هایپر اتوماسیون در هوشمندی رشد سازمانی چه نقشی دارد؟

هنگام تصمیم‌گیری هم در کسب و کار و هم در زندگی روزمره، معمولا افراد تحت تأثیر شرایط و محیط فعلی، دانش قبلی از موضوع، تجربه قبلی، جانبداری، احساسات، خواسته ها و شهود قرار می‌گیرند. تصمیم‌گیری در ابعاد سازمانی همیشه عواقب مهمی در نحوه استفاده از منابع دارد بنابراین هوش تصمیم‌گیری (Decision Intelligence) یکی از عوامل هوشمندی رشد سازمانی تلقی می‌شود.

Untitled-1

هایپر اتوماسیون با ساده کردن فرآیندهای تجاری، با حذف کارهای تکراری و خودکارسازی کارهای دستی، کسب و کارها را متحول می کند. این امر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات اجرایی خود را با ثبات، دقت و سرعت انجام دهند. این به نوبه خود هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

مغز انسان ترکیبی از عوامل بیرونی و درونی را برای انتخاب پردازش می‌کند و به همین دلیل است که هرگز تمام عوامل تأثیرگذار را در نظر نمی‌گیرد و هرگز نمی‌تواند تصویری کل‌نگر را تصور کند. اما وقتی صحبت از یک ماشین تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شود، به یک تغییردهنده بازی تبدیل می‌شود. سیستم هوش مصنوعی داده‌ها را در زمان واقعی پردازش و تجزیه و تحلیل می‌کند، پیش‌بینی‌های هوشمندانه‌ای را بر اساس داده‌ها ارائه می‌کند و بهترین تصمیمات ممکن را بر اساس مجموعه داده‌ها و پارامترهای اولیه مشخص شده پیشنهاد می‌دهد.

مدل‌های تصمیم‌گیری هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

  • فراگیری ماشین

الگوریتم‌های (Machine learning) ML با مقدار معینی از داده‌های ساختاریافته کار می‌کنند و با توجه به پارامترهای مشخص شده پیشنهاد یا تصمیم می‌گیرند. سیستم‌های ضد کلاهبرداری مورد استفاده بانک‌ها ساده‌ترین مثال است. به عنوان مثال، هنگامی که کاربران از IP مشکوک به برنامه بانکی خود دسترسی پیدا می‌کنند، سیستم در مورد لزوم احراز هویت اضافی کاربر تصمیم می‌گیرد.

  • یادگیری عمیق

یادگیری عمیق (Deep learning) مرحله بعدی تکامل یادگیری ماشین است. در این مورد، یک ماشین تصمیم‌گیری مانند اتوماسیون اداری تصمیمات قبلی و نتایج آن‌ها را هنگام ارائه هر پیشنهاد جدید در نظر می‌گیرد.

  • مدل‌سازی تصمیم بصری

تصمیم‌گیری هوش مصنوعی به عنوان نقطه شروع قابل اعتماد عمل می‌کند، اما تصمیمات هنوز توسط صاحبان مشاغل یا کارمندان آن‌ها گرفته می‌شود.

  • مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده

یکی از مزایای هوش تصمیم‌گیری (Decision Intelligence)، ایجاد سریع منطق تجاری پیچیده با هدایت داده‌های موجود و هدف نهایی است.

  • تجزیه و تحلیل پیش بینی‌کننده

تصمیماتی که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌گیرند بر اساس پیش بینی‌های کاملا دقیق است. ساده‌ترین مثال، پیش بینی قیمت و بهینه‌سازی خودکار در خرده فروشی است.

ثبت نام رایگان وبینار هوشمندی رشد سازمانی

2

مزایای هوش تصمیم‌گیری برای کسب و کار

  • تصمیمات مبتنی بر داده

درحالی که شرکت‌ها معتقدند که تصمیم‌گیری مبتنی بر داده می‌تواند رشد کسب‌وکار آن‌ها را افزایش دهد، تنها 57٪ از آن‌ها به داده‌های خود متکی هستند. برای به دست آوردن مزیت رقابتی، باید داده‌های موجود را به درستی تجزیه و تحلیل شود، برخی پیش بینی‌ها را انجام گردد و بهترین گزینه انتخاب شود. هوش مصنوعی می‌تواند نگاه بهتری به داده داشته باشد و الگوهای نامرئی و ناهنجاری‌های احتمالی را پیدا کند که می‌تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه تأثیر بگذارد.

3

  • تصمیمات سریع‌تر

تنها 20 درصد از سازمان‌ها از سرعت تصمیم‌گیری خود راضی هستند. دیگران اعتراف می‌کنند که زمان زیادی را برای انتخاب درست تلف می‌کنند، که در واقع همیشه درست نیست. سیستم‌های تصمیم‌گیری هوش مصنوعی، فرآیند را تا حد امکان سرعت می‌بخشند، زیرا می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را تقریبا به طور آنی پردازش کنند.

  • چندین گزینه برای حل مسئله

الگوریتم‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌توانند کاملا انعطاف‌پذیر باشند و هنگام تغییر یکی از پارامترها، چندین نتیجه از یک تصمیم خاص را برجسته کنند. این ویژگی می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند تا با در نظر گرفتن اهداف فعلی و استراتژی‌های رشد، بهترین انتخاب را از میان گزینه‌های متعدد انجام دهند.

  • رفع اشتباهات

حداقل پنج نوع سوگیری وجود دارد که می‌تواند مستقیما بر نتایج تصمیمات تجاری تأثیر بگذارد. هوش تصمیم‌گیری (Decision Intelligence) امکان اجتناب از همه آن‌ها را فراهم می‌کند زیرا الگوریتم به درستی برنامه‌ریزی شده نگاهی عینی به داده‌های موجود دارد.

موارد استفاده هوش تصمیم‌گیری (Decision Intelligence) در سراسر صنایع

کسب‌وکارهای صنایع مختلف از راه‌حل‌های هوش تصمیم‌گیری برای ایجاد فرآیندهای داده‌محور، پایدار، انعطاف‌پذیر، بهینه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده می‌کنند.

بانکداری و مالی

مورگان استنلی یک شرکت مشاوره مالی است که به مشتریان خود کمک می‌کند تا به روشی هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند که توسط مشاوران مالی داخلی و مدل‌های تصمیم‌گیری هوشمند پشتیبانی می‌شود. پلتفرم مدیریت ثروت آن‌ها توسط هوش مصنوعی، تصمیم‌گیری می‌شود.

خرده فروشی

فرصت پیش‌بینی قیمت‌های بهتر برای دسته‌های خاص کالاها، بسته به عوامل خارجی، تقاضای مشتریان، روندها و احساسات یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین موارد استفاده هوشمندانه تصمیم‌گیری برای خرده‌فروشان و بازرگانان است.

مراقبت‌های بهداشتی

Enlitic Cure  یک پلتفرم تجزیه و تحلیل داده و تصمیم‌گیری است که برای ترکیب قابلیت‌های هوش مصنوعی و پزشکان انسانی ایجاد شده است. راه‌حل تصمیم هوشمند، به پزشکان اجازه می‌دهد تا سریع‌تر گزارش‌های تصویربرداری پزشکی را تجزیه و تحلیل کنند، تشخیص را پیشنهاد دهند و به پزشکان در اولویت بندی موارد برای بهبود نتایج پزشکی کمک کنند.

انرژی

در موارد استفاده از هوش تصمیم‌گیری در بخش انرژی، می‌توان به نرم‌افزار هوش مصنوعی Athena اشاره کرد. این سیستم به کاربران خود کمک می‌کند تا منابع انرژی خود را بهتر مدیریت کنند و تصمیمات خودکار در زمینه صرفه جویی در انرژی و هزینه اتخاذ کنند.

محیط زیست

مشکلات زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی ناشی از آن‌ها، مشکلات جهانی هستند، اما در سطح خرد، مشاغل را با خطرات شدیدی مواجه می‌کنند. یکی از مزایای هوش تصمیم‌گیری (Decision Intelligence)، فرصت پیش‌بینی خطرات احتمالی با هدایت داده‌های تاریخی و فعلی و پیشنهاد مدیریت ریسک، واکنش و استراتژی‌های مرتبط با کمک هوش مصنوعی است.

استفاده از راه‌حل‌های هوش تجاری که توسط هوش مصنوعی ارائه می‌شوند، فرصتی برای کسب‌وکارها است تا در فرآیندهای مهم تجاری تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری بگیرند. به این ترتیب، شرکت‌ها نه تنها می‌توانند از مزایای نهایی داده‌محور بودن بهره ببرند، بلکه می‌توانند بیشترین مجموعه ممکن از اطلاعات مرتبط را هنگام تصمیم‌گیری در مورد مرحله بعدی در نظر بگیرند.

کدخبر: 766712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟