چرا باید سیم و کابل استاندارد بخریم؟

این نوع سیم و کابل باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که بتوانند در مقابل حرارت و گرمای بالا دوام آورده و دچار سوختگی نشوند. ما در این مطلب قصد داریم درباره انواع کابل نسوز مانند کابل سیلیکونی و کابل اعلام حریق و... اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. زیرا بی‌شک شناخت هر یک از این محصولات می‌تواند در انتخاب محصول مناسب و استاندارد برای تاسیسات و تجهیزات به شما کمک کرده و از وقوع حوادث جلوگیری نماید.

چرا به استفاده از سیم و کابل نیازمندیم؟

پیش از آن که به معرفی و بررسی ویژگی‌های کابل نسوز سیلیکونی و یا کابل شیلددار اعلام حریق بپردازیم لازم است ببینیم چرا به استفاده از سیم و کابل در تجهیزات و دستگاه‌های مختلف نیاز است. همان‌طور که می‌دانید ما به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در هر لحظه از برق استفاده می‌کنیم. برای تامین روشنایی و یا تولید گرما و سرما و هزاران کار دیگر ما وابسته به استفاده از برق هستیم. به همین ترتیب دستگاه‌هایی هم که ساخته می‌شوند دارای سیم و کابل هستند تا بتوانند انرژی الکتریسیته را به شکل‌های گوناگون به دستگاه‌های مورد استفاده ما برسانند. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن هم استفاده از سیم و کابل استاندارد است. زیرا استفاده از کابل نسوز سیلیکونی و یا سایر سیم‌هایی که با این کیفیت تولید شده‌اند می‌توانند از به وجود آمدن خطرات جلوگیری کرده و نیاز به دوباره کاری یعنی تخریب سازه قبلی و ساخت سازه جدید با محصولات بهتر را از بین ببرند.

کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه قابلیتی دارد؟

کابل نسوز یا کابل سیلیکونی از پرکاربردترین کابل‌های نسوز است که به علت برخورداری از توان بالا در برابر شدت جریان، رطوبت، سرما و گرمای زیاد، تماس با مواد شیمیایی و همچنین اشعه ماورای بنفش و یا روغن‌های مختلف بسیار مقاوم است و احتمال آتش‌سوزی را در حد زیادی کاهش می‌دهد که این امر مدیون لایه سیلیکونی که روی آن کشیده شده می‌باشد. مزایای استفاده از کابل نسوز سیلیکونی بسیار زیاد است که سبب شده شرکت‌های تولیدکننده این محصول را در انواع مختلفی مانند کابل قدرت، کابل‌های ابزار دقیق، سیم و کابل جرقه زن و همچنین کابل اعلام حریق تولید نمایند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از کابل سیلیکونی

  • این نوع کابل‌ها در برابر شدت جریان الکتریسیته مقاومت بالایی دارند.
  • می‌تواند دمایی بین 60 تا 250 درجه سانتی گراد را تحمل نماید
  • در برابر شدت گرما و سرمای بیش از حد مقاوم است.
  • به لحاظ برخورداری از روکش سیلیکونی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان از آن در دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف استفاده کرد.
  • در برابر رطوبت و خشکی هوا مقاومند و می‌توان در مناطق کویری و یا با رطوبت بالا از انواع کابل سیلیکونی استفاده کرد.
  • در برابر اشعه مادون قرمز و ماوراءبنفش، مقاومت بالایی دارند.
  • کابل نسوز اگر دچار آتش شوند، دود بسیار کمی تولید می‌کنند.
  • به جهت مقاومت در برابر قارچ و باکتری می‌توان از آن‌ها در صنایع پزشکی و غذایی استفاده کرد.
  • کابل نسوز سیلیکونی در برابر روغن‌هایی با وزن ملکولی بالا، محلول‌های نمکی یا مواد اسیدی و الکل‌ها مقاومت بالایی دارند.
  • شعله آتش را انتشار نمی‌دهند.
  • فاقد گاز اسیدی هالوژن هستند.

با توجه به آن چه در مورد مزایای کابل نسوز سیلیکونی گفته شد، لازم است بگوییم تمامی آتش سوزی‌های سخت و وسیعی که در برخی تاسیسات و یا خانه‌های مسکونی و... انجام می‌شود به دلیل استفاده نکردن از کابل نسوز استاندارد و یا کابل شیلددار اعلام حریق است. زیرا با استفاده از این دو محصول چنانچه آتش سوزی به جهت جریان الکتریسیته بالا و یا شدت دما و حرارت زیاد صورت گیرد، میزان خرابی حادثه چندان زیاد و وسیع نخواهد بود.

کابل اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل اعلام حریق نسوز نوعی کابل ضد آتش است که از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل در این زمینه به شمار می‌آید که می‌تواند تا حد زیادی از آتش سوزی جلوگیری نماید. این نوع از کابل‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که در یک دوره زمانی مشخص می‌توانند حرارت بالا را تحمل کرده و یا با قرارگیری در مقابل آتش مستقیم دچار سوختگی نشده و شعله ور نشوند. به طوری که تامین ایمنی سیم کشی‌های برق در منازل مسکونی و یا تاسیسات صنعتی و... به راحتی ممکن خواهد شد. سیم و کابل اعلام حریق از جنس مس تولید شده که با یک لایه سیلیکون روکش و عایق شده که این لایه از جنس ترموپلاستیک و یا LSZH فاقد هالوژن می‌باشد. همچنین این نوع از کابل‌ها دارای یک لایه شیلد نیز می‌باشند که این لایه از دریافت نویز جلوگیری می‌کند. عموما از سیم و کابل اعلام حریق جهت طراحی سیستم‌های اطفاء حریق، روشنایی‌های اضطراری و آژیرها استفاده می‌شود.

چگونه تشخیص دهیم سیم و کابل استاندارد است؟

برای آن که سیم و کابل نسوز که برای تجهیزات، تاسیسات مختلف و همچنین ساخت دستگاه‌های گوناگون خریداری می‌کنیم از استانداردهای بالا برخوردار باشند و بتوانند دوام و مقاومت بالایی در برابر حرارت و شرایط جوی مختلف و ... از خود نشان دهد، لازم است به نکات مهمی توجه گردد. زیرا با خرید کابل سیلیکونی و یا کابل اعلام حریق غیراستاندارد در صورت بروز مشکل و آسیب خسارات زیادی به دستگاه و تجهیزات شما وارد خواهد شد. به همین منظور برای خرید این محصول که به عنوان شریان های اصلی یک دستگاه جهت رساندن برق به شمار می‌آید نکات زیر را در نظر گرفت.

  • نوع نیاز خود را برای خرید کابل نسوز و .. در نظر بگیرید.
  • نوع سیم کشی را پیش از خرید سیم و کابل در نظر داشته باشید. این سیم قرار است یک لامپ را روشن کند و یا یک دستگاه بزرگ را به کار بیاندازد؟
  • جنس هادی کابل نسوز سیلیکونی که از مس یا آلومینیوم می‌باشد را در نظر بگیرید.
  • کابل نسوز سیلیکونی نباید تورفتگی و برجستگی داشته باشد و یا روکش آن پاره شده باشد.
  • ضخامت روکش سیلیکونی کابل به معنای خوب بودن آن نیست.
  • به برش عرضی سیم دقت کنید. بخش هادی حتما باید در وسط کابل نسوز سیلیکونی و یا کابل اعلام حریق قرار داشته باشد.
  • فروشگاه‌های معتبر را برای خرید کابل نسوز انتخاب کنید.
  • برترین برندهای تولیدکننده کابل شیلددار اعلام حریق و یا کابل نسوز را بشناسید.

کارخانه سیم و کابل راهدار صنعت کیهان

همان طور که پیشتر اشاره کردیم برای خرید انواع سیم و کابل باید مجموعه‌ای را انتخاب کنید که بتواند محصولات با کیفیت و دارای گارانتی را در اختیارتان قرار دهد. شرکت سیم و کابل راهدار صنعت کیهان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل‌های مقاوم در مقابل حریق به شمار می‌آید که در مدت 23 سال فعالیت خود در این حوزه توانسته انواع کابل نسوز سیلیکونی و همچنین کابل اعلام حریق و... را  مطابق با استانداردهای روز اروپا و تاییدیه سازمان آتش نشانی تهران با نام تجاری SilCable تولید کرده و عرضه نماید.

برای اطلاع از تمامی محصولات این شرکت می‌توانید به وب سایت https://rsk-co.com/ مراجعه نمایید.

 

کدخبر: 765687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟