مهلت اظهارنامه مالیاتی 1402

 

هر سال مهلت مشخصی برای ثبت رویدادهای مالی به‌منظور محاسبه مالیات در اختیار مودیان قرار داده می‌شود؛ افراد موظف هستند در این مدت اقدامات لازم به‌منظور ثبت اظهارنامه در سامانه مالیاتی کشور را انجام دهند. مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 موضوع بحث ما در این مقاله است. در ادامه به شما می‌گوییم تا چه زمانی مهلت دارید اظهارنامه مالیاتی حقوقی و حقیقی را ثبت کنید و راه‌های ثبت‌نام اظهارنامه را نیز برای شما توضیح می‌دهیم.

مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402

تا لحظه نگارش این محتوا تاریخ دقیقی برای ارسال اظهارنامه مربوط به مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نشده است؛ بااین‌حال، طبق قرار سال‌های گذشته بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی تا ۳۱ خردادماه و آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقوقی، تا پایان ۳۱ تیرماه خواهد بود. این تاریخ برای اشخاص حقوقی در صورتی صدق می‌کند که پایان سال مالی آن‌ها اسفندماه باشد.

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در صورت عدم تطابق سال مالی با سال مالیاتی

در بخش قبلی اشاره‌ای به عبارت سال مالی داشتیم. در هر شرکت و مجموعه، تاریخ مشخصی برای شروع و پایان محاسبات مالی در نظر گرفته می‌شود که با عبارت سال مالی شناخته می‌شود. در این بازه زمانی مشخص همه فعالیت‌های مالی یک شرکت از جمله مبلغ حقوق کارگران 1402، میزان خرید و فروش و مقدار سود و زیان در یک گزارش مالی کامل جمع‌آوری می‌شود.

در مقابل، سال مالیاتی یک محدوده زمانی مشخص است که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده و در پایان آن محدوده زمانی، مودیان مالیاتی باید برای ارسال انواع اظهارنامه از جمله اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده و کارتخوان اقدام کنند. اگر سال مالی یک مجموعه با سال مالیاتی مطابق نباشد، در زمان ثبت اظهارنامه سال مالی به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت.

اظهارنامه مالیاتی

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای مودیان در تاریخ مقرر 

اشخاص حقیقی یا حقوقی برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان سال مالیاتی یا چهار ماه بعد از سال مالی فرصت دارند. درصورتی‌که شرکت‌ یا مجموعه‌ای نسبت به تنظیم و ارسال اظهارنامه خود اقدام نکند، تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات مشمول جریمه خواهد شد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، غیرقابل‌بخشش بودن این جریمه است.

نکته بسیار مهم دیگر برای شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف این است که حتی اگر در طول یک سال مالی یا سال مالیاتی، هیچ‌گونه فعالیتی نداشته و درآمدی برای آن‌ها حاصل نشده است، باید حتما اظهارنامه مالیاتی کارتخوان خود را ارسال کنند. در چنین شرایطی باید اظهارنامه را به صورت سفید همراه با سایر مدارک ارسال کرده تا مشمول جریمه مالیاتی نشوند.

تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402   

در سال ۱۴۰۱ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1401 برای اشخاص حقیقی تا ۱۵ تیرماه و برای اشخاص حقوقی تا ۳۱ مردادماه تمدید شد. درنهایت نیز با صدور مصوبه‌ای جدید، مهلت ثبت نام برای اظهارنامه مالیاتی حقوقی تا پایان ۷ شهریور ادامه پیدا کرد. این شرایط مربوط به سال گذشته بوده و ممکن است در سال 1402 با تغییراتی همراه شود. درصورتی‌که مدت زمان ثبت نام و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید شود، باید در اولین فرصت پیش از گذشتن مهلت ثبت نام، برای ثبت اطلاعات و ارسال اظهارنامه خود اقدام کنید؛ در غیر این صورت مشمول جریمه خواهید شد.

چگونه اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنیم؟

تا همین چند سال پیش مودیان برای تنظیم اطهارنامه‌های مالیاتی باید فرم‌های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری کرده و نسبت به تکمیل و ارسال آن اقدام می‌کردند. به‌منظور تسهیل و تسریع فرایند ارسال و بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی، امکان تنظیم این فرم به صورت الکترونیکی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir برای مودیان فراهم شده است. برای ارسال اظهارنامه مالیاتی وارد سامانه سازمان امور مالیاتی شوید و در این سامانه ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام در سامانه، ارسال مدارک هویتی و مالی و تایید آن‌ها، با دریافت کد کاربری و رمز عبور می‌توانید اقدامات لازم برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی را انجام دهید.

سامانه امور مالیاتی

با بررسی سامانه امور مالیاتی فرصت ارسال اظهارنامه مالیاتی را از دست ندهید

در این مطلب درباره مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال 1402 صحبت کردیم. هنوز تاریخ دقیقی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام نشده است؛ بااین‌حال، طبق روال هر سال برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی تا تاریخ  ۳۱ خردادماه و اظهارنامه مالیاتی حقوقی تا ۳۱ تیرماه زمان در نظر گرفته شده است. تا پیش از اتمام موعد مقرر نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مالی و محاسبه مالیات اقدام کنید.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در زمان ارسال اظهارنامه با آن مواجه می‌شوند، محاسبه مالیات و ثبت اسناد مالی است. نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم، با قابلیت‌های فراوان برای این هدف طراحی شده و به اشخاص حقیقی و حقوقی برای محاسبه میزان مالیات و برنامه‌ریزی مالی دقیق کمک می‌کند. با جستجوی نام سپیدار سیستم در فضای اینترنت و وارد شدن به سایت این مجموعه، اطلاعات کاملی درباره نرم افزار حسابداری حرفه‌ای آن‌ها به دست خواهید آورد.

 

کدخبر: 889657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟