انتخاب سخت افزار سرور hp dl380 g10

 

اولین نکته‌ای که هنگام انتخاب سرور باید به آن دقت کنیم، توانایی سرور در پشتیبانی از پردازنده مرکزی است، زیرا نقش تاثیرگذاری در انتخاب مؤلفه‌های سخت‌افزاری دیگری مثل حافظه‌های اصلی دارد. این سرور قادر است از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل اول و دوم زئون اینتل پشتیبانی کند که هسته‌های پردازشی بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. علاوه بر این، فرآیند توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری را ساده‌تر می‌کند. به‌طوری که امکان استفاده از سرور در ارتباط با کاربردهایی مثل ذخیره‌سازی، پشتیبانی از حجم‌های کاری متنوع مثل مجازی‌سازی، میزبانی کانتینرها و ماشین‌های مجازی را تسهیل می‌کند و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری اجازه می‌دهد، گزینه‌های انعطاف‌پذیری بیشتری را در قالب سرویس‌های کاربردی در اختیار مشترکان خود قرار دهند. در ادامه به معرفی سخت افزار سرور hp dl380 g10 می‌پردازیم تا هنگام انتخاب اجزای سرور دید روشن‌تری داشته باشید.

بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های سخت افزاری سرور hp dl380 g10

با توجه به این‌که سرور dl380 g10 مجهز به تراشه C621 است، بنابراین توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل مثل سری‌های پلاتینیوم، طلایی سری 6100 و 5100، نقره‌‌ای سری 4100 و پردازنده‌های برنز مدل سری 3100 را دارد. بسته به پردازنده‌ای که روی سرور نصب می‌کنید به هسته‌های پردازشی برای انجام محاسبات دسترسی خواهید داشت. نکته مثبت و شاخصی که این سرور را متمایز از رقبای خود ساخته است، توانایی پشتیبانی از دو پردازنده مرکزی است، به‌‍طوری که در عمل به 4 تا 28 هسته پردازشی دسترسی خواهید داشت. به بیان دقیق‌تر، هرچه تعداد هسته‌های بیشتری در اختیار داشته باشید به همان نسبت فرآیند پردازش و رسیدگی به درخواست‌های دریافتی از ماشین‌های مجازی با سرعتی بیشتری انجام می‌شود.

یکی از قابلیت‌های سخت‌افزاری شاخصی که سرور فوق دارد، انعطاف‌پذیری در پشتیبانی از منابع تغذیه با راندمان بالا است، بنابراین مشکلی از بابت انتخاب PSU‌هایی متناسب با نیاز‌های کاری وجود ندارد و اگر در نظر دارید از تجهیزات پر مصرفی مثل کارت‌های گرافیک روی سرور استفاده کنید، بهتر است به فکر خرید منابع تغذیه‌ای باشید که عملکرد 94 تا 96 درصد دارند. این سرور مجهز به سیستم خنک‌سازی است که چهار فن دارد که قادر هستند گرمای تولید شده توسط پردازنده مرکزی و دیگر مولفه‌های سخت‌افزاری را دفع کند، اما اگر به دنبال نصب دو پردازنده روی سرور فوق هستید، باید از هر شش فن برای خنک‌سازی پردازنده مرکزی و مولفه‌های دیگری مثل هارد دیسک‌ها استفاده کنید.

سخت افزار  سرور g10 dl380

حافظه

دومین مولفه‌ای که هنگام انتخاب سخت افزار سرور hp dl380 g10 باید به آن توجه داشته باشید و پس از پردازنده مرکزی نقش مهمی در افزایش سرعت محاسبات دارد، حافظه اصلی است. هر پردازنده نصب شده روی سرور فوق از شش کانال با دو ماژول حافظه در هر کانال پشتیبانی می‌کند. همچنین، هر پردازنده توانایی پشتیبانی از 12 ماژول حافظه DDR4 را دارد که در مجموع برای استفاده از 24 ماژول حافظه باید از دو پردازنده مرکزی استفاده کنید. این سرور توانایی پشتیبانی از حافظه‌های با باس 2666 مگاهرتز را دارد، اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که حداکثر سرعت حافظه اصلی به نوع پردازنده‌ای که روی سرور نصب می‌کنید، بستگی دارد. به همین دلیل است که ابتدای مطلب به این نکته اشاره کردیم که پردازنده نقش مهمی در انجام سریع محاسبات دارد.

این سرور توانایی پشتیبانی از حافظه‌های بافر نشده (UDIMM)، دارای ثبات (RDIMM) و کاهنده (LRDIMM) را دارد. با این‌حال، دقت کنید که امکان ترکیب ماژول‌های مختلف حافظه در این سرور وجود ندارد و همه حافظه‌ها باید از یک نوع باشند. سرور dl380 gen10 توانایی پشتیبانی از حداکثر 3 ترابایت حافظه اصلی را در قالب ماژول‌های حافظه 128 گیگابایتی LRDIMM را دارد. علاوه براین، امکان نصب حافظه‌های HPE SmartMemory تولید شده توسط HPE که بالاترین سطح از عملکرد و پهنای باند را ارائه می‌کنند، وجود دارد.

اسلات‌ های توسعه

در شرایطی که سرور فوق در حالت پیش‌فرض قابلیت‌های سخت‌افزاری رده بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما هشت اسلات توسعه PCIe 3.0 نیز روی سرور تعبیه شده‌اند. این اسلات‌ها اجازه می‌دهند تا کارت‌های شبکه، کارت‌های گرافیک و غیره را روی سرور نصب کنید و قابلیت‌های سخت‌افزاری آن را بهبود ببخشید. البته، به این نکته دقت کنید که برای استفاده از هر هشت اسلات توسعه نیاز به دو رایزر دارید که رایزر دوم نیز به پردازنده مرکزی دوم نیاز دارد. این سرور مجهز به 4 پورت یک گیگابیتی است که البته امکان نصب کارت‌های پیشرفته‌تر که توانایی پشتیبانی از شبکه‌های 40 گیگابیتی را دارد از طریق شکاف توسعه PCIe وجود دارد.

به طور کلی، کارت‌های توسعه می‌توانند راندمان عملیات ورودی/خروجی را بهبود بخشند، به سرور اجازه دهند تا به مدیریت کارهای گرافیکی بپردازد، محاسبات با کارایی بالا را مدیریت کند یا به شکل کارآمدتری به مدیریت فضای ذخیره‌سازی بپردازد. همچنین، یک اسلات میکرواس‌دی روی سرور وجود دارد که بیشتر در ارتباط با مجازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اگر ماشین‌های مجازی و هایپروایزرها با مشکلاتی مثل Failsafe روبرو شدند، توانایی ادامه کار را داشته باشند.

اگر در نظر دارید انتخاب سخت افزار سرور hp dl380 g10 براساس کاربردهایی مثل پردازش کلان داده‌ها یا انجام کارهای گرافیکی پیشرفته انجام دهید، مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، زیرا امکان نصب پنج کارت گرافیک از نوع single-wide یا سه کارت از نوع double-wide وجود دارد. در این حالت، هسته‌های پردازشی بسیار زیادی برای انجام محاسبات در اختیار خواهید داشت.

قابلیت سخت افزاری g10 dl 380

فضای ذخیره سازی

سومین مولفه سخت‌افزاری که باید در مورد آن دقت نظر خاصی داشته باشید، فضای جانبی است که قرار است میزبان اطلاعات سازمانی باشد. نکته مهم و شاخص در ارتباط با سرور dl380 g10 سینی‌های ماژولار آن است که قادر به میزبانی 19 هارد دیسک 2.3 اینچی یا 20 عدد NVMe هستند.

با استفاده از سینی‌های پشتی سرور امکان نصب دیسک‌های 2.5 و 3.5 اینچی وجود دارد. همان‌گونه که اشاره شد، انعطاف‌پذیری عامل موفقیت این سرور بوده است، به طوری که شما می‌توانید تا 24 درایو 2.5 اینچی را نصب کنید و همچنین از طریق سینی دوگانه پشت دستگاه شش هارد دیسک 2.5 اینچی دیگر را روی سرور نصب کنید تا در مجموع به 30 درایو ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشید.

پشتیبانی از 239 ترابایت حافظه اصلی بسته به ظرفیت و مدلی که خریداری می‌کنید به شما اجازه می‌دهد ابر خصوصی درون سازمانی را بدون نیاز به ابرهای عمومی پیاده‌سازی کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات در امنیت بالایی قرار دارند. همچنین، نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات به واسطه خرابی هارد دیسک‌ها وجود ندارد، زیرا سرور فوق از ریدهای مختلف پشتیبانی می‌کند. جالب آن‌که روند نظارت و مدیریت سرور نیز از طریق iLO 5.0 انجام می‌شود تا هر زمان نیازمند اعمال تغییری در پیکربندی همچون تخصیص مجوزها به کاربران بودید، از هر مکانی به سرور متصل شده و پیکربندی را متناسب با نیازها تغییر دهید.

در این مقاله فاکتورهای مهم در انتخاب سخت افزار سرور hp dl380 g10 را بررسی کردیم، اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است از کارشناسان خبره این حوزه کمک بگیرید.

 

 

کدخبر: 897660 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟