متخصص درد کیست

پزشک متخصص درد تنها به روش‌های غیرجراحی سعی بر درمان بیماران دارد. پزشکان متخصص در این زمینه، مهارت کافی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتروز، میگرن، فیبرومیالژیا، سیاتیک و... را دارند.

آقای دکتر محمد حسین دلشاد اضافه کردند که از روش‌های درمانی نوین به روزترین راهکارهای درمانی برای درمان درد بیماران در نظر دارند تا بیماران متحمل عوارض ناشی از عمل جراحی نشوند. در ادامه شما را با این تخصص بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آشنایی بیشتر با این تخصص از زبان دکتر محمد حسین دلشاد متخصص درد

پزشک متخصص درد این خصوص می‌گوید که هر فردی ممکن است هر از گاهی به دلایل مختلفی احساس درد داشته باشد. درد شایع‌ترین علائم از هزاران آسیب، بیماری‌ها، اختلالات و شرایطی است که ممکن است در طول زندگی تجربه شود.

پزشک متخصص درد آقای دکتر محمد حسین دلشاد درد را به چند دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. دردی که طی مدت کوتاهی ایجاد شود و از بین برود، به عنوان درد حاد شناخته می‌شود.

در صورتی که دردی ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، به عنوان درد مزمن شناخته می‌شود. پزشک متخصص درد در خصوص انواع روش‌های درمانی، اینگونه بیان می‌کند که برخی از بیماران تنها به مصرف دارو و برخی دیگر به روش‌های حداقل تهاجمی مانند تزریق دارویی نیاز دارند.

زمانی درمان درد را تجربه می‌کنید که علت درد به درستی تشخیص داده شود.

چه افرادی باید به متخصص درد مراجعه کنند

آقای دکتر محمد حسین دلشاد در این باره می‌گوید که نباید هر فردی با هر دردی به پزشک متخصص درد مراجعه کند. بسیاری از دردها بدون نیاز به پزشک بهبود پیدا می‌کنند، در حالی انواع دیگری از دردها نیاز به بررسی و درمان توسط متخصص دارد. 

برخی از انواع مشکلاتی که منجر به درد می‌شود و نیاز به بررسی تخصصی دارد به شرح زیر است:

آرتروز، آسیب‌های عضلانی و مفصلی

مواردی از جمله آرتروز و نقرس باعث درد شدید در مفصل می‌شود. آسیب‌های دیگری مانند شانه یخ زده تحرک بیمار را محدود می‌کند و منجر به درد و سفتی خواهد شد.

چه افرادی باید به متخصص درد مراجعه کنند

بیماری خود ایمنی

بیماری‌هایی مانند لوپوس، بیماری کرون و سایر اختلالات خود ایمنی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار گیرد.

آسیب به کمر

مشکلاتی از جمله فتق دیسک و سایر مشکلات کمر از علت شایع درد و محدودیت حرکتی است. به طور مثال فتق دیسک با لیزر دیسک توسط متخصص درد درمان می‌شود.

اختلالات درد مزمن

اختلالات زیادی وجود دارد که منجر به احساس درد در تمامی بدن شود. به طور مثال فیبرومیالژیا یا سندرم درد مرکزی از این دسته از بیماری‌هایی است که باعث درد در تمام قسمت‌های بدن می‌شود.

درد صورت

شرایط متعددی می‌تواند در درد صورت نقش داشته باشد، به طور مثال درد عصب سه قلوی صورت، آبسه دندان و سایر مشکلات دندانی باعث ایجاد درد صورت می‌شود.

سردرد

سردرد میگرنی یا سردرد خوشه‌ای باعث ایجاد درد در ناحیه سر و گردن می‌شود.

آسیب عصبی (نوروپاتی)

اعصاب آسیب‌دیده باعث درد، سوزش و گزگز می‌شوند. سندرم تونل کارپال یکی از مواردی است که منجر به چنین علائمی می‌شود.

این موارد ذکر شده چند نمونه از دردهایی است که توسط متخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد در کلینیک درد درمان می‌شود.

آشنایی با انواع درد

چندین نوع درد وجود دارد که برای هر کدام راهکار درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود، این موارد به شرح زیر است:

درد حاد

این نوع درد بسیار شدید و ناشی از آسیب ایجاد می‌شود. درد حاد زمانی بهبود پیدا می‌کند که پزشک درمانی برای بیمار در نظر می‌گیرد.

این نوع درد معمولا ناشی از شکستگی استخوان، اسپاسم عضلانی، سوختگی یا دیگر حوادث رخ می‌دهد. برخی از بیماری‌ها و اختلالاتی مانند آپاندیسیت و زونا منجر به درد حاد می‌شود.

درد مزمن

درد مزمن

دردی که بیش از شش ماه ادامه داشته باشد، به عنوان درد مزمن شناخته می‌شود. این نوع درد می‌تواند ناشی از آسیب یا بیماری درمان نشده باشد.

همچنین ممکن است ناشی از شرایط مانند آرتروز، فیبرومیالژیا یا آسیب عصبی (نوروپاتی) باشد. کمردرد از دیگر دردهای مزمن است. انجام رادیوفرکوئنسی یکی از راهکارهای درمانی از سوی متخصص درد است.

گیرنده درد

هنگام آسیب‌دیدگی، انتهای سلول‌های عصبی (گیرنده‌های درد)، سیگنال‌های درد را به مغز ارسال می‌کند. درد هنگام شکستن استخوان، وارد شدن ضربه به سر یا کشیده شدن عضله رخ می‌دهد.

درد ممکن است ناگهانی، کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. چنین شرایطی می‌تواند اندام‌های داخلی (درد احشایی) یا سیستم اسکلتی عضلانی (درد جسمی) را تحت تاثیر قرار دهد.

نوروپاتیک

مشکلات سیستم عصبی باعث درد نوروپاتیک (درد عصبی) می‌شود. این نوع درد زمانی رخ می‌دهد که اعصاب به اشتباه سیگنال‌های درد را به مغز ارسال می‌کنند، حتی زمانی که آسیب ندیده باشند. 

دیابت، ام اس، اچ آی وی معمولا باعث ایجاد چنین نوع دردی می‌شوند. درد ناشی از تمامی این بیماری‌ها توسط متخصص درد قابل درمان خواهد بود.

 

 

کدخبر: 825039 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟