5 اثر مشاوره خانواده در حل مشکلات خانوادگی

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی روشی برای ایجاد و حفظ روابط خانوادگی سالم و کاربردی است. هدف این خدمات در مرکز مشاوره، شناسایی و رفع مشکلات در خانواده است. این مسائل می تواند عاطفی، روانی یا رفتاری باشد. بسیاری از رویکردهای خانواده درمانی از نظریه سیستم های خانواده سرچشمه می گیرند.

این نشان می‌دهد که خانواده‌ها به جای گروه‌هایی از افراد که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند، در سیستم‌هایی کار می‌کنند. بر اساس تئوری سیستم های خانواده، تغییرات در یکی از اعضای خانواده بر تغییرات در سایر اعضای خانواده تأثیر می گذارد.

اثرات مشاوره مشکلات خانوادگی

سختی‌ها در زندگی اجتناب‌ناپذیر هستند و همه ما می‌توانیم زمانی که اوقات سخت می‌شوند، از حمایت دیگران بهره ببریم. به گفته برن براون، «آسیب پذیری مانند حقیقت و شجاعت است. قبول حقیقت و داشتن شجاعت همیشه راحت نیست، اما این دو هرگز نقطه ضعف نیستند.».

صرف نظر از اینکه با افسردگی، اضطراب، مسائل مربوط به روابط، عزت نفس یا نیاز به جهت گیری در زندگی دارید، مشاوره خانواده می تواند کمک کننده باشد. در اینجا 5 مزیت برتر مشاوره آورده شده است:

فرصتی برای خودکاوی و کشف خود

مراجعه به مشاوره مشکلات خانوادگی این فرصت را برای شما فراهم می کند تا در مورد خود بیاموزید و درک بیشتری از شخصیت، ارزش ها و باورهای خود به دست آورید. این به شما امکان می دهد تا خودآگاهی و بینش خود را نسبت به نقش خود در مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو هستید افزایش دهید. این شما را تشویق می کند تا سفری شخصی به سمت رشد شخصی را آغاز کنید.

کسب پشتیبانی و اعتبار سنجی

مشاوران می کوشند محیطی امن، بدون قضاوت، گرم و دلسوز را برای مراجعان فراهم کنند تا با افشای مسائل شخصی احساس راحتی کنند. 3 ویژگی اصلی اکثر مشاوران شامل درک همدلانه، توجه مثبت بی قید و شرط و اصالت است. بنابراین، جایی است که لازم نیست نگران قضاوت شدن، تمسخر یا سرکوب شدن باشید. احساسات شما تایید می شود، موقعیت های شما عادی می شود و مطمئن خواهید شد که تنها نیستید.

مشاوره خانواده برای حل مشکلات والدین و کودک

 

کمک به تغییر رفتارها/عادات نادرست

گاهی اوقات ما عادت هایی داریم که به مشکلات ما در زندگی کمک می کند. مشاوره خانوده می تواند به آگاهی از افکار، احساسات و رفتارهایی که در چرخه ای بی پایان از خودشکستگی می چرخد ​​کمک کند. مشاوره مشکلات خانوادگی با فراهم کردن محیطی امن برای تخلیه احساسی، نگرانی‌های مربوط به سلامت روان، رابطه‌ای و موقعیتی را تسکین می‌دهد. گاهی اوقات لازم است چیزهایی را که در ذهن ماست، اما از عواقب آن می ترسیم یا نگران این هستیم که دیگران در مورد ما چه فکری می کنند، رها کنیم.

مشاوره مشکلات خانوادگی محرمانه بودن و عدم قضاوت را تضمین می کند. بنابراین، مشاوره مکانی است برای تخلیه نارضایتی ها، ابراز ناامیدی ها، رها شدن از رنجش ها، رهایی از احساسات فروخورده، و کشف دردهای پنهانی که ما را از داشتن آرامش بازمی دارد.

راهنمایی در یافتن هدف و دوست داشتن خود

معنای بزرگتر زندگی چیست؟ پاسخ به این سوال برای هر فردی منحصر به فرد است. برای کسانی که در یک بحران وجودی یا در غم از دست دادن هستند، معمولاً یک از دست دادن موقتی خود/هویت را تجربه می کنند. از طریق کاوش در ارزش ها، باورها، علایق و خاطرات، مشاوره خانواده ممکن است به شما کمک کند تا هدف، اشتیاق و معنای زندگی خود را دوباره کشف کنید.

تمرکز بر جنبه های منفی خودمان می تواند ما را نسبت به ویژگی های مثبتی که داریم کور کند. اگرچه همه ما ممکن است چیزی در مورد خود داشته باشیم که دوست نداریم، اما از طریق مشاوره مشکلات خانوادگی، می‌توانیم یاد بگیریم که عیب‌ها و نقص‌های خود را به عنوان بخشی از انسان بودن بپذیریم. با پذیرش خود، عشق به خود، شفقت به خود و احساس قوی‌تر اعتماد به نفس به وجود می‌آید.

مشاوره خانواده مادر و فرزند

بیان و مدیریت بهتر احساسات و پرورش امید

چه با افسردگی، اضطراب، استرس یا خشم سر و کار داشته باشید، مرکز مشاوره می تواند به شما در شناسایی، ابراز و تنظیم بهتر احساسات کمک کند. از طریق افزایش آگاهی از محرک‌ها، درک مقابله ناسازگار و مدل‌سازی موقعیت‌های مرتبط، می‌توانید بیاموزید که احساسات خود را به روشی سالم بیان کرده و با آن کنار بیایید. به این ترتیب می توانید از تشدید احساسات منفی که ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم شود جلوگیری کنید. علاوه بر آن، شما می توانید بسیاری از تعارضات و مشکلات ریز و درشت را با مشاوره پیش از ازدواج، حل کنید. برای اینکه زندگی سالم و رابطه عاطفی پایداری داشته باشید، بهتر است تمامی مشکلات را قبل از ازدواج رسمی، واکاوی کنید. مشکلاتی که همراه شما وارد خانه و زندگی‌تان می شود، در زندگی رسوب می کند و باقی می ماند. بنابراین قدرت مشاوره پیش از ازدواج را در کنترل و رفع اختلافات، دست کم نگیرید.

چه به طور کامل و ناامید باشید یا فقط به کمی تقویت نیاز داشته باشید، مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند. بدون امید یا انگیزه، به نظر می رسد که زندگی ما در حال از هم پاشیدن است. زیرا به دلیل ندانم کاری در تلاش برای اقدام یا ایجاد تغییر تلاش می کنیم. با این حال، مشاوران می توانند با آگاهی دادن به دستاوردهای مثبت در حال و گذشته برای تقویت امید به روابط و زندگی آینده، انگیزه ایجاد کنند.

 

کدخبر: 840649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟