آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

قانون معامله ارز دیجیتال در ایران

برای شمایی که به تازگی قصد دارید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید و هنوز شناخت کاملی از پلتفرم‌ها و قوانین این نوع معاملات در دسترس شما نیست، به طور حتم قانونی یا غیر قانونی بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند یک دغدغه بزرگ باشد.

زیرا ترس از بین رفتن و مسدود شدن سرمایه خود را دارید. خبر خوبی که می‌توان در اینجا اعلام کرد عدم ممنوعیت این نوع خرید و فروش‌ها توسط کشور ایران است. در واقع کشور ایران تا به امروز هیچ اطلاعیه رسمی در مورد ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال منتشر و اعلام نکرده است.

 البته که مقبولیت و پذیرش این موضوع نیز هنوز اثبات نشده و قوانین مبهمی وجود دارند. با توجه به تحریم‌هایی که از طریق کشور ایالات متحده آمریکا به کشور ایران اعمال شده است، ایرانیان بیش از پیش به سمت این نوع معاملات پر سود تحریک شده و حضور فعالی در عرضه معاملات ارزهای دیجیتال دارند.

 طبق گزارشات به دست آمده امید است که در آینده‌ای نه چندان دور خبرهای خوبی در زمینه مقبولیت این نوع معاملات به گوش کاربران بازار رمز ارزها برسد. اگر چه خرید و فروش رمز ارزها هنوز در کشور ایران به طور رسمی پذیرفته نشده است اما نگران نباشید زیرا انجام معاملات بازار ارزهای دیجیتال جرم محسوب نمی‌شود.

حتی اگر در این بازار پرنوسان شخصی سودجو قصد کلاهبرداری داشته باشد، فرد ضرر دیده می‌تواند به طور رسمی شکایتی صادر و ثبت کند و از طریق دادگاه رسمی برای دریافت حق خود اقدامات لازم را انجام دهد. تمام این توضیحات خلاصه‌ای از قوانین کلی کشور ایران در مورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال بود.

تاریخچه قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور ایران

براساس آمار به دست آمده قوانین مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور ایران با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. برای مثال در سال 2018 خرید و فروش و حتی داشتن ارزهای دیجیتال در کشور ایران به طور رسمی ممنوع اعلام شد.

البته دلیل این ممنوعیت جلوگیری از پول‌شویی و تامین مالی افراد تروریست بود. این ممنوعیت به طوری پیگیری می‌شد که هیچ از موسسات مالی، اعتباری، بانک‌ها و حتی صرافی‌های اجازه خرید و فروش یا تبلیغ معاملات ارزهای دیجیتال را نداشتند.

اما خوشبختانه در سال 2019 این ممنوعیت‌های از بین رفت. دلیل اصلی از بین رفتن این ممنوعیت تحریم پول ملی ایران توسط ایالات متحده آمریکا بود. می‌توان گفت روی بردن به ارزهای دیجیتال در واقع روشی جایگزین برای بی‌اعتنایی به دلار آمریکا محسوب می‌شد.

مدیران و سران کشور ایران استفاده از ارزهای دیجیتال را روشی جایگزین متکی بودن دلار آمریکا در نظر داشتند. با گذشت زمان قوانین مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور ایران با تغییرات مثبتی همراه بود.

به طوری که داشتن رمز ارزها و حتی استخراج آنها ممنوع نبود و کاربران این بازار توانستند به طور رسمی و مجاز به معاملات ارزهای دیجیتال مشغول شوند. ناگفته نماند استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت همچنان ممنوع بود و کسی نمی‌توانست دارایی دیجیتال خود را خرج کند.

 با وجود اینکه داشتن ارزهای دیجیتال جرم نبود اما محدودیت‌هایی در پیش روی کاربران قرار داشت. برای مثال کاربران بازار رمز ارزها نمی‌توانستند بیش از 10000 یورو ارز دیجیتال داشته باشند.

اما وضعیت خرید و فروش رمز ارزها همچنان یکسان نبود و در اواخر سال 2020 دوباره دولت ایران بیش از پیش بر روی وضعیت معاملات ارزهای دیجیتال کنترل و نظارت پیدا کرد.

قوانین اخیر کشور ایران درباره معاملات ارزهای دیجیتال

بعد از اینکه قیمت رمز ارزها بیشتر شد و کاربران زیادی به سمت این بازار جذب شدند، متاسفانه بازار سهام و بورس کشور ایران با وضعیت نزولی روبرو شد و تا حد زیادی سقوط کرد. بنابراین دولت ایران برای جلوگیری از سقوط بیشتر بازار بورس و سهام خود دوباره قوانینی در محدودیت بیشتر بازار ارزهای دیجیتال اعمال کرد.

معاملات ارزهای دیجیتال

در زمان صدور این اطلاعیه بیشتر کشورها دنیا در ترید ارزهای دیجیتال حضور فعال و موفقی داشتند. از این رو کشور ایران نمی‌توانست کاربران خود را به یکباره از خرید و فروش ارزهای دیجیتال منع کند.

تنها کاری که از توانست برای ایجاد محدودیت انجام دهد، غیر مجاز اعلام کردن استخراج ارزهای دیجیتال به بهانه مصرف زیاد انرژی بود. با وجود تمام این نوسانات و فراز و نشیب‌ها بازار ارزهای دیجیتال کشور ایران همچنان رو به رونق است و کاربران ایرانی زیادی در این بازار مشغول به فعالیت هستند.

 این آزادی و رونق بازار ارزهای دیجیتال در کشور ایران به دلیل عدم موضع‌گیری دولت ایران است. در این سال‌های اخیر تنها قوانین رسمی و جدی که در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد مربوط به استخراج رمز ارزها است.

البته براساس اطلاعات به دست آمده یک سری قوانین پیش پا افتاده نیز در مورد معامله ارزهای دیجیتال وجود دارند. برای مثال از سال 1397 تا به امروز قوانین مشخصی در مورد خرید و فروش رمز ارزها به طور رسمی به بانک مرکزی اعلام شده است. (به عنوان مثال خرید و فروش مهمترین ارز های دیجیتال همچون خرید و فروش اتریوم، تتر و بیت کوین در ایران هیچگونه محدودیتی ندارد.)

خرید و فروش ارزهای دیجیتال قانونی است

با توجه به قوانین ثبت و ضبط شده در مورد بازار رمز ارزها، می‌توان گفت خرید و فروش ارزهای دیجیتال قانونی است و تنها با محدودیت‌هایی جزئی روبرو خواهد بود. اما این امید نیز وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک همین محدودیت‌ها هم به طور کامل از بین برود و کاربران ایرانی بتوانند با خیالی آسوده در این بازار پر نوسان و البته پرسود رشد کنند.

کدخبر: 879764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟