قیمت میلگرد در دولت سیزدهم

 

در چند سال گذشته بازار آهن‌آلات مانند میلگرد فرازوفرودهای بسیار زیادی به خود دیده است و میزان عرضه و تقاضا نیز بر این تغییر نرخ تأثیر می‌گذارد. افزایش ناگهانی به آهن در سال‌های اخیر باعث شده تا سازندگان سازه‌های فولادی به دنبال بررسی عوامل مؤثر بر افزایش قیمت میلگرد باشند‌.

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد در سال جدید

ارزش میلگرد در هزینه‌های کلی ساخت‌وساز تعیین‌کننده است و حساسیت‌های موجود درباره آن باعث می‌شود تا عوامل مختلفی در تعیین بهای این مقطع در نظر گرفته شود. این عوامل به‌صورت موقت و دائم بر قیمت میلگرد تأثیر دارند. عواملی مثل نرخ دلار، مقدار عرضه و تقاضا و مواد اولیه به‌صورت دائم بر ارزش این محصول تأثیر دارند؛ اما برخی از عوامل تاثیر موقتی در نرخ میلگرد دارند مانند جنگ میان روسیه و اوکراین. قیمت میلگرد در وب سایت عصر آهن نیز بر اساس این عوامل تعیین می‌شود. البته در هنگام خرید ارزش مقطع بر اساس وزن آن بیان می­شود؛ اما تمام این عوامل در تعیین قیمت هر کیلو آهن در نظر گرفته می­شود.

بررسی قیمت دلار

قیمت دلار در کشور ما بر اساس چند معیار مختلف تعیین می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها دلار نیمایی و آزاد است. دلار نیمایی در معاملات کاربرد دارد و به‌صورت حواله در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این ارز به‌صورت مستقیم در بورس کالا و قیمت‌گذاری‌های آن نقش دارد و به همین دلیل قیمت میلگرد از دلار نیمایی تأثیر مستقیم می‌پذیرد.

دلار آزاد نیز نوسان زیادی دارد و همه کالا‌های موجود در بازار داخلی کشور از نرخ آن تأثیر می‌پذیرد. در حال حاضر دولت سیزدهم سیاست‌های انقباضی و خارجی خاصی به کار گرفته است که زمینه‌ساز نوسانات در نرخ دلار آزاد شده و از این طریق بر بهای آهن­آلات نیز مؤثر است.

قیمت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت میلگرد

در ساخت میلگرد از شمش فولادی و سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود و هر نوع تغییر قیمت این مواد در هزینه تمام شده محصول تأثیر دارد. میزان قیمت شمش فولادی و عرضه و تقاضای آن، در قیمت‌گذاری بر روی میلگرد در بورس کالا در نظر گرفته می‌شود.

بازار جهانی و منطقه‌ای CIS بر نرخ شمش فولادی مؤثر است و بحران­های حال حاضر دنیا مثل جنگ میان روسیه و اوکراین در ارزش این مواد تأثیر دارد. هر چه میزان کیفیت موارد اولیه تهیه شده از کشورهای خارجی بیشتر باشد، کیفیت میلگرد تولید شده نیز بیشتر می­شود و در نهایت بر نرخ تمام شده محصول تأثیر دارد.

قیمت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت میلگرد

 

بررسی مقدار عرضه و تقاضای بازار

در بورس کالا برای قیمت‌گذاری بر روی میلگرد از فرمول خاصی استفاده می‌شود که میزان عرضه و تقاضا توسط خریداران بر آن تأثیر دارند. اگر میزان تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت میلگرد نیز بیشتر می‌شود و در غیر این صورت نرخ این مقطع کاهش پیدا می‌کند. میزان عرضه و تقاضا در فصل‌های مختلف و بر اساس قدرت خرید مصرف‌کنندگان متغیر است. نوع میلگرد مورد تقاضا و وزن آن نیز باعث افزایش قیمت می­شود.

بررسی ارزش نفت

انرژی‌هایی مانند نفت و برق هم می‌توانند قیمت میلگرد را تغییر دهند. کوره‌های ساخت میلگرد از برق یا سوخت‌های فسیلی مانند نفت برای ادامه کار خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین کمبود این انرژی‌ها می‌تواند در افزایش ارزش این محصول تأثیر‌گذار باشد که در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش ارزش نفت، نرخ میلگرد نیز بیشتر شد.

تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم

قیمت‌گذاری آهن‌آلات بر اساس بورس کالا انجام می‌شود و این بورس در اختیار وزارت سمت قرار دارد. به همین دلیل سیاست‌های دولت در قیمت میلگرد و مقاطع فولادی تأثیر مستقیم دارند. دولت به­طور کلی سیاست‌های خود را برای تعیین ارزش میلگرد و سایر آهن‌آلات در دو زمینه صادرات و فرمول قیمت‌گذاری محصل به کار می‌گیرد. از این طریق هنگامی­که وضعیت بازار داخلی نسبت به تقاضای میلگرد کاهشی باشد، میزان عوارض صادرات نیز کمتر می‌شود و زمانی­که تقاضای بازار داخلی برای خرید میلگرد بیشتر شود، میزان عوارض لازم برای صادرات نیز افزایش می‌یابد.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و برجام بر قیمت میلگرد

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت میلگرد در دولت سیزدهم بروز اختلاف و جنگ میان روسیه و اوکراین است. این اتفاق باعث شده تا کشور‌های مختلف نتوانند مواد اولیه و زغال‌سنگ مورد نیاز خود را برای تولید فولاد را تهیه کنند. همچنین کشور‌های اروپایی با مشکل کمبود انرژی روبه‌رو شده‌اند و صنعت فولاد و آهن‌آلات اروپا دچار بحرانی جدی شده است. در نتیجه میزان تولید آهن‌آلات مختلف کمتر شده و تقاضا برای استفاده فولاد در این کشور‌ها افزایش یافته که زمینه‌ساز افزایش قیمت فولاد در دنیا شده است.

همچنین جنگ میان روسیه و اوکراین باعث شده تا توافق نهایی برجام نیز به تأخیر بیفتد. این توافق می‌تواند در ارزش دلار و تورم داخلی کشور تأثیر‌گذار باشد و با کاهش نرخ دلار در کاهش ارزش

 فولاد نیز تأثیر بگذارد. در نتیجه همه این عوامل می‌توانند سبب کاهش جهانی قیمت آهن‌آلات شوند و شرایط کشور را بهبود ببخشند.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و برجام بر قیمت میلگرد

 

بررسی قیمت میلگرد در دولت سیزدهم

با توجه به عوامل مؤثر در قیمت میلگرد و سایر آهن‌آلات وضعیت داخلی تولید میلگرد چندان مطلوب نیست. کمبود انرژی و قطعی مداوم برق باعث شده تا کارخانه‌های فعال در حوزه ساخت محصولات فولادی با مشکلات زیادی مواجه شوند و در نتیجه بهای ابزارآلاتی مانند میلگرد افزایش پیدا کند. سیاست‌های اعمال شده توسط دولت در موقعیت‌های خاصی باعث می‌شود تا قیمت مقاطع فولادی کنترل شود و حتی برخی اوقات کاهش پیدا کند؛ اما تأثیر این سیاست­ها موقتی است.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در منطقه CIS از طریق روسیه و انجام توافق در قرارداد برجام مهم‌ترین عوامل مؤثر بر افزایش بی‌رویه نرخ ابزارآلات فولادی مانند میلگرد هستند. کشور روسیه به دلیل وجود جنگ تحریم‌های بین‌المللی زیادی دریافت کرده و به همین دلیل امکان صادرات محصولات فولادی خود را از دست داده است‌. به همین دلیل ارزش فلزات نیز افزایشی است و در نتیجه میزان واردات ابزار فولادی توسط ایران نیز کمتر شده است. تا به این جای کار دولت سیزدهم درباره برجام نیز به نتیجه نرسیده و قیمت دلار همچنان افزایش پیدا می‌کند قیمت میلگرد نیز بیشتر می‌شود. برای بررسی نرخ دقیق به سایت https://asreahan.com/ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

میلگرد در صنایع و ساختمان‌سازی یک ابزار بسیار مهم است و انواع گوناگونی دارد. این مقطع از نظر استاندارد و از نظر سایز‌بندی دارای دسته‌های مختلفی هستند و هرکدام از آن‌ها برای فعالیت خاصی کاربرد دارند. قیمت میلگرد از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد که میزان کیفیت محصول تولیدی و وزن آن در کنار سایر عوامل باعث افزایش قیمت این مقطع پراهمیت می‌شود. شما می‌توانید میلگرد را از سه روش مختلف بورس کالا، کارخانه‌های تولیدکننده و بنگاه‌های فعال در حوزه فروش آهن‌آلات بخرید.

مجموعه عصر آهن امکان خرید آنلاین میلگرد را برای شما فراهم کرده است و محصولات آن تنوع بسیار زیادی دارد که برای استفاده در سازه‌های مختلف مناسب است. شما می‌توانید از این سایت نسبت به قیمت آنلاین و به‌روز مقاطع فولادی مثل میلگرد آگاهی پیدا کنید و هر نوع میلگرد را در مقدار دلخواه بخرید.

 

کدخبر: 853774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟