دلایل عدم نمایش تصویر در تلویزیون و راهکارهای حل این مشکل

عدم نمایش تصویر در تلویزیون، مسئله ای نگران کننده است که معمولا ریشه در خرابی قطعات دارد. البته گاهی این وضعیت به صورت لحظه ای اتفاق افتاده و نگرانی بابت آن وجود ندارد. اما در بیشتر موارد وقتی تلویزیون تصویر دارد و صدایی پخش نمی شود، به این معنی است که یکی از قطعات داخلی آسیب دیده است. به عبارت واضح تر، در این حالت برد پردازش ها را انجام می دهد چون صدا ایرادی ندارد. اما ممکن است اجزای مربوط به تصویر ایراد داشته باشند. مثلا بک لایت آسیب دیده باشد یا پنل دچار خرابی شده باشد. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که باید با دقت بررسی و برطرف شوند تا مشکل حل شود. در ادامه دلایل تصویر نداشتن تلویزیون را بررسی می کنیم و راه حل های مناسب را نیز به شما معرفی می کنیم. پیشنهاد می دهم در صورت عدم نمایش تصویر در تلویزیون، در اولین فرصت از یک تعمیرکار ماهر برای مشاوره تعمیر تلویزیون و عیب یابی تخصصی و رفع مشکل کمک بگیرید.

دلایل عدم نمایش تصویر در تلویزیون

تصویر نداشتن تلویزیون در برندهای مختلف، دلایل متعددی دارد که اگر به موقع شناسایی شوند، می توان آنها را برطرف کرده و نمایش تصویر را به حالت عادی بازگرداند. به طور کلی عوامل زیر باعث قطع شدن تصویر در تلویزیون می شوند:

تصویر نداشتن تلویزیون به دلیل خرابی بک لایت

اگر تصویر تلویزیون شما قطع و نمایشگر آن کاملا سیاه شده است، به احتمال زیاد ایراد از بک لایت است. بسته به برند و مدل تلویزیون، ممکن است خرابی بک لایت خود را به شکل های مختلف نشان دهد که یکی از آنها عدم نمایش تصویر در تلویزیون است در حالی که صدا هیچ ایرادی ندارد. اگر تلویزیون دارای دو بک لایت باشد، اول نیمه بالایی یا پایینی تصویر تیره می شود و پس از آن نیمه دیگر هم تاریک می گردد. تعمیر بک لایت در این شرایط، کاری است که باید بدون فوت وقت انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است قطعاتی همچون پاور و مین برد هم در معرض آسیب دیدگی قرار بگیرند. البته گاهی بک لایت تعمیر نشده و راهی جز تعویض آن نیست؛ در این صورت هزینه تعمیر تلویزیون سامسونگ و سایر برندها با توجه به قیمت قطعه جدید برآورد می شود.

تصویر نداشتن تلویزیون به دلیل خرابی بک لایت

قطع شدن تصویر تلویزیون به علت آب خوردگی

آبخوردگی تلویزیون هم یکی دیگر از دلایل تصویر نداشتن آن است. آب خوردگی صفحه تلویزیون به چند صورت مختلف اتفاق می افتد؛ اسپری کردن مایعات تمیز کننده روی صفحه نمایش، تمیز کردن پنل تلویزیون با یک دستمال خیس (به طوری که آب از آن چکه کند) قرار گرفتن تلویزیون در یک محیط نمناک و مواردی از این دست، موجب آبخوردگی این دستگاه می شوند. در این شرایط پنل آسیب می بیند و نوارها و فلت های آن از کار می افتند تا شرایط برای عدم نمایش تصویر در تلویزیون محیا گردد! به این ترتیب تصویر تلویزیون قطع شده و به نمایش در نمی آید. نکته ظریفی در این مورد وجود دارد و آن این است که در چنین شرایطی، تصویر به رنگ سورمه ای در می آید. یعنی تفاوت تلویزیون روشن با خاموش کاملا مشهود است. اما هنگام خرابی بک لایت، نمی توان متوجه خاموش یا روشن بودن تلویزیون شد؛ مگر از طریق صدای دستگاه. در مرکز تعمیرات تلویزیون دوو و دیگر برندها اول برای تعمیر فلت ها تلاش می شود و بعد، پنل تعویض می شود؛ این کار هزینه ای معادل قیمت یک تلویزیون جدید دارد!

عدم نمایش تصویر تلویزیون به دلیل خرابی برد تی کان

یکی دیگر از دلایل عدم نمایش تصویر در تلویزیون، خرابی برد تی کان است. در این صورت حتما باید برد TCon را تعویض کرد تا تصویر تلویزیون به حالت عادی باز گردد. تعمیر و تعویض برد تی کان باید توسط تعمیرکاران حرفه ای و در مراکز تعمیرات تخصصی انجام شود تا این قطعه و سایر اجزای تلویزیون آسیب نبینند.

رفع مشکل تصویر نداشتن تلویزیون

حالا که با دلایل عدم نمایش تصویر در تلویزیون آشنا شدید، باید روشهای رفع این مشکل را نیز بشناسید. اگر تصویر تلویزیون شما قطع شد، اول آن را به مدت یک شب خاموش کرده و از برق بکشید. ممکن است روز بعد که دستگاه را روشن می کنید، مشکل برطرف شده باشد. همچنین تمام دستگاه های جانبی را جدا کرده و بعد، تصویر را امتحان کنید. بنابراین اتاق را تاریک کنید و ببینید نوری در نمایشگر تلویزیون وجود دارد یا نه. اگر نور ضعیفی وجود داشت، نیاز به تعمیر یا تعویض برد تی کان است. اتصالات کابل پشت تلویزیون را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که کاملا درست وصل شده اند. همچنین ببینید کابل ها و سیم برق و آنتن سالم باشند و ایرادی نداشته باشند. اصلاح تنظیمات نور هم گاهی به رفع مشکل تصویر نداشتن تلویزیون کمک می کند. اگر همه این موارد عادی بودند و ایرادی نداشتند، باید به فکر تعمیر قطعاتی مثل بک لایت، فلت های تصویر، پنل و ... باشید.

کدخبر: 815810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟