هر آنچه که باید درباره دندانپزشکی کودکان بدانید

اکثر مراکز دندانپزشکی شبانه روزی در پایتخت مجهز به یک بخش مجزا به عنوان دندانپزشکی کودکان هستند. برای مثال اگر ساکن غرب پایتخت هستید و به دنبال پیدا کردن نزدیک ترین مرکز دندانپزشکی شبانه روزی به خود هستید می توانید در موتور جستجوی گوگل عباراتی مثل "بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی غرب تهران" "کلینیک دندانپزشکی در غرب" " کلینیک دندانپزشکی در شهران" "بهترین کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد" و .... را جستجو کنید.

دندانپزشکان

به چه کسی دندانپزشک اطفال گفته می شود و چه وظایفی دارد؟

دندانپزشک اطفال، دندانپزشکی است که به طور ویژه آموزش دیده و بر مراقبت از دهان و دندان کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی و همچنین بزرگسالان با نیازهای ویژه تمرکز دارد. این درمان می تواند شامل پیشگیری و درمان بیماری های دهان، دندان و لثه و همچنین مداخله زودهنگام در طول رشد دندان ها برای جلوگیری از مشکلات گسترده در آینده باشد.

دندانپزشکان اطفال چهار سال دوره دانشکده دندانپزشکی عمومی را پس از دوره کارشناسی خود به پایان رسانده اند، به علاوه حداقل دو سال آموزش دندانپزشکی برای بیماران از دوران نوزادی تا اواخر نوجوانی را نیز دیده اند. در معاینه دندانپزشکی کودک شما، دندانپزشک ممکن است یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

  • معاینات جامع دندانپزشکی شامل ارائه اطلاعات مهم به شما و والدین برای حفظ سلامت و استحکام دندان های فرزندتان. یک معاینه کامل شامل تمیز کردن، درمان های فلوراید، اطلاعات مفید تغذیه و مشاوره عادت است.
  • سیلانت ها ممکن است برای محافظت بیشتر از دندان های کودک شما توصیه و اعمال شوند.
  • اگر حفره (پوسیدگی دندان) وجود داشته باشد، دندانپزشک اطفال شما یک دوره درمانی را توصیه می کند که شامل پر کردن دندان، روکش دندان، کشیدن دندان و حفظ فضا در صورت نیاز است.
  • دندانپزشک از معاینات و اشعه ایکس برای تعیین هرگونه نیاز احتمالی به روش های ارتودنسی استفاده می کند.
  • درمان فوریت های دندانی مانند شکستگی، از دست دادن یا آسیب دیدن دندان.
  • تشخیص و درمان بیماری لثه کودکان نیز از تخصص های دندانپزشک اطفال شماست.
  • مراقبت های زودهنگام و مناسب دندان توسط یک دندانپزشک اطفال می تواند به پیشگیری از مشکلات مربوط به سلامت دهان در آینده در زندگی کودک شما کمک کند.

در ادامه بیشتر درباره مشکلات دهان و دندانی که توسط دندانپزشکان کودکان بررسی می شود صحبت خواهیم کرد.

دندانپزشکی کودکان

مشکلات دندانی کودکان

در صورتی که دندان درآوردن نوزاد به تعویق افتاده باشد شما به عنوان والدین باید با یک دندانپزشک اطفال مشورت کنید. رشد دندان ‌ها و فک ‌ها باید مناسب باشد تا بتوانید به موقع به کودک خود غذاهای جامد بدهید. رویش خوب و به موقع دندان نیز در بهبود گفتار کودک نیز تاثیرگذار است.

مال اکلوژن یا نامرتبی دندان در کودکان

مال اکلوژن زمانی را توصیف می کند که دندان های فک بالا و پایین به هم نمی رسند، زمانی که فک ها به هم بسته می شوند. مال اکلوژن می تواند مشکلاتی را در جویدن مواد غذایی یا صحبت کردن ایجاد کند. مال اکلوژن ممکن است باعث درد در هنگام گاز گرفتن یا آسیب به داخل دهان، لثه و زبان شود. دندانپزشکان اطفال مسئول رسیدگی به مشکل نامرتب بودن دندان ها با استفاده از بریس و ارتودنسی دندان هستند.

پوسیدگی دندان و دندان درد در کودکان

علیرغم اینکه دندان های شیری در نهایت ریخته می شوند تا با دندان های دائمی جایگزین شوند، باز هم نگهداری از این دندان ها بسیار مهم است. در کودکان احتمال پوسیدگی دندان و در نتیجه ایجاد حفره های دندانی که می تواند پالپ داخلی دندان را در معرض باکتری قرار دهند و باعث دندان درد شوند زیاد است.

کودکان بیشتر مستعد ابتلا به پلاک دندانی و پوسیدگی دندان هستند زیرا احتمال بیشتری دارد که غذاهای شیرین و چسبناک بخورند و مانند افراد مسن بهداشت دندان خود را حفظ نکنند. بنابراین، دندانپزشکان اطفال معمولاً با پوسیدگی دندان مواجه می شوند.

شایان ذکر است که احتمال بروز التهاب لثه و آبسه دندان در کودکان به اندازه بزرگسالان است.

معاینات منظم سلامت دندان همراه با رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن دندان ها باید به کودکان کمک کند تا مجموعه ای از دندان های سالم را برای مادام العمر حفظ کنند.

اولین مراجعه به دندانپزشکی کودکان باید در چه سنی باشد؟

در اکثر کودکان در 6 ماه اول زندگی آنها اولین دندان های آنها شروع به رشد می کند و تا سن 7 سالگی دندان های شیری کودکان می افتد و دندان های دائمی جایگزین آنها می شود.

به گفته متخصصین دندانپزشکی، از زمان رشد اولین دندان باید کودک شما تحت نظر یک دندانپزشک اطفال باشد. متاسفانه اکثر والدین در انجام این کار کوتاهی می کنند توصیه ما به این والدین این است که حتما در سن 4 سالگی کودک خود را نزد دندانپزشکی اطفال ببرند و یک بار دیگر هم در سن 6 سالگی برای بررسی الگوی صحیح رشد صورت و بایت کودک و روند رشد دندان های دائمی کودک حتما وی را نزد مراکز دندانپزشکی کودکان ببرند. پس از آن هم معاینه منظم توسط دندانپزشک اطفال برای بررسی سلامت دهان و دندان حداقل هر سال یک بار توصیه می شود.

 

کدخبر: 865587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟