یک روز از زندگی لوکوموتیوران!

شرکت­های حمل­ و­نقل ریلی مانند رجا را می­شناسید و با خدمات آن­ها آشنا هستید؛ هر از چندگاهی قیمت بلیط قطار رجا یا شرکت­های دیگر را چک می­کنید و ... . با وجود همه این اطلاعات، باز هم مسائل زیادی وجود دارند که شما از آن­ها آگاه نیستید! آیا تا به حال به یک روز کاری از زندگی لوکوموتیوران فکر کرده­اید؟ یا لوکوموتیورانی را از نزدیک می­شناسید؟ با ما همراه شوید تا در این مقاله، یک روز کاری از زندگی لوکوموتیوران را بررسی کنیم.

یک لوکوموتیوران چه وظایفی دارد؟

در مبدا حرکت قطار و همچنین مقصد آن، واحد بازرسی و تعمیرات از سلامت قطعات و عملکرد مناسب قطار اطمینان حاصل می­کند. با این وجود، لوکوموتیوران هم موظف است که پیش از شروع حرکت، قطار را بررسی کند. او باید از سلامت قطعات، وجود سوخت کافی، عملکرد مناسب بخش­های مختلف قطار و ... اطمینان پیدا کند.

پس از اینکه مسافران سوار قطار شدند، لوکوموتیوران باید اطلاعات لازم را در اختیار آن­ها قرار دهد. پس از اینکه همه مسافران در کوپه­های خود قرار گرفتند، لوکوموتیوران آخرین اطلاعات لازم را بررسی می­کند؛ مثلا بررسی می­کند که آیا همه در­های اتوماتیک به درستی بسته شده­اند یا نه، تجهیزات سوخت­رسانی و موتور قطار به درستی راه­اندازی شده­اند یا نه و ... . در تمامی طول مسیر، لوکوموتیوران باید با مرکز پشتیبانی در تماس باشد.

لوکوموتیوران!

با این کار، او اطلاعات لازم درمورد سفر را دریافت می­کند. دریافت این اطلاعات به لوکوموتیوران کمک می ­کند که با دیگر قطار­ها هماهنگ باشد. این هماهنگی، شانس وقوع حوادث ریلی مانند برخورد قطار­ها را کاهش می­دهد. در طول مسیر سفر، لوکوموتیوران باید به­ دقت علائم و راهنما­ها را بررسی کند تا مسافران به سلامت به مقصد خود برسند. پس از رسیدن به مقصد و تخلیه مسافران و بارها، در صورت لزوم لوکوموتیوران باید شیفت را به لوکوموتیوران بعدی تحویل دهد. برای این کار، او باید تمام اطلاعات درمورد سلامت قطعات، میزان سوخت قطار و ... را در اختیار شخص بعدی قرار بدهد.

ساعت کار و شیفت­ها

ساعت کار یک لوکوموتیوران به شدت انعطاف پذیر است. بسیاری از سفر­های ریلی (مخصوصا سفر­های ریلی­ای که به منظور جابه­جایی تجهیزات و لوازم صورت می­ گیرند) شب­ها رخ می­دهند. همچنین روز­های تعطیل هم این سفر­ها ادامه دارند و متوقف نمی­شوند. به همین دلیل، ممکن است یک لوکوموتیوران نه تنها شیفت شب، بلکه حتی در روز تعطیل هم شیفت سفر داشته­ باشد.

هماهنگی برنامه حرکت لوکوموتیوران­ها، به مقدار زیادی بستگی به شرکت ارائه دهنده خدمات ریلی دارد؛ برای مثال شرکت حمل­و­نقل ریلی رجا، تلاش می­کند تا برنامه لوکوموتیوران­ها فشرده و خسته­کننده نباشد. بدین صورت، احتمال خطا­ی انسانی ناشی از خستگی لوکوموتیوران کاهش می­ یابد. شما می­ توانید همین الان، با مراجعه به وب­سایت رجا، قیمت بلیط قطار رجا را بررسی کنید. سایر شرکت های حمل­و­نقل ریلی، ممکن است سیاست­های دیگری در برنامه خود داشته باشند. به همین دلیل، حتما قبل از خرید بلیط قطار https://www.alibaba.ir/train-ticket  ، با شرکت ارائه دهنده خدمات آشنا شوید.

شیفت لوکوموتیوران

طول مدت هر شیفت لوکوموتیوران، به مسیر سفر او بستگی دارد. در سفر­های کوتاه ­تر، معمولا کل سفر یک شیفت محسوب می­شود. سفرهایی که طولانی و خسته ­کننده باشند ممکن است که بیشتر از یک شیفت طول بکشند. در چنین شرایطی، معمولا فردی با عنوان کمک­ لوکوموتیوران در قطار حضور دارد. این فرد در طول سفر به لوکوموتیوران کمک می ­کند و در مواقعی که لوکوموتیوران نیاز به استراحت داشته باشد، وظایف او را انجام می­دهد.

درآمد و مزایای این شغل

سوالی که شاید برای شما مطرح شده­باشد، این است که درآمد لوکوموتیورانی چقدر است؟ آیا خستگی ­های روزانه و سفرهای طولانی این شغل، ارزش درآمد آن را دارد؟ درآمد لوکوموتیوران مقدار ثابت و مشخصی ندارد. بسته به اینکه سفر­های لوکوموتیوران در طول یک ماه چطور بوده باشند، درآمد او هم تغییر می­کند.

این مطلب را هم بخوانید: وسایل مجاز و غیرمجاز در سفر به استانبول

سفر­های طولانی­تر و سخت­تر، مزایای بیشتری به همراه دارند و حق­الزحمه لوکوموتیوران برای این سفرها بیشتر از سفر های کوتاه است. درآمد لوکوموتیوران به موارد دیگری نیز بستگی دارد. برای مثال درآمد لوکوموتیوران قطار حمل تجهیزات با درآمد لوکوموتیوران قطار مسافربری متفاوت است. لوکوموتیوران­ها درجه ­بندی­های مختلفی دارند، هرچقدر که درجه و سطح مهارت شما بالاتر باشد، حقوق دریافتی شما نیز بیشتر است. به طور کلی، مانند همه مشاغل دیگر، درآمد لوکوموتیوران نیز مطابق قانون خدمات کشوری محاسبه می­شود.

درآمد لوکوموتیوران پایه از حدود 6 میلیون تومان آغاز می شود و با بهره­ مندی از امتیازات دیگر (مثل ارتقاء رتبه، سفرهای دشوارتر، کیفیت قطار، نوع سفر، شرکت حمل­و­نقل ریلی مربوطه و ...) افزایش می­ یابد. می­توان گفت که امروزه در ایران، درآمد لوکوموتیوران در بازه 6 تا 14 میلیون تومان متغیر است. درآمد لوکوموتیوران در کشور­های دیگر هم مقدار مناسبی دارد.

میانگین درآمد لوکوموتیوران در کشورهای توسعه ­یافته، نزدیک به 50 هزار دلار در سال است. این مقدار باز هم می ­تواند بسته به نوع سفرها و ... تغییر کند. فرصت­ های شغلی لوکوموتیوران در کشور های مختلف و به مقدار زیادی وجود دارند. می­توانیم بگوییم که این شغل، امنیت شغلی و مالی نسبتا مناسبی دارد.

 

کدخبر: 840670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟