مصاحبه با کارآفرین نمونه تولید کننده قارچ گانودرما

در این مقاله می خواهیم با کارآفرین نمونه خانم زهرا آقائی که به عنوان تولید کننده قارچ های دارویی، که در شهر مشهد به مدت بیش از 3 سال درحال فعالیت است آشنا شویم.

خانم آقائی مدیر مجموعه گانودرما مارکت توانسته در مدت زمان کوتاه با روش های علمی پرورش قارچ های دارویی، بهترین محصول را برای مشتریان خود عرضه کند، این بانو نشان داده با اتکا به خود و تمرکز روی تولید قارچ های دارویی با کیفیت یک خانم نیز می تواند کسب و کار خودش را راه‌اندازی کند و یک کار آفرین نمونه باشد.

در ادامه به سراغ خانم آقایی رفتیم تا از زبان خودشون در مورد نحوه شروع کسب و کارشون، پیشرفتشون و تجربه خودشون برامون بگن.

خودتان را معرفی کنید؟

زهرا بریدبای آقایی 26 ساله و متولد شهر مشهد هستم.

شغل خود را پیش از گانودرما مارکت بیان کنید؟

من کارهای زیادی انجام دادم، همونطور که گفتم از بچگی پول درآوردن برام لذت بخش ترین کار بود و از اینکه به واسطه هر کار حلالی پول در بیارم اصلا خجالت نمی کشیدم، کلیپس و گل سر درست می کردم توی مدرسه می‌فروختم از ۲۱ سالگی به صورت حرفه ای خیاطی رو از خاله عزیزم یاد گرفتم، لباس می‌دوختم و توی مدرسه می‌فروختم.

دو سال بازاریابی شبکه ای یا نتورک کار کردم که خیلی چیزها یاد گرفتم بعد کارگاه خیاطی زدم. دوست داشتم توی اجتماع باشم و با مردم ارتباط برقرار کنم.

یک سال سوپروایزر یک فروشگاه بزرگ بودم بعد با یک عمده فروش که به همون فروشگاه جنس می‌فروخت آشنا شدم و یک سال دفترداری کردم، بعد متأسفانه یک تصادف وحشتناک کردم و حدود یک سال نمی‌تونستم راه برم سال 98 تصمیم گرفتم کسب و کار خودم رو شروع کنم و وارد کار تولید قارچ دارویی شدم.

چطور وارد کار تولید قارچ گانودرما شدید؟

به بیماری مبتلا شدم دوستانم برام قارچ گانودرما تهیه کردند یک دوره شش ماهه خوردم مشکلم برطرف شد به این قارچ پرخاصیت ایمان آوردم انگار که معجزه بود و تصمیم گرفتم وارد کار تولیدش بشم.

از کدام بخش تولید قارچ بیشتر لذت می برید؟

وقتی وارد سالنم میشم و هرروز نظاره گر رشد بیشتر قارچ ها میشم دیدن دسترنج کار خودت واقعا لذت داره، انگار بچه خودته که داره روز به روز بزرگ میشن وقتی برداشتشون میکنم توی مرحله خشک کردن مدام نگاهشون میکنم و فکر میکنم این قارچ قراره اینبار برسه به دست کدوم آدم و برای چه کسی معجزه کنه ومن از تمام مراحل تولید و فروش این قارچ پرخاصیت لذت می برم و با این قارچ ها زندگی می کنم.

چگونه کسب و کار خود را شروع کردید؟

اول که دانشگاه فردوسی مشهد علم پرورش قارچ گانودرما رو یاد گرفتم فقط و فقط قصد تولید داشتم اساتید بهم گفتن که تولید کنم و خودشون ازم میخرند. (این حرف توی کار ما و کلا کار تولید زیاده، اینکه هر شخص که از راه میرسه میگه تولید کن من میخرم و در حقیقت این اتفاق نمی افته و فقط در حد حبابه)

زمانی که اولین بار تولیداتم رو جمع کردم با اساتید صحبت کردم قیمتی روی محصولم گذاشتن که اگر میرفتم کارگری میکردم شاید بیشتر درآمد می داشتم.

من از بازاریابی خیلی خسته بودم ولی با خودم گفتم من کار تولید رو شروع نکردم که درآمد کارگری داشته باشم تصمیم گرفتم صفر تا صد کار و خودم دست بگیرم، با توکل به خدا شروع به تولید و بعد هم محصولی که تولید کردم رو مستقیم به دست مصرف کننده دادم.

تولید کننده قارچ گانودرما

چه توصیه ای به کارآفرینان تازه کار دارید؟

هر موقع خواستین وارد تولید هر کاری بشین اول فکر فروش آن محصول رو بکنین اول بازار فروشش رو ایجاد بکنین چون تولید بدون فروش فقط از بین بردن وقت و سرمایه و اعصاب شماست.

فراز و نشیب های گذشته کسب و کار خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم اگر کاری فراز و نشیب نداشته باشه کاری نیست که ارزش زمان گذاشتن رو داشته باشه اگر آسون باشه همه میتونن انجامش بدن، هر فراز نشیب برای من این پیام رو داشته که اگر بتونی بری مرحله بعد پس این کار کاریه که ارزش وقت و انرژی گذاشتن رو داره.

چگونه بودجه کسب و کار خود را تامین کردید؟

تقریباً با صفر شروع کردم، نزدیک به 2 سال اول تمام سودی که از این کار داشتم رو فقط صرف خود این کار کردم و هیچ برداشتی توی 2 سال اول نداشتم.

کسب و کار شما در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

اول که کار رو شروع کردم به صورت خونگی و فقط شهر خودم مشهد می‌فروختم همه کارها از تولید تا پیک گرفتن برای رسوندن قارچ گانودرما دست مشتری رو خودم انجام میدادم بعد از اون کم کم شروع به تبلیغات هوشمندانه داخل شبکه های اجتماعی کردم، محصولم رو به همه جای ایران می فرستادم تا اینکه مسئول بسته بندی و ارسال استخدام کردم نیروی فروش گرفتم و بهشون آموزش دادم و کم کم بجای استفاده صد در صد از توان خودم از توان دیگران هم استفاده کردم.

سه عادت مهم برای یک کارآفرین موفق چیست؟

به نظرم من صداقت اولین و مهم ترین فاکتور برای یک کارآفرین موفق هست و دوم پشتکارکه در همه ی مراحل زندگی باعث موفقیت آدم میشه علاوه بر اینها هوشمندانه کار کردن هم یک فاکتور مهم حساب می شه.

قارچ گانودرما

چه چیزی باعث می شود که شرکت شما از همه مشاغل دیگر در جایگاه شما متمایز شود؟

کیفیت بالای محصولی که تولید میکنم و مشاوره دقیقی که به مشتری هام میدم باعث شده که روز به روز به تعداد مشتری هام اضافه بشه

بزرگترین شکست شما چه بود و چگونه از آن نتیجه گرفتید؟

فردی که خودش رو خیلی همه کاره و دانا می دونست بهم گفت مقدار زیادی قارچ تولید کنم و خودش ازم میخره بعد از تولید هیچ خریدی انجام نشد بعد از اون هم تعداد نفرات زیادی گفتن تولید کنم خودشون میخرن ولی من متوجه شدم که نباید به حرف افراد مختلف اعتماد بکنم و باید برنامه تولید خودم رو داشته باشم.

چند انتخاب سخت برای رسیدن به جایی که هستید باید انجام می دادید؟

چون مدت ها بود بازاریابی می کردم و از بازاریابی متنفر شده بودم دیگه نمی‌خواستم انجامش بدم ولی این بار برای کسب و کار خودم دوباره محصولم رو بازاریابی کردم و اولش کمی برام سخت بود ولی بعد متوجه شدم که بازاریابی برای محصولی که خودت تولید می‌کنی خیلی لذت بخشه و اصلا قابل مقایسه با بازاریابی برای محصول دیگران نیست.

در حال حاضر چه تعداد محصول قارچی دارید؟

فعلا 4 مدل محصول دارم که شامل قارچ گانودرما، قارچ دم بوقلمون یا ترکی تیل و قارچ شیتاکه هست که قهوه گانودرما هم به این لیست اضافه شده و می تونید در سایت گانودرما محصولاتمون رو مشاهده کنید.

لطفا کمی از خواص گانودرما توضیح دهید؟

قارچ گانودرما Ganoderma lucidum که به عنوان قارچ ریشی یا لینگزی شناخته می شه این قارچ بسیار پر خاصیته و تو درمان بیماری هایی مثل زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و ... استفاده می شود و کاربرد دارد.

اگر قصد خرید قارچ گانودرما دارید می توانید با سایت گانودرما مارکت به آدرس ganoderma-market.com مراجعه کنید و خرید خودتون رو آنلاین انجام بدید. همچنین ما مشاوره رایگان هم داریم که می تونید استفاده کنید.

 

کدخبر: 827390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟