گفتگوی اختصاصی فردای امروز با علی شهرابی
حجم ویدیو: 194.78M | مدت زمان ویدیو: 00:15:24

به گزارش رکنا، علی شهرابی را  یکی از مدیران جوان در حوزه کسب و کارهای نوین می شناسند.او به عنوان یکی از جوان ترین فعال استارتاپی کشور در خصوص اینکه استارتاپ به چه معناست و همچنین چگونگی شکل گیری یک استارتاپ ها اینطور می گوید: «استارتاپ به کسب و کار نوینی گفته می شود که سیستم و فرآیند کسب و کارشان متفاوت است. فرآیند کسب و کار در فضای استارتاپی به شکل تیمی است و خلاقیت بر هر چیزی ارجحیت دارد.

استارتاپ ها کمک حال مردم هستند

وی در ادامه با بیان اینکه در استارتاپ سیستم به شکل حرفه ای کار می کند و اصول حرفه ای در فضای سیستم استارتاپی است می گوید:« استارتاپ در ایران واقعا مشهود و قابل رویت است. نوآوری و تسهیل فرآیندی است که در کشور سخت یا مشکل ساز است اما بعد از شیوع کرونا به مردم ثابت شد که چقدر استارتاپها می توانند درزندگی روزمره آنها کمک کنند و مفید باشند.استارتاپ ها فضای متفاوت تری نسبت به کسب و کارهایی که در ایران مشهور هستند دارند.

تولید دانش بنیان را جدی بگیریم

علی شهرابی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بحث خلاقیت و نوآوری به خصوص در شرکت های دانش بنیان افزود: مقام معظم رهبری وقتی که فرمایششان مبنی بر این است که ما بیاییم تولید دانش بنیان داشته باشیم و اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم برداشت بنده از منظور ایشان این است که ما بیاییم محصولاتی را تولید کنیم که برای رفع نیاز جهان باشد. از آن طرف علمی که از آن استفاده کنیم  بتواند نیازی از جهان را برطرف کند.

این جوان خلاق گفت: امروزه شاهد خلاقیت در استارتاپ ها هستیم، اما استارتاپ هایمان را دانش بنیان نمی بینم. ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با نوآوری هاو خلاقیت های که داریم محصولی را تولید کنیم. همچنین باید فضایی ایجاد کنیم که دغدغه ای از دنیا برطرف کند. با این اتفاق ما هم اقتصادمان توسعه پیدا می کند و هم می توانیم در توسعه گام دوم انقلاب به تمدن نوین ایرانی- اسلامی برسیم.من فکر می کنم فرمایش ایشان مبنی بر اقتصاد دانش بنیان و فضای دانش بنیان با این رویکرد است.

وی ادامه داد: باید زیرساخت ها و چهارچوب ها آماده شود تا در همه در کنار هم به سمتی حرکت کنیم که رویکردمان در کل جهان باشد نه اینکه رویکردمان فقط فضای داخل یا رشته محدودی را در بربگیرد. درست از این زمان است که خلاقیت بیشتر خودش را نشان می دهد و محصول نهایی که ارائه می دهیم حتما متفاوت خواهد بود.

به گام دوم انقلاب توجه داشته باشیم

علی شهرابی گفت: برای اینکه بتوانیم گام دوم انقلاب را در فضای کسب و کار خودمان و در فضای استارتاپ ها در فضاهای مختلف اجرا کنیم باید باور داشته باشیم که رسیدن به گام دوم انقلاب نیازمند یک حرکت است. این حرکت هم باید با روحیه شهدا اتفاق بیفتد. اگر هرکسی در حوزه فعالیت و کسب و کارش مبنا را فرمایشان مقام معظم رهبری قرار دهد و حرکت داشته ابشد می تواند به آرمان های دلخواه خود برسد. این روحیه که می توانند آرمان را تحقق ببخشند، روحیه شهدا است.

نوآوری و خلاقیت دربازار را از دست ندهیم

وی اضافه کرد: ما به نوبه خودمان تلاش می کنیم تاعلاوه برظرفیت سازی بتوانیم با نوآوری و خلاقیت در بازار بین المللی حضور داشته باشیم. باورمان این است، هر محصولی لایق نام مقدس ساخت ایران نیست و ما باید بدانیم که چه محصولی را با نام مقدس ایران ارائه دهیم. این محصول نماینده ملت ایران و تمدن ایران و به نوعی پرچم ایران در جهان است . در گام دوم انقلاب صرحتا بیان شده، رسیدن به تمدن نوین ایرانی – اسلامی. تمدن سازی نیازمند این است که ما با دنیا ارتباط داشته باشیم و این ارتباط را اقتصادمان بوجود و برندهای ما به وجود می آورد. برند یک محصول می تواند فرهنگ سازی کند و تمدن و تفکر سالم را صادر می کند.

طرح صیانت مشکل ساز است

علی شهرابی در خصوص طرح صیانت گفت: طرح صیانت از فضای مجازی طرح اولیه اش که حدودا 14 صفحه بود عملا یک کاری را داشت انجام می داد و  یک موضوعی را مطرح می کرد که اصلا زیرساختش در ایران نیست و اینها زیرساخت هایش خارجی هستند و با توجه به طرح صیانت که نکاتی در آن مطرح شده بود اصلا طرح قابل اجرا نبود. هیچ کس مخالف این نیست که فضای مجازی باید مدیریت شود بلکه باید ساز و کار داشته باشد. به طور مثال من خودم به شخصه استوری را از  شهید حاج قاسم شهید سلیمانی گذاشتم اما به ثانیه نکشیده پاک شد. ولی این راهش نیست ، چون ما داریم ارتباطمان را با دنیا قطع می کنیم و این متضاد و متفاوت با آن چیزی هست که حضرت آقا از ما می خواهند.

ایشان می خواهند در جهان تاثیرگذار باشیم . طرح صیانت از نظر من قابلیت اجرا ندارد یعنی دو سه بخشش قابلیت اجرا دارد و به شدت هم تاثیر منفی خواهد . طرح صیانت آسیب زا خواهد بود و تنها یک عده خاصی رشد می کنند و اشتغالی که ایجاد می شود و توسعه ای که اتفاق می افتد مفید نخواهد بود و ما به آن آرمان اصلی گام دوم انقلاب نمی رسیم.  ماهیت اینترنت یک چیزی است که غرب را به شرق وصل می کند و ارتباط بین المللی ایجاد می شود و با اجرای طرح صیانت ارتباط ما با دهکده جهانی قطع خواهد شد.

این جوان فعال در حوزه کسب و کارهای نوین تشریح کرد: مورد دوم این است که با طرح صیانت ایجاد انحصاری می کنیم یعنی یک عده کسب و کارهایی را که می شناسیم و اسم هایشان مطرح هستند و تبلیغات چند میلیادری دارند از این ظرفیتی که برایشان استفاده شده سوءاستفاده می کنند.انحصاری که به وجود می آید آسیب زننده است و توسعه ای که اتفاق می افتد مفید نخواهد بود.

اقتصاد انحصاری خوب نیست

وی اضافه کرد: آقای خیامی پیکان را تاسیس کردند و قبل از انقلاب با یک ساز و کاری آمدند ایران و ناسیونال را توسعه دادند. زمانی که پیکان توسعه پیدا کرد از ایشان درخواست شد تا برای فروش بیشتر، پیکان را انحصاری کنند و خودروهای خارجی اجازه ورود نداشته باشند اما او پیشنهاد را رد کرد و گفت: اگر انحصار برای ما ایجاد شود ما رقابت را از دست داده ایم و اگر در خودمان بخواهیم نیاز را برطرف کنیم حتما زمین خورده و شکست خواهیم .

علی شهرابی با توجه به مخالفت به طرح صیانت راهکار و پیشنهادی را در خصوص رفع انحصاری شدن ارائه کرد و اظهار داشت: در تمام دنیا ابتدا آمدند زیرساخت را درست کردند و سپس یک فرآیندی را طی کردند تا به یک قدرتی در یک  زمینه ای رسیدند. ما در ایران مشکل اساسی مان این است که از هر چیزی می خواهیم یک نسخه داخلی بسازیم. چرا باید این اتفاق بیفتد . امروز به این فکر افتاده اند و آن زمانیکه این تغییرات و فرآیندها در حال به روز رسانی بود می ما کجا بودیم ؟

وی ادامه داد: تا زمانیکه چهارچوب های غلط جود داشته باشد حتی اگر یک سایت را دانش بنیان کنیم توسعه پیدا نخواهیم کرد. برای توسعه و پیشرفت باید در ابتدا زیرساخت هایمان درست و علمی شود. در این راه باید با هزینه کردن و تلاش زیاد بسترهایی ایجاد شود تا نخبگان کشورمان به خارج از کشور نروند. نخبگان زیادی از ایران هستند که امروز در شرکت های بزرگی مثل گوگل و یا ناسا مشغول به کار هستند. اگر این بسترها در ایران باشد می توانیم یک سایت دانش بنیان متناسب با اسم و نماد ایران در کشور ایجاد کنیم و آن را به همه جهان نشان دهیم.

تولید با درنظر گرفتن ارزش افزوده

علی شهرابی در خصوص اقتصاد جامعه عنوان داشت: ما منابع فروش هستیم ما محصولاتی را  می فروشیم که ارزش افزوده تولید نمی کند. بی شک تاثیر اقتصادی را زمانی خواهیم دید تولیدات خود را بر مبنای ارزش افزوده تولید کرده و به جهان عرضه کنیم.  وقتی منابع می فروشیم این پول هزینه زیرساختی نمی شود. باید کار زیرساختی شود، یعنی باید در زیرساخت ها هزینه شود. ما می توانیم رشد جی بی تی و تاثیرات اقتصادی که بازار بین المللی دارد را ببنیم. در این صورت است که تولید ناخالص داخلی ما رشد خواهد کرد و اشتغال قابل توجهی به وجود خواهیم آورد. اقتصاد ایران اگر بخواهد جراحی بشود یکی از مهم ترین رکن های آن ارتباط بین المللی است و ارتباط بین المللی یک بخش با حاکمیت است و یک بخش با مردم است. یعنی باید کارآفرینان و مدیران شرکت باید به آن سمت حرکت کنند و ارتباط بین المللی ایجاد کنند.

شهرابی گفت: اگر امروز امارات موفق است در بخش توریستی و بخش علمی موفق باشد در این راه مردم سهم مهمی را داشتند. یعنی با خلاقیت، بسترسازی و استفاده از کارآفرینان و مدیران و ارتباط بین المللی شاهد توسعه در این کشور هستیم.

 

کدخبر: 834549 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟