جدید ترین تغییرات مهریه در سال ۱۴۰۲

در صورتی که خانم قصد مطالبه مهریه داشته باشد و یا آقا بخواهد مهریه پرداخت کند، بهتر است از قوانین مهریه در سال 1402 اطلاع داشته باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مهریه و جدیدترین تغییرات قانون مهریه در سال 1402 آشنا کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا مهم‌ترین شرایط پرداخت مهریه را شرح دهیم.

انواع مهریه

تعیین مهریه یکی از ضروری‌ترین موارد جهت جاری شدن صیغه عقد دائم و یا موقت است، اما باید در نظر داشته باشید که این امر اجباری نیست و بدون تعیین مهریه هم امکان جاری شدن صیغه عقد وجود دارد. با توجه به این موضوع در ادامه به برخی از انواع مهریه اشاره شده است.

عندالمطالبه

این نوع از مهریه در زمان نکاح تعیین شده و پس از جاری شدن صیغه عقد، مرد باید آن‌را به زن بپردازد. در صورت تمکن مالی مرد، مهریه به‌طور تمام و کمال بایستی پرداخت شود، اما در غیر این صورت امکان اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد. در این حالت دادگاه اگر با درخواست اقساطی پرداخت کردن مهریه موافقت کند، برای صدور حکم طلاق، میزان پرداخت مهریه را 110 سکه اعلام خواهد کرد.

عندالاستطاعه

برای پرداخت این نوع از مهریه استطاعت مرد برای پرداخت، در نظر گرفته می‌شود و دادگاه اگر تشخیص دهد که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را ندارد، وی را تحت فشار قرار نخواهد داد و مرد روانه زندان نمی‌شود.

انواع مهریه

مهرالمسمی

در این حالت زن می‌تواند مقدار معین مهریه را از مرد درخواست کند و طبق قانون این میزان حداکثر 110 سکه است.

مهرالمثل

برای پرداخت مهرالمثل طبق قانون 1091، وضعیت زندگی زن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس آن میزانی از مهریه به وی داده خواهد شد.

مهرالمتمعه

اگر در زمان عقد، مهریه‌ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال بین زوجین قبل از طلاق، نزدیکی صورت نگرفته باشد؛ بر اساس شرایط مالی و اقتصادی مرد، به زوجه میزانی از مهریه پرداخت خواهد شد.

قوانین مهریه در سال 1402

طبق ماده 1082 قانون مدنی و اصلاحیه‌های اخیر آن، اگر مهریه زن بر اساس وجه رایج کشور تعیین شده باشد، زمانی‌که زوجه قصد مطالبه مهریه را داشته باشد؛ میزان پرداختی مهریه بر اساس تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.

در عین حال باید اشاره کنیم که اگر مرد فوت شده باشد، میزان مهریه پرداختی به زن تا روز فوت همسرش به قیمت روز محاسبه و بایستی در زمان انحصار وراثت در نظر گرفته و پرداخت شود.

شرایط مطالبه مهریه در سال 1402

طبق قوانین موجود در سال جاری، دریافت مهریه تحت شرایطی امکان پذیر می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • برای پرداخت مهریه، مرد می‌بایست پس از این‌که حکم طلاق جاری شد، بر اساس نرخ روز آن را به همسرش بپردازد.
  • اگر برای پرداخت مهریه، ملاک اموال منقول و غیر منقول مرد و همچنین حساب‌های بانکی وی باشد، بایستی از طریق اجراییات اداره ثبت اقدام به دریافت مهریه‌اش کند.
  • برای مهریه زیر 20 میلیون تومان، شورای حل اختلاف تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما برای مبالغ بیشتر، پیگیری از طریق دادگاه و یا اداره ثبت امکان پذیر است.

حق طلاق

اگر مرد وکالتی جهت اعطای حق طلاق به همسرش تنظیم کند، در این صورت زن می‌تواند از همسرش طی شرایطی معین جدا شود.

نکته‌ای قابل توجه در این زمینه، این است که اگر حتی مرد به همسرش وکالت‌نامه‌ای بلاعزل برای طلاق داده باشد، هنوز هم حق طلاق را خواهد داشت.

امکان اعطای حق طلاق به زن به 2 روش امکان پذیر است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • در صورتی که یکی از شروط عقد، اعطای حق طلاق به زن باشد؛ وی می‌تواند با داشتن دلایل کافی از همسرش طلاق بگیرد.
  • روش دیگر این است که بعد از عقد، مرد به همراه همسرش به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و در آن‌جا حق طلاق را طی وکالت‌نامه‌ای به او بدهد.

حق طلاق در ازای مهریه

در مطالب بالا به حق طلاق اشاره شد، اما سوالی که به وجود می‌آید این است که می‌توان در ازای مهریه، حق طلاق را به دست آورد؟ در جواب این سوال باید بگوییم، بله.

برخی از خانم‌ها به دلیل نارضایتی از زندگی مشترک خود برای این‌که بتوانند سریع‌تر از زوجیت خارج شوند، اقدام به بخشش مهریه خود در ازای به دست آوردن حق طلاق می‌کنند. البته مهریه برای خانم‌هایی که جهت تامین مخارج زندگی خود به آن نیازمند هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است و شاید تن به این موضوع نداده و پروسه طولانی طلاق را نیز تحمل کنند تا بتوانند مهریه خود را به دست آورند.

حق طلاق در ازای مهریه

قانون مهریه در سال 1402

همان‌طور که بارها در مطالب بالا ذکر شد، مهریه از جمله حق و حقوق اصلی زن بعد از عقد و همچنین بعد از طلاق است که مرد نیز موظف به پرداخت تمام و کمال آن به وی خواهد بود. قوانین مهریه و مطالبه آن در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی بوده است که ما در این مطلب سعی بر این داشتیم، آن‌ها را به اطلاع شما عزیزان برسانیم.

منبع : دادنیک

 

کدخبر: 881023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟