اشتباهات رایج در انتخاب سنگ پله

علاوه بر این، پله‌ها نقش مهمی در زیباسازی محیط دارند. سازندگان ساختمان با استفاده از سنگ راه پله به‌خصوص سنگ گرانیت نطنز راه پله‌ای زیبا و جذاب در ساختمان‌ها می‌سازند. شما که قصد ساخت یا بازسازی خانه خود یا دیگران را دارید با استفاده از ارزان‌ترین سنگ ساختمانی می‌توانید راه پله زیبایی بسازید و همه را مبهوت کنید. 

با اینکه خرید سنگ پله مرغوب با قیمت مناسب کار آسانی نیست؛ اما شناخت عرضه‌کننده منصف در فروش مانند مجموعه آتاسنگ، کار خرید سنگ را برای شما آسان‌تر می‌کند. اما غیر از خرید از عرضه‌کننده معتبر، شناخت انواع سنگ‌های پله و میزان مقاومت آن‌ها نقش مهمی در زیبایی کار دارد. شما با خواندن این مطلب می‌توانید از اشتباهات رایج در انتخاب سنگ پله برای ساختمان و پشیمان شدنتان از انتخاب اشتباه جلوگیری کنید.

معرفی سنگ‌های ساختمانی مناسب پله و راه پله

بعد از نمای بیرونی ساختمان، راه‌پله نقش مهمی در زیبا‌سازی فضای ساختمان دارد. برای همین انتخاب متریال مناسب برای پله و راه‌پله برای معماران مهم است. در بین مصالح ساختمانی مناسب برای پله‌ها، سنگ‌ها مناسب‌ترین گزینه از لحاظ استحکام، تنوع بالا، زیبایی و هماهنگی با انواع دکوراسیون سنتی و مدرن هستند.

همان‌طور که می‌دانید سنگ‌های ساختمانی تنوع بالایی دارند؛ اما برای پله‌ها باید سنگ با مقاومت بالا در برابر خوردگی، ساییدگی و حفظ درخشندگی انتخاب کرد. با توجه ‌به این موضوع بهترین سنگ‌های‌ راه‌پله، سنگ‌های زیر هستند:

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یا ماربل جزء بلوری‌ترین سنگ‌های ساختمانی با تنوع طرح و رنگ بالا است. سنگ‌های مرمریت به‌خاطر مقاومت بالای خود در برابر ساییدگی و نظافت راحت برای سنگ پله استفاده می‌شوند.

سنگ مرمریت قابلیت استفاده برای تمام قسمت پله و حتی دیوار راه پله را دارد. پس به‌غیراز مرمریت پله، انواع دیگر مرمریت مثل مرمریت امواج و مرمریت آباده نیز برای سنگ پله مناسب هستند. سنگ مرمریت به‌خاطر مقاومت کم در برابر هوازدگی و تغییر آب‌و‌هوا برای استفاده در پله‌های بیرون ساختمان نیست.

سنگ گرانیت

گرانیت، سنگ ساختمانی متراکم با مقاومت و قدرت سایش بالا برای استفاده در پله‌های خارجی و داخلی ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌های پرتردد و محیط‌های صنعتی گزینه مناسبی است. انواع سنگ گرانیت مثل گرانیت نهبندان، گرانیت نطنز به دلیل مقاومت بالا، جلا و درخشندگی خود، بهترین گزینه‌ برای سنگ پله هستند. سنگ گرانیت نسبت به سنگ‌های تراورتن قیمت بالاتر و نسبت به مرمر قیمت کمتری دارد. درعین‌حال، انواع مختلف گرانیت قیمت مختلفی با یکدیگر دارند و بعضی از آن‌ها مثل گرانیت مروارید مشهد جزء ارزان‌ترین سنگ ساختمانی هستند. 

سنگ چینی

سنگ چینی

سنگ چینی سنگی با رنگ زمینه روشن، مقاومت بالا، جلاپذیری خوب و قابلیت برش مطلوب برای سنگ راه‌پله است. سنگ چینی نیریز و سنگ چینی الیگودرز بیشتر از مدل‌های دیگر مثل سنگ چینی یزد در پله استفاده می‌شوند. همچنین این سنگ‌ها بیشتر مواقع قیمت کمتری نسبت به گرانیت و مرمریت دارند.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت با ظاهری شبیه به گرانیت دارای زمینه رنگی نقره‌ای، خاکستری تیره و روشن است. سنگ پله کوارتزیت در گروه ارزان‌ترین سنگ ساختمانی قرار دارد و بیشتر برای پله‌های بیرونی ساختمان استفاده می‌شود.

سنگ مرمر

سنگ مرمر جزء سنگ‌های لاکچری و گران قیمت است. از سنگ مرمر بیشتر در نمای داخلی و راه‌پله ساختمان‌های لوکس استفاده می‌کنند. سنگ مرمر زیبایی و جلوه فوق‌العاده‌ای به ساختمان می‌دهد؛ اما نگهداری و تمیز کردن آن شرایط خاص خود را دارد. برای همین در هر ساختمانی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

توجه کنید سنگ‌های آهکی مثل ترامپیت و تراورتن قیمت کمتری نسبت به‌ سنگ‌های گفته شده در بالا دارند. این سنگ‌ها با وجود قیمت ارزان‌تر به‌خاطر قدرت مقاوم تکم در برابر ساییدگی و آّب گزینه مناسبی برای پله و راه‌پله نیستند و برای این منظور خرید آن‌ها اشتباه است.

سنگ پله

ویژگی‌های سنگ پله مناسب برای جلوگیری از انتخاب اشتباه سنگ پله

راه پله‌ها بیشترین تردد را نسبت مکان‌های دیگر ساختمان‌ها دارند. برای داشتن راه پله سنگی زیبا و درخشنده و جلوگیری در خرید اشتباه سنگ‌ راه‌پله، به خصوصیات زیر برای سنگ مناسب پله و راه پله توجه کنید.

  • سنگ باید صاف، بدون ساییدگی، شیار، پوسیدگی و ترک باشد.
  • قدرت جذب آب کمتری داشته باشد تا پله‌ها کمتر به‌خاطر جذب آلودگی کثیف شوند.
  • سنگ دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده و شیمیایی باشد تا در زمان استفاده از مواد شوینده برای تمیزکاری آن، آسیب نبیند.
  • سنگ نباید درجه 2 و بی‌کیفیت باشد؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از سنگ گرانیت نهبندان درجه 2 برای کاهش هزینه‌ها به‌جای سنگ گرانیت نهبندان سوپر اشتباه محض است.
  • دارای قدرت بالا در برابر ضربه و خراش برای حفظ زیبایی و درخشندگی خود باشد.
  • سنگ دارای استهلاک خوبی باشد تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.
  • سنگ مناسب پله‌های خارج از ساختمان باید در برابر تغییر آب‌وهوا، نور خورشید و باران‌های اسیدی مقاوم باشد.
  • قبل خرید سنگ، کیفیت آن را با کشیدن وسیله‌ای فلزی روی سنگ بررسی کنید. هنگام کشیدن جسم فلزی روی سنگ باکیفیت، از سنگ صدایی شبیه شیشه، شنیده می‌شود.

برای ساختن راه پله‌ای زیبا و مستحکم استفاده از سنگ پله با مقاومت بالا با رنگ‌ روشن برای داشتن پله و راه پله‌ای زیبا و درخشنده توصیه می‌شود. درصورتی‌که از هزینه کردن هراسی ندارید برای راه پله از سنگ گرانیت برای پله‌های داخلی و خارجی ساختمان استفاده کنید. سنگ گرانیت بهترین سنگ با مقاومت بالا و حفظ درخشندگی اولیه خود برای سالیان سال است. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید به سراغ سنگ پله مرمریت، سنگ چینی یا کوارتزیت بروید.

 

کدخبر: 862285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟