لباس کوهنوردی چگونه باید باشد؟

لباس کوهنوردی چگونه باید باشد؟

لایه بندی در پوشاک کوهنوردی

یکی از اصول اولیه ای که در لباس کوهنوردی بایست به آن توجه کنید، سیستم لایه بندی است. به بیان ساده سیستم لایه بندی شباهت به یک پیاز دارد که هر لایه در آن وظیفه خاصی خواهد داشت. در سیستم لایه بندی در پوشاک کوهستان لایه اول، لایه بیس نامیده می شود که نقش محافظ پوست و بیرون دادن رطوبت را برعهده دارد. لایه دوم یا لایه میانی به عنوان لایه حرارتی و عایق گرمایی شناخته می شود. لایه بیرونی یا کاپشن کوهنوردی نیز نقش محافظت شما در برابر عوامل محیطی مانند باد و بارش را ایفا خواهد کرد. این سیستم لایه بندی چیزیست که همیشه باید در کوهنوردی رعایت کنید و در به کار گیری آن تبحر یابید.

ضدآب بودن

یکی از ویژگی های مهم در لباس کوهنوردی اعم از شلوار یا دستکش کوهنوردی و سایرقسمت ها ضدآب بودن است. البته توجه داشته باشید که ضدآب بودن در لباس کوهنوردی صددرصد نیست، بلکه این میزان به شکل نسبی می باشد. یعنی لباسهای مختلف کوهنوردی از درجات مختلف ضدآب برخوردار هستند که آنها را برای شرایط گوناگون مناسب می نماید. شاخص ضدآب بودن با استفاده از واحد میلی متر سنجیده می شود که حداقل میزان ضدآب در این مدل لباس 5000 میلی متر و حداقل این میزان نیز 20000 میلی متر می باشد.

قابلیت تنفس

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما در حین کوهنوردی در حال فعالیت و تقلا هستید. در نتیجه بدنتان گرم شده و غرق می کنید. به همین لحاظ لباس کوهنوردی باید توانایی تنفسی داشته باشد. تنفسی بودن به معنای آن است که عرق بدن بتواند از طریق این منسوجات به بیرون منتقل شود. این پارچه ها به شکلی طراحی می شوند که بخار آب بتواند از آنها عبور کند در حالی که مولکول های آب که بزرگتر هستند در پشت پارچه های به کار رفته در لباسهای کوهنوردی متوقف می شوند.

خشک شدن سریع

شما در کوهستان در معرض دمای هوای پایین هستید و همچنین به دلایلی مانند بارش برف و باران یا رطوبت زمین در معرض خیس شدن قرار دارید. یک لباس کوهنوردی مناسب باید توانایی خشک شدن سریع داشته باشد که این به خشک ماندن و سریعتر خشک شدن نیز کمک خواهد کرد. یکی از منسوجات مصنوعی که قابلیت خشک شدن سریع دارد پلی استر است.

گرمای خوب نسبت به وزن

مشخصه مهم دیگر که در کوهنوردی باید به آن توجه کرد وزن لوازم کوهنوردی از جمله لباس کوهنوردی می باشد. شما درکوهنوردی مجبور به حمل پوشاک مورد استفاده خود هستید، پس لازم است پوشاک کوهستان علاوه بر گرم بودن و دیگر ویژگی هایی که به آنها اشاره شد، سبک هم باشند. یکی از الیافی که به طور گسترده در کوهنوردی استفاده می شود، پر است. پر اردک و غاز با خاصیت پف شدن، حباب های هوا را گیر انداخته و این حبابها مثل یک عایق حرارتی عمل خواهند کرد. پر از نظر گرما به وزن شاخص بالایی دارد اما یک عیب بزرگ هم دارد و آن این است که پر در زمان خیس شدن خاصیت گرمایی خود را تا حد زیادی از دست می دهد. از پر بیشتر در کاپشن پر کوهنوردی یا کیسه خواب استفاده می شود. از سایر موارد در این رابطه می توان به پشم، پشم مصنوعی و پریمالافت اشاره نمود.

راحتی و کشسانی

کوهنوردی با فعالیت، تقلا، دست به سنگ و تحرک همراه است. این مورد باعث می شود توجه به راحتی اهمیت بیشتری پیدا کند. به همین دلیل در تولید بسیاری از البسه مانند شلوار کوهنوردی ترکیبات کشسان به کار می برند که باعث می شود این پوشاک در حرکت راحتتر بوده و مانور بهتر فعالیتی در آنها داشته باشید.

سایز مناسب

یکی دیگر از موضوعاتی که پیرامون لباس کوهنوردی باید مدنظر داشته باشید سایز مناسب است. به طور مثال در زمان خرید کاپشن کوهنوردی توجه داشته باشید که شما در زیر کاپشن احتمالا یک لایه اضافی مانند پلار یا کت پر سبک به خصوص در هوای سرد خواهید پوشید. پس لازم است که کاپشن شما قدری راحت باشد تا اضافه کردن لباس در زیر باعث تنگ شدن لباس نشود.

توجه به سر و گردن و دست ها

جالب است بدانید که قسمت زیادی از گرمای بدن شما از طریق سر و گردن از دست می رود. پس لازم است برای این قسمت بدن هم پوشش مناسب در نظر بگیرید. پوشیدن کلاه مناسب، استفاده از کلاه کولاک، اسکارف کوهنوردی و امثالهم به شما در حفظ گرمای سر و گردن کمک خواهد کرد. همچنین لازم است که ازدست های خود با استفاده از دستکش مناسب و ضدآب با عایق گرمایی در برابر محیط حفاظت کنید.

جوراب ها

یکی از قسمت های لباس کوهنوردی که گاها به درستی مورد توجه قرار نمی گیرد، جوراب است. جوراب کوهنوردی مناسب می تواند گرمای پای شما را حفظ کرده و همچنین باعث جلوگیری از تاول زدن پا و آسیب دیدن پوست در این قسمت شود. بهترین الیاف برای جوراب کوهنوردی پلی استر و پشم هستند. در کوهنوردی و به خصوص کوهنوردی زمستانی از پوشیدن جوراب نخی اجتناب نمایید.

در بالا به برخی از مهمترین موارد درباره چگونگی پوشاک کوهنوردی اشاره کردیم که می بایست در زمان خرید لباس کوهنوردی و همچنین استفاده به آنها توجه کنید. در پایان به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع لوازم کوهنوردی به فروشگاه اینترنتی موج کوه کوه به آدرس  https://mojekooh.com/shop/ مراجعه نمایید. همچنین کسب آمادگی و یادگیری مهارت ها در ورزش جذاب کوهنوردی را جدی بگیرید. 

 

کدخبر: 861037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟