قیمت سوله به چه عواملی بستگی دارد؟

 

در شهرک‌های صنعتی، مهندسان و افراد مجرب به‌دلیل وجود کارخانه‌های متعدد، سوله‌های زیادی را احداث می‌کنند. البته علاوه بر شهرک‌های صنعتی، در مراکز شهرها نیز به‌منظور ساخت سالن‌های ورزشی، تعمیرگاه و... سوله‌های متنوعی در ابعاد مختلف احداث می شوند. هزینه ساخت سوله، یکی از مهم‌ترین عواملی است که در پروسه ساخت این سازه، مورد توجه همه مشتریان قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سال‌های اخیر بسیاری از مهندسان، سوله‌هایی ارزان و البته مقاوم را به مرحله احداث رسانده‌اند. عوامل متعددی بر میزان هزینه سوله موثرند که در ادامه مطلب به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

با 5 عامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله آشنا شوید

عوامل مختلفی باعث افزایش یا کاهش هزینه ساخت سوله می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت آهن‌آلات مصرفی در ساخت

مهندسان و سازندگان سوله، برای ساخت این سازه از آهن‌آلات زیادی استفاده می‌کنند. ورق سیاه، تیرآهن، ناودانی، نبشی و... از مهم‌ترین مقاطعی هستند که در ساخت انواع سوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلایل مختلفی مثل تغییر قیمت دلار و تحریم‌ها باعث ایجاد نوسان در قیمت آهن‌آلات شده‌ است. به همین دلیل، بسته به قیمت روز آهن، هزینه ساخت سوله نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

قیمت سایر تجهیزات مورد استفاده در ساخت سوله

علاوه بر آهن‌آلات، از تجهیزات و مصالح مختلف دیگری مثل لوله، ورق فولادی و... نیز در ساخت سوله‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال مهندسان برای پوشش سقف بسیاری از سوله‌ها، از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند. علاوه بر سقف، برای پوشش دیوارها نیز باید از مصالح مختلفی مثل آجر استفاده شود. هزینه نهایی سوله به قیمت روز همه این تجهیزات و ابزارها بستگی دارد.

نوع سوله و متراژ آن

نوع سوله و متراژ آن نیز از عوامل مهمی هستند که در افزایش یا کاهش قیمت نهایی سوله مؤثرند. در برخی سوله‌ها، ابزارآلات و مصالح بیشتری استفاده می‌شود؛ اما در برخی دیگر مثل سوله خرپایی، به‌علت سبک بودن نوع سوله، مصالح و آهن کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان برای ساخت سوله خرپایی یا سبک، از پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده می‌کنند. نوع دیگری از سوله که ساخت آن در شهرک‌های صنعتی متداول است، سوله تیر ورق نام دارد. قیمت این سوله نسبت به نوع خرپایی، کمتر است. اندازه دهانه سوله نیز بر قیمت آن مؤثر خواهد بود. هرچه دهانه بزرگ‌تر باشد، قیمت نهایی این سازه نیز بیشتر خواهد شد.

نوع کاربری

نوع کاربری نیز بر هزینه ساخت سوله موثر است. به‌عنوان مثال هزینه احداث سوله ورزشی با سوله‌های تولیدی، مرغداری‌ها و گاوداری متفاوت است.

میزان دستمزد تیم سازنده

علاوه بر همه هزینه‌های مربوط به ساخت، مشتری باید به تیم سازنده نیز هزینه‌هایی مثل دستمزد، هزینه ایاب و ذهاب و... را بپردازد. مسلماً مجریان ساخت سوله، دستمزدهای متفاوتی را دریافت می‌کنند که ممکن است به هزینه نهایی شما بیفزایند. البته توصیه می‌شود برای کاهش هزینه، ساخت سوله را به افراد غیرمتخصص نسپارید.

آیا محل احداث نیز بر هزینه ساخت سوله مؤثر است؟

قیمت سوله استاندارد

محل احداث سوله نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر هزینه آن است. این عامل از سه جهت می‌تواند بر افزایش یا کاهش هزینه مؤثر باشد.

  1. میزان مسیر کارخانه تولید تا محل احداث: در واقع هرچه محل احداث سوله نسبت به کارخانه تولیدی و مونتاژ قطعات دورتر باشد، هزینه نهایی نیز بیشتر خواهد شد.

  2. نوع خاک منطقه: از دیگر عوامل مرتبط با محل احداث، به نوع خاک آن منطقه می‌توان اشاره کرد. در صورتی که خاک منطقه سست باشد، پیش از احداث سوله، باید عملیات مقاوم‌سازی خاک انجام شود. بنابراین مقدار هزینه نیز افزایش پیدا می‌کند.

  3. نوع آب و هوا: آب و هوای شهری که قصد احداث سوله را در آن دارید نیز در میزان هزینه مؤثر است. به‌عنوان مثال اگر قصد نصب سوله را در شهری پر بارش داشته ‌باشید، مهندسان از مصالح بیشتری برای افزایش استحکام سوله استفاده می‌کنند. اما در مناطقی که آب و هوا مساعد است، هزینه ساخت نیز کمتر می‌شود.

آیا امکان ساخت سوله ارزان قیمت و مستحکم وجود دارد؟

در سال‌های گذشته، همه سوله‌هایی که در شهرک‌های صنعتی با کاربری‌های گوناگون ساخته می‌شدند، از مقاومت خوبی برخوردار بودند. اما به‌دلیل وزن بالایی که داشتند، مشتری ناچار به پرداخت هزینه بسیار زیادی بود. با پیشرفت علم مهندسی و ساخت نرم افزارهای پیشرفته، مهندسان به‌جای سوله‌های سنگین و گران، سوله‌های سبک و کم هزینه را پیشنهاد می‌دهند.

البته سوله‌های جدید با وجود وزن پایین، از مقاومت بالایی در برابر باد و بارش نیز برخوردار هستند. هزینه ساخت سوله‌های سبک به‌دلیل استفاده از آهن و مصالح کمتر، تا 30 درصد ارزان‌تر از سایر سوله‌ها خواهد بود. ابعاد سوله، دهانه سوله و نوع فوندانسیون از عوامل تعیین‌کننده میزان هزینه سوله‌های سبک هستند.

با 3 نوع سوله کم هزینه و مستحکم آشنا شوید

هزینه ساخت سوله استاندارد

برای ساخت سوله استاندارد و کم‌هزینه در ابتدا باید به نوع کاربری آن توجه کنید. پس از در نظر گرفتن شرایط محیطی و نوع کاربری سوله، می‌توانید از سه نوع سوله ارزان قیمت و البته مستحکم استفاده‌ کنید. این سه نوع سوله شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سوله خرپاییساخت سوله خرپایی مزایای زیادی را به‌همراه دارد. این روش، علاوه بر آنکه باعث کاهش هزینه ساخت می‌شود، از استحکام بالایی برخوردار بوده و برای ساخت آن از معماری‌های مختلفی می‌توان استفاده‌ کرد.

  2. سوله لوله‌ای:مهندسان برای ساخت سوله لوله‌ای از لوله‌های مقاومی استفاده می‌کنند. این نوع سوله‌ها نیز وزن پایین و قیمت مناسبی دارند. البته لازم به ذکر است که امکان استفاده از سوله لوله‌ای برای همه کاربری‌ها وجود ندارد. تشخیص این موضوع بر عهده متخصصین و مهندسان ساخت سوله است.

  3. سوله UBM: متخصصین برای ساخت سوله‌های UBM از ورق‌های فولادی سبک و مقاوم استفاده می‌کنند. بنابراین این نوع سوله نیز مستحکم بوده و هزینه بالایی را در پی نخواهد داشت.

جمع ‌بندی

سوله‌ها سازه‌های کاربردی هستند که در شهرک‌های صنعتی مختلف، توسط متخصصین و مهندسان احداث می‌شوند. سوله‌ها بسته به میزان مصالح مورداستفاده، متراژ، اندازه دهانه، محل احداث و... هزینه‌های متفاوتی دارند. در این مطلب هزینه ساخت سوله را مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر با وجود نرم‌افزارهای پیشرفته مهندسی، امکان ساخت سوله استاندارد، ارزان و باکیفیت نیز وجود دارد. توصیه می‌شود برای ساخت بهترین سوله، از متخصصین و افراد مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

 

کدخبر: 876498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟