تور عمان چقدر است ؟

به گزارش رکنا، شاید بتوان عمان را نگین خاورمیانه خواند و سفر به آن همراه با تور عمان را سفر به سرزمین عجایب پنداشت. در عمان است که دیگر شن، صحرا، خشکی و صخره به آن معنای سوزان همیشگی نخواهند بود و باران به عنوان مائده‌ای آسمانی بیش از پیش جلوه خواهد کرد، چرا که هر کجا ی عمان اثر از خود برجای گذاشته خالق بهشتی زمینی شده است. در عمان  به دنبال هیاهوی همیشگی کلانشهرها نباشید، زیرا که سکوت بخشی از اصالت عمان است. گاه رویای خیس صحراهای رقصان عمان که هیچ خط شکسته‌ای را بر اندام طلاییشان برنتابیده‌اند در میان آبی آرام دریاچه‌های فصلی که به مانند یاقوتی کبود در میان صخره‌ها ی عمان می‌درخشند چون واقعیتی شیرین تجلی می‌یابد و گاه خواب آرامشان با انگشتان باد عمان آشفته می‌گردد. هیچ آشفتگی و ملالتی در عمان  ابدی نیست. لحظه‌ای بارانی سیل آسا چهره آفتاب را مکدر می‌سازد و ثانیه‌ای دگر گویی سال‌هاست که آسمان ابری بر خود ندیده است. لحظه‌ای طوفانی عظیم انبوهی از شن عمان را به صورت خشک مسافران می‌ساید و لحظه‌ای دگر غرق در شکوه و وقار بر زیر آفتاب آرام می‌گیرد. گویی تمام عناصر طبیعت دست در دست یکدیگر داده‌اند تا اثباتگر سخن آن مرد پاک طینت باشند "در پس هر سختی بی شک آسانی است."

آنان که بسیار سفر کرده باشند، سفر با تور عمان را تجربه‌ای به تمام معنا متفاوت خواهند یافت. عمان کوچک که بر شبه جزیره عربستان واقع گردیده، از غرب به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، از جنوب به یمن و از شمال به دریای عمان محدود شده است و سادگی و سخاوت را در عرضه آنچه که سحرانگیز و باشکوه خوانده می‌شود پیشه کرده است. هیچگاه نمی‌توان از ظاهر عمان به حقیقت وجودیش پی‌برد. در برابر سازه‌ای مرمرین عمان می‌ایستید و در همان حال که به شکوه و وقار بامعنایش در عین سادگی می‌اندیشید به ناگاه قدم در جهانی هزار نقش عمان خواهید گذاشت؛ جایی که نور، سفال، فرش و چوب در قالبی عرفانی آمیخته‌اند و آرامشی جاودانه را به روح القا خواهند نمود. این همان مسلک اسلام‌گونه‌ایست که چون جریانی لطیف بر پیکر آن نقش زده و باطن را بر ظاهر ارجحیت نهاده است.

در هر خم شهرهای عمان مسجدی زیبا در سکوت نظاره‌تان می‌کند. در عمان این آسمان‌خراش‌ها نیستند که خط آسمان شهرها را مشوش می‌سازند، بلکه منار‌ه‌های زیبا و فروتن مساجد عمان هستند که در پس زمینه‌های کوهستانی می‌درخشند و به مانند ستونی مرمرین آسمان و زمین را به یکدیگر پیوند داده‌اند. در میان تمامی آنچه که در عمان عرفانی خوانده می‌شود، این مسجد جامع سلطان قابوس است که چون نگینی بر انگشتر شهر مسقط (پایتخت عمان) می‌درخشد و تنها عبادتگاهیست که با سخاوت مسلمان و غیر مسلمان را پذیراست. آنان که مذهب را تنها در سادگی و بی‌آلایشی تفسیر می‌کنند، سلطان قابوس را غیر زمینی خواهند یافت. زیبایی آمیخته با مذهب، نقوش آذین شده به نام‌های خداوندی، سطوح مرمرین، فرش‌ها و چلچراغ‌ طلایی آن سکوتی پر معنا را بر روحتان غالب خواهند نمود. اگر تا پیش از این شکوه و جلال را تنها در کاخ‌ها می‌پنداشته‌اید، تعریف خود را از زیبایی دگرگون خواهید کرد و شاید ناخواسته دعایی برای عافیت آنکه فرصت بازدید از این زیبایی را در اختیارتان نهاد زمزمه نمایید.

اگرچه تفاوتی بارز در ظاهر عمان  مشهود نیست، اما آنچه که متمایزشان می‌سازد تاریخچه پر فراز و نشیب عمان  است. قلعه‌های عمان به مانند تکه‌ سنگ‌هایی عظیم، جدا شده از دل صخره‌های سختند. برج و باروهایشان یادآور قدرت‌هاییست که هیچگاه ترس از زوال امانشان نداد. برون و درونشان ساده و بی‌آلایش است. گاه بر فراز تپه‌ای بلند قدم علم کرده‌اند و فارغ از عظمت عمان  متواضعانه سایش شن‌ها بر اندامشان را تاب می‌آورند و گاه بی‌هیچ دغدغه‌ای در میان نخلستان‌ها آرام گرفته‌اند. در این میان قلعه نزوی (واقع در شهر نزوی) با برج دوار عمان مرتفعش از شناخته شده‌ترین‌های تور عمان به شمار می‌رود. نقوش برجسته‌ دیواری، دالان‌های مخفی، برج و باروهای آجرین هر یک به عنوان نمادی از اقتدار خدشه ناپذیر عمان  خودنمایی می‌کنند و راوی داستان روزهای تلخ و شیرین عمان شده‌اند. قلعه بهلا (واقع در واحه بهلا) با آجرهای خام و صیقلی‌اش به عنوان عظیم‌ترین قلعه عمان شناخته می‌شود و نام خود را به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانیده است. قلعه نخل عمان نیز (واقع در منطقه باطنه) با شکوه بر فراز کوه‌های حجر سکنی گزیده است و خسته از تمامی آشوب‌ها، خود را در میان صخره‌ها استتار نموده است.

اگرچه مزاج اصالت عمان  با مدرنیته و تجددگرایی چندان سازگار نیست، با این وجود با تمام بازدارندگی‌اش هرز چندگاهی به عمان تن در داده است و در این میان تالار سلطنتی اپرا مسقط عمان مثالی تمام عیار از این سرسپردگی به شمار می‌رود. ترکیب سحر انگیز چوب و مرمر آن را به شاهکاری تحسین برانگیز بدل نموده است و بار دگر این رنگ‌های سرخ و طلایی هستند که زیبایی و عظمت را در قالبی زمینی اما به تمام معنا با شکوه در مقابل دیدگان عمان  آشکار می‌سازند. معمار آن همان شاعر سلطان قابوس روحانیست و این بار غزلی عاشقانه سروده است. این تالار زیبا میزبان بسیاری از مراسمات و جشن‌های عمان است و محلی است که ارکستر سلطنتی عمان و دیگر هنرمندان بین‌المللی عمان اجراهای خود را بر روی صحنه می‌برند.

نمی‌توان از فرهنگ و تاریخ عمان سخن گفت اما نام موزه‌های آن را به میان نیاورد. شاید بتوان کامل‌ترین و پر مضمون‌ترینشان را در سفر با تور عمان موزه خانه زبیر (بیت الزبیر) دانست. این مجموعه زیبا آنچه را که اصالت این پهنه بر آن نقش بسته است درون خود جای داده. از بیت الباغ عمان که زمانی محل سکونت خانواده زبیر بوده است و امروزه به محلی برای نمایش خنجرها، اسلحه‌های گرم، سرمه‌دان‌ها، جواهرات و البسه سنتی مردان و زنان عمان بدل شده است تا حس غریبی که در بیت العود عمان و بیت الدلالیل عمان جاری است، هر یک انتظار شیفته‌ای را می‌کشند تا تاریخ را در قالبی متفاوت و دلچسب در اختیارش نهند. ظروف سفالین عمان ، پنجره‌هایی که به شیشه‌هایی رنگین آذین شده‌اند، سکه‌ها و کتاب‌ها تجربه‌ای لطیف، به رنگ و بوی عمانی را برایتان به ارمغان خواهند آورد و این بار اگر به داخل شهر عمان بازگردید درکی عمیق‌تر از کم و کیف آنچه در عمان باستانی و اصیل خوانده می‌شود پیدا خواهید کرد.

در سفر با تور عمان مجالی برای رهایی از همهمه همیشگی شهرها خواهید یافت. می‌توان در آب گرم دریاچه‌ای عمان خستگی را از تن به در آورد یا شب هنگام در چادری صحرایی به تماشای شاه‌چراغ‌های آسمان عمان نشست و غرق در سکوت عمیق شن‌های عمان آسوده از آفتاب شد. گردشگرانی که عمان را تنها با شن‌های داغ و آفتاب سوزان آن می‌شناسند، بی‌شک در خصب (مرکز استان مسندم) شگفت زده خواهند شد. آب زلال عمان ، دلفین‌ها، صخره‌های پر شیب و مناظر کوهستانی سبب شده است که آن را نروژ عربستان بخوانند. مسافرانی که تابستان را برای سفر عمان برمی‌گزینند، صلاله (واقع در استان ظفار) را مقصد خود قرار دهند. عمان  موسمی با آب و هوای فرح بخشش روحتان را جلا خواهد داد. اگر از عاشقان طبیعت هستید به دهکده رأس الحد عمان بروید و به تماشای لاک پشت‌ها و نخستین آفتاب شبه جزیره عربستان در عمان بنشینید و اگر پایتان تاب مسیر ناهموار را دارد به جبل الشمس عمان بروید و یکی از بزرگترین دره‌های جهان را در عمان نظاره کنید.

قیمت تور عمان

با توجه به آنکه عمده جاذبه‌های عمان در سه شهر مسقط ، صلاله و خصب عمان متمرکز شده‌اند، گردشگران می‌توانند در قالب تورهای ترکیبی عمان  یا تورهای تک عمان از این مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس بازدید به عمل آورند. بسته به نوع پکیج‌های انتخابی اینکه با پرواز به مسقط بروید و یا با کشتی‌های تفریحی به عمان سفر کنید و همینطور کیفیت و درجه هتل و تعداد شب اقامت‌تان، هزینه‌ تقریبی سفر به عمان چیزی در حدود ۷ تا ۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر خواهد بود (البته این قیمت با احتساب نرخ تقریبی ریال عمان ۸۰،۰۰۰ تومان در آذر ماه ۱۴۰۰ می‌باشد)

کدخبر: 760854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟