و وسایل پیشرفته جهت کار موجود است. مدیر شرکت برای محافظت از وسایل و تجهیزات ساختمان، یک نگهبان استخدام می‌کند. آن‌ها قرارداد نگهبان ساختمان را امضا می‌کنند. در این حالت هر کدام از آن‌ها باید به تعهداتی که به موجب قرارداد بر عهده دارد، عمل کند. نگهبان ساختمان به موجب این قرارداد، وظیفه دارد، درهای ساختمان و اتاق‌های کار را در زمان تعطیل شدن شرکت قفل کند. همچنین او وظیفه دارد از ورود افراد متفرقه به داخل ساختمان جلوگیری کند.

آیا تنظیم نمونه قرارداد نگهبان ساختمان الزامی است؟

زمانی‌که قرارداد میان طرفین امضا شود، هرکدام از آن‌ها نسبت ‌به وظایف خود، آگاهی خواهند داشت. یعنی اگر شرطی در متن قرارداد نوشته‌ شده باشد، نگهبان یا کارفرما نمی‌توانند ادعا کنند که از آن اطلاع نداشته‌اند. در متن نمونه قرارداد نگهبان ساختمان؛ مدت، میزان حقوق و محل کار نگهبانی به‌ صورت دقیق نوشته می‌شود. به‌این‌ترتیب اگر کارفرما مبلغی کم‌تر از حقوق مندرج در قرارداد را به نگهبان بپردازد، او می‌تواند با استناد به متن نمونه قرارداد نگهبان ساختمان این موضوع را در اداره کار پیگیری کند.

در شرایطی ممکن است نگهبان وظایف خود را به‌ درستی انجام ندهد. کارفرما در این حالت با استناد به متن قرارداد، می‌تواند الزام او را به انجام تعهدات و وظایف مندرج در متن قرارداد خواستار شود.

قرارداد نگهبانی ساختمان در حال ساخت

احتمالا شما نیز چادرها یا کانکس‌های نگهبانی را در کنار ساختمان‌های درحال ساخت مشاهده کرده‌اید. بسیاری از افراد زمانی‌که برای احداث یک ساختمان تصمیم‌گیری می‌کنند، مصالح و ابزار فراوانی را به‌ صورت عمده می‌خرند. این افراد تجهیزات و وسایل لازم را نیز تهیه می‌کنند. برای این‌که مصالح و ابزارآلات آن‌ها ربوده یا تخریب نشود و جهت محافظت از این تجهیزات، کارفرما نگهبان استخدام می‌کند.

در این شرایط نگهبان و کارفرما با یکدیگر نمونه قرارداد نگهبان ساختمان درحال ساخت را امضا خواهند کرد. با امضای این قرارداد، رابطه کاری آن‌ها آغاز خواهد شد. با حضور نگهبان در محل ساختمان نیمه‌کاره اگر مشکلی به وجود آید یا ساختمان در معرض آسیب یا تخریب قرار بگیرد، نگهبان فورا موضوع را به کارفرما گزارش خواهد داد. علاوه‌براین حضور نگهبان سبب پیشگیری از سرقت توسط سارقان یا تخریب ساختمان درحال ساخت توسط افراد غریبه خواهد شد.

تصور کنید کارفرمایی برای احداث یک ویلا وسایل و مصالح لازم را خریداری می‌کند. او بعد از انجام اقدامات اولیه و در زمانی‌که ساختمان در حال ساخت است، یک نگهبان استخدام می‌کند. آن‌ها برای برخورداری از حمایت قانونی، با یکدیگر قرارداد نگهبان ساختمان در حال ساخت را امضا می‌کنند.

دراین‌صورت کارفرما وظایف و تعهداتی را بر عهده نگهبان قرار می‌دهد. آن‌ها با یکدیگر توافق می‌کنند که اگر نگهبان وظایف خودش را به‌ درستی انجام نداد، اخراج خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید عدم انجام تکالیف و تعهدات توسط کارگر منجر به اخراج کارگر خواهد شد. بنابراین اگر نگهبان در زمان شیفت، محل کارش یعنی ساختمان درحال ساخت را رها کند، به ‌موجب شرطی که در قرارداد لحاظ شده ‌است، کارفرما می‌تواند او را اخراج کند یا قرارداد فسخ شود. علاوه‌بر این ممکن است مسئولیت‌های قانونی بر عهده نگهبان قرار بگیرد.

یک مثال در این رابطه

تصور کنید شخصی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح نگهبان یک ساختمان در حال ساخت است. این شخص بدون اطلاع کارفرما ساعت ۲ نیمه‌شب محل کارش را ترک می‌کند و ساعت ۵ صبح به آن‌جا برمی‌گردد. در طول این چند ساعت سارقان مصالح و تعدادی از آهن‌آلات ساختمان را به سرقت می‌برند. کارفرما مطابق شرایط مندرج در قرارداد و مطابق قانون می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

در متن نمونه قرارداد نگهبان ساختمان چه مواردی نوشته می‌شود؟

برای نوشتن قرارداد لازم است که طرفین مشخصات خودشان را به‌همراه آدرس و شماره تماس بنویسند.

پس‌از آن باید موضوع قرارداد نوشته شود. یعنی موضوع نگهبانی ساختمان تکمیل ‌شده یا در حال ساخت، به ‌همراه آدرس محل ساختمان به ‌طور دقیق نوشته خواهد شد.

بعد از آن لازم است که مدت قرارداد نوشته شود. یعنی اگر نگهبان برای مدت ۶ ماه، یک‌سال یا هر مدت دیگری استخدام می‌شود، باید به ‌صورت دقیق تاریخ شروع و پایان و همکاری را در متن قرارداد بنویسند.

بعد از آن مبلغ حق‌الزحمه نوشته می‌شود. به‌جهت این‌که قرارداد از نوع قراردادهای استخدامی است، باید مبلغ حقوق و مزایا و حق بیمه براساس قانون کار نوشته شود. پس ‌از این موارد لازم است که طرفین شروط وظایف و تکالیف را بنویسند. اگر توافق کنند، می‌توانند برای انجام نشدن این وظایف، ضمانت اجرا تعیین کنند.

 

کدخبر: 906784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟