نحوه قیمت گذاری ورق گالوانیزه 6 متری چگونه است؟

 

ورق گالوانیزه 6 متری یا همان ورق با طول 6000 میلیمتر در عرض‌های مختلف به صورت برش خورده به مشتریان تحویل داده می‌شود. ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی مورد استفاده دارد که عبارتند از ساخت سینی کابل، تابلو برق، بدنه و قطعات لوازم خانگی، لوله بخاری، ناودان، کانال‌کولر، لوله، بدنه و سقف سوله و سالن‌های صنعتی.

ورق گالوانیزه 6 متری، یکی از پراستفاده‌ترین انواع ورق گالوانیزه است که مقاومت به خوردگی بالایی دارد. بر اساس این ویژگی، در صنایع گوناگون از کاربرد‌های گسترده‌ای برخوردار است. این نوع ورق یکی از ورق‌های پرفروش بازار آهن به‌شمار می‌رود که کیفیت بالایی نیز دارد. ورق گالوانیزه به دلیل روکشی از جنس فلز روی، مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی مانند باران، برف و رطوبت دارد. بر این اساس از این ورق به‌ عنوان ورق‌های شیروانی نیز استفاده می‌شود.

نحوه قیمت‌گذاری

قیمت ورق گالوانیزه 6 متری کیلویی با توجه به فاکتورهای مختلف، متغییر می‌باشد، از جمله این موارد می‌توان به عرض ورق و میزان روی استفاده شده در فرآیند گالوانیزاسون و در نهایت وزن آن، کارخانه تولید‌کننده اشاره نمود. از مواردی که بر قیمت روز ورق گالوانیزه 6 متری تاثیرگذار است، می‌توان به نوسانات قیمت آهن‌آلات، ارز و مواردی از این دست اشاره نمود. این نوسانات بر روی قیمت محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه 6 متری تاثیری مستقیم دارد.

ورق گالوانیزه به دلیل پوششی که از جنس روی دارد، برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب است، زیرا این پوشش مانع از زنگ‌زدن ورق در تغییرات شرایط جوی می‌شود. انواع مختلف ورق گالوانیزه در ضخامت پوشش روی بر سطح آن‌ها با هم متفاوتند و بر اساس ضخامت روی، coting ورق‌ها تعیین می‌گردد. این ورق دارای ضخامت 6 میلیمتر می‌باشد که این مقدار شامل ضخامت ورق پایه و پوشش روی موجود بر روی سطح آن می‌باشد. این ورق به صورت رول و شیت به بازار عرضه می‌شود و از نظر ابعاد ورق گالوانیزه می‌توان گفت این ورق در عرض 1000 و 1250 تولید می‌گردد.

قیمت آهن‌آلات

کشورهای تاثیرگذار

مهم‌ترین کشور‌های خریدار ورق گالوانیزه 6 متری را می‌توان ایران و برزیل دانست که هر دو کشور در تولید و عرضه این محصول سهم به سزایی دارند. در این میان، برخی کارخانه‌های ایرانی نیز با واردات انواع ورق‌های گالوانیزه 6 متری درصدد بالا بردن سطح کیفی این محصول در بازار داخلی هستند. به همین دلیل خرید انواع ورق گالوانیزه 6 متری برای شرکت‌ها و کارگاه‌ها بسیار اهمیت دارد. همچنین از آن جایی که شرکت‌های معتبر ایرانی به واردات انواع ورق گالوانیزه 6 متری اقدام می‌کنند، لذا خریداران این محصول نیز تمایل بیشتری به خرید این محصول نشان می‌دهند. ورق گالوانیزه به صورت ورق سیاه یا ورق گالوانیزه رنگی در بازار عرضه می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه رنگی و سیاه در بازار بسته به نوع برند و شرکت سازنده متفاوت است. اما می‌توان گفت قیمت‌های تعیین شده برای این محصول از شرکت‌های ایرانی مناسب است. به علاوه، از آنجا که کیفیت این محصول در بازار داخلی قابل قبول است، واردات آن نیز می‌تواند به بالا رفتن سطح کیفی این محصول کمک کند.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضای ورق گالوانیزه شش متری تولیدی در بازار مصرف ایران، شرکت‌های مختلفی اقدام به عرضه ورق‌های گالوانیزه شش متری ایرانی به صورت عمده نموده‌اند. امروزه با توجه به شرایط اقلیمی، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از این ورق‌ها و دیگر ورق‌های فولادی مرسوم است. این ورق‌های گالوانیزه ایرانی را عمدتا با قیمت رقابتی، به بسیاری از کشورهای در حال توسعه صادر می‌کنند و این موضوع خود موید برتری این نوع ورق ایرانی نسبت به دیگر محصولات وارداتی است.

وزن ورق گالوانیزه

وزن ورق گالوانیزه مانند سایر مقاطع فولادی، یکی از استانداردها برای تشخیص کیفیت مقطع فولادی(قیمت لحظه ای آهن‌آلات) است. هم‌چنین چون وزن ورق هر کارخانه متفاوت است، می‌تواند یکی از راه‌های اطمینان از اصالت کالا بعد از خرید باشد. جدول وزنی ورق گالوانیزه در هر برند از سوی همان شرکت معرفی می‌شود. در حالت کلی هرچه وزن ورق به جدول وزن استاندارد نزدیک‌تر باشد کیفیت ورق بهتر خواهد بود. ورق گالوانیزه، ورق فولادی است که برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، سطح آن با روی Zn پوشش داده می‌شود. به دلیل همین پوشش معمولاً از این ورق در جاهایی استفاده می‌شود که با آب در تماس است. البته اگر خراشی به‌صورت عمیق در سطح ورق تولیدی ایجاد شود، در لایه‌های زیرین ورق باعث زنگ‌زدگی شده و بعد از مدتی فلز ورق اکسید خواهد شد. وزن ورق گالوانیزه با داشتن چند پارامتر به راحتی محاسبه می‌شود. تنها کافی است که طول و عرض را به متر و ضخامت را به میلی‌متر داشته باشید. این اعداد را در هم ضرب کرده و سپس در چگالی ورق فولادی که در حالت استاندارد 86 / 7  گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی‌متر)* 7.86 = وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

بنابراین وزن ورق‌های گالوانیزه با ابعاد 1 در 2 و ضخامت 4 / 0  میلی‌متر به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:

 2 (متر) *1 (متر) * 0.4 (میلی‌متر)* 7.86 = وزن ورق (6.288 کیلوگرم)

در صورتی که چگالی ورق فولادی پایه متفاوت باشد، چگالی آن را به جای 86 / 7 جایگذاری کنید. گاهی در محاسبه وزن ورق‌های گالوانیزه ایرانی عدد 8 را به جای 86 / 7  در فرمول جای‌گذاری می‌کنند. دقت کنید که ضخامت درفرمول بالا مجموع ضخامت ورق فولادی پایه و ضخامت پوشش روی (Zn) است. هم‌چنین چون چگالی روی (Zn) با عدد 14 / 7  گرم بر سانتی‌متر مکعب با چگالی فولاد یعنی 86 / 7  اختلاف زیادی ندارد، در فرمول وزنی بالا از اختلاف ناچیز بین چگالی‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

منبع: pivan.co

کدخبر: 894915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟