کاهش هزینه ساخت ساختمان

در تمامی راهکارهای اشاره شده مقصود تنها کاهش هزینه­ها نیست، بلکه در صدد هستیم تا تمام راهکارهای عملی که منجر به کاهش هزینه­ها می­شود اما سطح بالایی از کیفیت را حفظ و کیفیت را دستخوش تغییر نکند،ارائه دهیم. این راهکارها در کشورهایی که تورم بالایی دارد و هر لحظه قیمت اجناس بالاخص متریال و مصالح ساختمانی دستخوش تغییر می­گردد حائز اهمیت است. تعداد زیادی از افراد در صنعت ساختمان می­توانند هزینه­ها را به سادگی کم کنند، اما چالش پیش روی حفظ سطح بالای کیفیت در عین کاهش هزینه­ها است. اگر تمایل دارید با برخی از راهکارهای کاهش هزینه ساخت ساختمان و قیمت متریال ساختمان سازی با سایت تجارت گرام آشنا شوید.

استفاده از مصالح با درجه کیفی کمتر ولی با کارایی مشابه مصالح درجه یک

برخی مصالح ممکن است به دلیل ویژگی­های خاص مورد قبول سازندگان نباشند برای مثال کالیبره نباشند، بنابراین می­توان این مصالح را با قیمت کمتر و کمترین زمان بدون انجام سفارش قبلی تهیه کرد. مثلاً می­توان از فولاد بازیافتی استفاده کرد. فولادهای بازیافتی تصفیه شده و امکان استفاده مجدد را دارند و کاملاً مقاوم هستند. حتی با شناخت متریال و مصالح می­توان مواد و متریال جدید که در برخی موارد قیمت پایین­تری دارند را جایگزین مواد و مصالح قدیمی که قیمت بالاتری دارند جایگزین کرد.

خودداری از احداث فضاهای غیرضروری و بی کاربرد

فضاهای موردنیاز خود را به طور بهینه تخصیص دهید و کاربری­های اصلی را در فضای در اختیار ایجاد کنید و از ایجاد فضاهای غیرضروری و بی کاربرد خودداری کنید.

استفاده از حداقل­ها در آیین‌نامه طراحی و استفاده از مصالح موجود در اجرا

اگر در ساخت ساختمان تمرکز بر کاهش هزینه­ها باشد، می­توان بر نیازهای واقعی ساختمان تمرکز کرده و در انتخاب مصالح حتی­الامکان از مصالح موجود در عملیات استفاده کنید.

استفاده از روش LSF

LSF نوعی سیستم فولادی با فناوری جدید به شمار می­رود. در واقع سازه LSF سازه فولادی سبکی است که در آن­ها از ورق­های گالوانیزه کم ضخامت استفاده شده است. سازه LSF مقرون‌به‌صرفه است، قابلیت بازیافت دارد، دورریز ندارد، سرعت بالایی در اجرا دارد، وزن بسیار کم دارد، انعطاف‌پذیری زیادی داشته و امکان تولید مقاطع با طول­های زیاد را فراهم می­کند، در برابر طوفان و زمین­لرزه مقاومت بالایی از خود نشان می­دهد.

استفاده از ساختمان­های پیش­ساخته

ساختمان پیش­ساخته سازه­ای است که همه اجزا و قسمت­های آن به‌صورت آماده و از قبل در کارخانه تولید شده است. از مزایای ساختمان­های پیش­ساخته آن است که به مصالح فولادی و بتن کمتر استفاده شده، لذا هزینه ساخت ساختمان کاهش می­یابد. ساختمان­های پیش­ساخته بتنی، چوبی، PVC از مهمترین متریال ساختمان­های پیش­ساخته هستند.

نظارت بر ساخت

درصورتی‌که عملیات ساخت را به سازنده­ای واگذار کرده­اید با تغییر نوع و بند مصالح و متریال مورد توافق به‌راحتی موافقت نکنید و علت را جویا شوید. در صورت لزوم با تغییر برند مصالح موافقت فرمایید زیرا استفاده از برند ضعیف­تر هزینه­ها را حداقل می­کند.

ساده بودن پلان سازه

هرچه پلان و نقشه سازه ساده و با جزئیات کمتری باشد، هزینه ساخت ساختمان کاهش خواهد یافت.

انتخاب مناسب­ترین پیمانکاران و تأمین‌کنندگان

بسیاری از سازندگان به‌منظور اجرای هر بخش از ساختمان با شرکت­ها و تأمین­کنندگانی همکاری می­کنند، به دلیل اینکه سازندگان قبلاً با این گروه­ها تجربه همکاری دارند، خیالشان راحت بوده و مجدداً سراغ همین شرکت­ها و گروه­ها می­روند تا کار را با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه پیش ببرند.

خرید از تأمین­کنندگان مادر

اگرچه گاهی خرید از واسطه­ها سریع­تر و در دسترس تر است، اما برای این کار می­بایست هزینه بالاتری پرداخت شود و در خصوص متریال خریداری شده نیز اطمینان کامل وجود نخواهد داشت.

برآورد دقیق مصالح و متریال موردنیاز پروژه

اگر مصالح کمتر از حد نیاز تأمین شود، می­بایست با هزینه بالاتری و گاهی از واسطه­ها به‌منظور تأمین سریع کالا، متریال خریداری شده و هزینه ساخت بالا می­رود، حتی در صورت تهیه مصالح مازاد بر میزان موردنیاز، علاوه بر صرف هزینه نگهداری و انبار، مقداری از متریال مازاد پرت و دورریز می­شوند؛ لذا تأمین دقیق مصالح موردنیاز سبب کاهش هزینه­های ساخت ساختمان خواهد شد.

پیش­خرید مصالح و متریال موردنیاز

سازندگان ساختمان گاهی سرمایه­ای دارند که می­توانند به‌جای راکد نگه­داشتن سرمایه خود، به خرید متریال و مصالح موردنیاز خود بپردازند. زیرا در شرایط تورمی ممکن است قیمت برخی از مصالح و متریال رشد زیادی کرده و تأمین آن­ها را با مخاطره همراه کند. پیش­خرید متریال و مواد موردنیاز بهتر است از تأمین­کنندگان اصلی و مادر آن متریال انجام شود.

استفاده از مصالح ترکیبی

برخی از متریال و مصالح ساختمان لوکس و باارزش و گران و برخی دیگر ارزان هستند اما دوام و کیفیت بالایی دارند. مقرون‌به‌صرفه است تا بعد از مشورت با طراحان و متخصصان از مصالح ترکیبی استفاده شود.

انتخاب بهترین زمین برای احداث ساختمان

عملیات تسطیح زمین شامل ریشه­کن کردن درختان موجود، خردکردن تخته‌سنگ‌ها و این موارد علاوه بر بالابردن هزینه احداث ساختمان موجب طولانی­تر شدن پروسه ساخت می­شوند، لذا بهتر است زمینی را به‌عنوان سایت جهت احداث ساختمان انتخاب کنید که کمترین هزینه آماده­سازی را داشته باشد.

عمق پی­کنی و خاک­برداری را محدود کنید

عمق پی­ریزی را کمتر از یک متر در نظر بگیرید، زیرا اگر عمق پی­ریزی بیش از یک متر باشد نیاز به عملیات جانبی چون استفاده از سازه نگهبان و یا موارد مشابه هزینه­بر دیگری خواهد بود، لذا درصورتی‌که زمین کافی در اختیار دارید، با زیاد کردن طول و عرض بنا و بزرگ کردن خانه از اضافه­کردن طبقات بیشتر و پی‌کنی با عمق بالاتر دوری کنید.

ساخت خانه­ای متناسب با توان ساکنین منطقه

بهتر است متناسب با قیمت محله و منطقه زندگی، ساختمان را بسازید. ساخت خانه­هایی غیرمتناسب با محله و منطقه سبب عدم فروش ساختمان ساخته شده گشته و این امر برگشت سرمایه را تطویل خواهد کرد.

موارد ذکر شده تنها بخشی از روش­های پیش­رو بوده و برای کاهش هزینه­های ساخت با درنظرداشتن کاربری­های موردنظر و بدون تغییر در انتظارات می­توان به احداث ساختمان­هایی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه اقدام نمود.

 

کدخبر: 739672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟