تأثیر موسیقی بر درس خواندن

 

ازنظر آن‌ها زمانی کیفیت مطالعه افزایش پیدا می‌کند که فضا آرام و ساکت باشد. بنابراین نمی‌توان برای همهٔ افراد نسخهٔ یکسانی پیچید. اما طبق تحقیقات علمی موسیقی می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند یادگیری داشته باشد. با ما همراه باشید تا دربارهٔ تأثیر موسیقی بر مغزحافظه (بین مغزحافظه به و نیاز است) بیشتر بدانید:

تأثیر موسیقی بر مطالعه

تحقیقات علمی نشان داده‌است که موزیک تأثیرات مثبت فراوانی بر روی مغز و بدن انسان دارد. طبق نتایج مشخص شده‌است که موسیقی نیمکرهٔ چپ و راست مغز را به‌طور هم‌زمان فعال می‌کند که این مورد می‌تواند سبب بهبود عملکردهای ذهن بشود. بنابراین یادگیری به بالاترین حد ممکن رسیده و حافظه تقویت می‌شود، به همین دلیل بسیاری از افراد موسیقی را به‌عنوان یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه در زمان درس خواندن می‌دانند.

نظریه تأثیر موسیقی بر یادگیری نزدیک به سه دهه پیش بیان شد. بر طبق این نظریه، موسیقی و به‌خصوص موسیقی کلاسیک، باعث می‌شود تا افراد با تمرکز بیشتری به انجام فعالیت‌های روزانه و همچنین مطالعه بپردازند. نظریه تأثیر موتزارت معتقد است که هنگام گوش دادن به موسیقی، سطح IQ تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه میزان یادگیری و تمرکز نیز بالاتر می‌رود.

تأثیر موسیقی بر مطالعه

موزیک بی‌کلام گوش کنیم یا باکلام؟

بر طبق مطالعه‌ای که نزدیک یک دهه پیش در استنفورد بر روی تأثیر موسیقی بر مغزحافظه انجام شد، نتایج جالبی به‌دست آمد. نتایج حاکی از آن بودند که موزیک تأثیر شگفت‌انگیزی بر فعالیت‌های مغزی و افزایش قدرت توجه دارد. بر طبق داده‌های تحقیق، مشخص شد که موسیقی بی‌کلام برای افزایش تمرکز در حین مطالعه مفید است. جالب است که بدانید در بین همهٔ انواع موسیقی‌ها، توصیهٔ زیادی بر گوش دادن به موسیقی کلاسیک می‌شود. با این حال اگر در زمان گوش دادن به موسیقی کلاسیک متوجهٔ این شدید که قدرت تمرکز شما کاهش پیدا کرده‌است، می‌توانید سبک آهنگ را عوض کنید.

همان‌طور که اشاره شد، بهتر است که موسیقی انتخابی بی‌کلام و آرام‌بخش باشد. بنابراین انتخاب سبک‌های موسیقی از قبیل پاپ، راک، متال، بلوز، جاز، هیپ هاپ و کانتری برای گوش دادن در هنگام درس خواندن توصیه نمی‌شود. دلیل این امر هم این است که گوش دادن به موسیقی با کلام، مغز را فعال می‌کند تا علاوه‌بر تحلیل نت‌ها، به پردازش متن نیز بپردازد. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که قدرت تمرکز شما کاهش پیدا کند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چیزی غیر از سکوت تمرکز شما را به هم می‌زند، مجبور به گوش کردن به موسیقی در عین مطالعه نیستید. با این حال اگر تمایل به انجام این کار دارید، می‌توانید کم‌کم موسیقی را به روند مطالعهٔ خود اضافه کنید. ذکر این نکته الزامی است که اگر قصد گوش کردن به آهنگ‌های باکلام را دارید، ترک‌هایی را انتخاب کنید که حس آرامش بیشتری دارند و ذهن شما را درگیر نمی‌کنند. درواقع انتخاب نوع موسیقی چندان مهم نیست. چیزی که حائز اهمیت است، اثبات تأثیر موسیقی بر یادگیری و افزایش کیفیت مطالعه است.

مزایای درس خواندن با موسیقی

همان‌طور که می‌دانید، مطالعهٔ کتاب‌های درسی کاری سخت و وقت‌گیر و در برخی از موارد کسل‌کننده است. مجموع این عوامل سبب کاهش راندمان کیفیت مطالعه می‌شود. یکی از مزایای تأثیر موسیقی بر مطالعه، بهبود عملکرد و یادگیری است. از دیگر مزایای گوش کردن به موزیک در هنگام مطالعه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تمرکز

اگر با اختلال تمرکز در انجام کارهای خود و به خصوص مطالعه روبه‌رو هستید، می‌توانید با گوش کردن به قطعه‌ای موسیقی، قدرت تمرکز خود را تا حد زیادی بالا ببرید. گوش کردن به موسیقی یک راه‌حل ایده‌آل در هنگام خواندن کتاب‌های درسی، یادگیری مطالب طولانی و دروس حفظی یا حل مسائل ریاضی است. البته این نکته را فراموش نکنید که گاهی عدم تمرکز نشان از خستگی یا گرسنگی است. بنابراین مدت‌زمانی را برای خوردن و استراحت کردن اختصاص دهید.

  • ایجاد انگیزه

یکی دیگر از فواید گوش دادن به آهنگ در حین مطالعه، ایجاد انگیزه است. درواقع زمانی که بدن احساس خستگی دارد و ذهن نمی‌تواند تمرکز کند یا علاقه‌ای به موضوع درسی وجود ندارد، می‌توان با پخش کردن موسیقی، به ایجاد حس انگیزه و علاقه در مغز کمک کرد. به این ترتیب مغز آن فعالیت را دل‌چسب می‌داند و یادگیری افزایش پیدا می‌کند.

  • بهبود حافظه

زمانی که مغز درگیر فعالیت‌های جدید می‌شود، قدرت تمرکز آن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این ویژگی برای کمک به جلوگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مؤثر است. همچنین گوش دادن به موسیقی روحیه را بهبود می‌بخشد و یک وضعیت احساسی مثبت در حافظه ایجاد می‌کند. برای آن‌که قدرت حافظهٔ خود را تا حد زیادی افزایش دهید، می‌توانید به‌طور مرتب از آهنگ‌های جدید در حین مطالعه استفاده کنید و یادگیری خود را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهید.

  • افزایش آرامش

یکی دیگر از مزایای گوش دادن به موسیقی در حین انجام فعالیت و مطالعه، ایجاد حس آرامش و رهایی از هرگونه استرس و اضطراب است. اضطراب مشکلی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان را در شب قبل امتحان درگیر می‌کند و موجب کاهش یادگیری می‌شود. در چنین شرایطی، گوش کردن به موسیقی می‌تواند مؤثر باشد، چراکه موسیقی می‌تواند ذهن را درگیر خودش کند و با ترشح هورمون‌های آرامش و لذت، بدن را آرام کرده و تپش قلب را در حد متعادلی نگه دارد.

مزایای گوش دادن به موسیقی

سخن پایانی

گوش دادن به موزیک در حین مطالعه یک راه‌حل عالی برای رهایی از هرگونه استرس و فکر و خیال و همچنین افزایش قدرت یادگیری است. چنانچه تصور می‌کنید که برای یادگیری با مشکل روبه‌رو هستید و به نوعی مفاهیم دروس را متوجه نمی‌شوید، با پخش کردن یک قطعه موسیقی، می‌توانید به ارتقای تمرکز و یادگیری خود کمک کنید. البته فراموش نکنید که پخش کردن آهنگ همیشه یک راه‌حل خوب نیست و در برخی از موارد سکوت، استراحت، خوردن و آشامیدن نیز با افزایش انرژی و قدرت تمرکز، می‌توانند کمک‌کننده باشند.

کدخبر: 891156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟