دانستنی های مفید در مورد لوله داربست، اسپیسر و دستگاه خم و برش میلگرد

آیا تاکنون نام لوله داربست به گوشتان رسیده است؟ آیا تاکنون چیزی در مورد اسپیسر و دستگاه خم و برش میلگرد چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید قیمت لوله داربست چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در مورد لوله داربست، اسپیسر و دستگاه خم و برش میلگرد به دست آورید.

اسکلت بندی سازه های مربوط به داربست از لوله های داربست تشکیل می گردد. در تولید لوله های داربستی که غالباً از انواع لوله های دارای درز هستند ورق هایی موسوم به ورق سیاه به کار می رود. در واقع از لوله های داربستی در ساخت و ساز به منظور دسترسی به نقاط دشوار و سخت ساختمان استفاده می شود. لوله های داربستی در اوزان مختلف با سایزها و ابعاد استانداردی شامل ضخامت دیواره 3.2 و قطر بیرونی 48.3 میلیمتر با طولی به میزان 6 متر در دو نوع سنگین و سبک تولید می گردند. جهت تولید و ایجاد یک سازه داربستی می بایست لوله های داربستی را به وسیله بست های مخصوص این کار به یکدیگر وصل نمود. در لوله های داربستی به دلیل اینکه در معرض آزمایش های آب و گاز قرار ندارند، هیچگونه سیالی منتقل نمی گردد. لذا آن ها از این گونه آسیب ها در امان می باشند. لازم به ذکر است که سایز 11.2 اینچ بیشترین اندازه لوله های داربستی که در اصطلاح سایز 5 می باشد، است. در واقع همین موضوع دلیل نامگذاری این نوع لوله داربست به نام لوله 5 شده است. در صنعت ضخامت های 2 و همچنین 2.5 میلیمتر بیشترین ضخامت های مورد استفاده می باشند. کیفیت انواع لوله های داربستی وابسته به عوامل مختلفی چون جنس، ضخامت، آلیاژهای مورد استفاده در فرآیند تولید و... می باشد.

خ

داربست ها دارای چه انواعی می باشند؟

داربست ها دارای انواعی چون داربست های مثلثی، داربست های چکشی ستاره ای و داربست های چکشی کاسه ای می باشند که در ادامه مقاله به آن ها پرداخته می شود.

داربست های مثلثی

داربست های مثلثی تشکیل یافته از فریم های مثلثی بوده که به شکل نر و ماده به همدیگر متصل می شوند. داربست های مثلثی به دلیل برخورداری از نصب راحت و ساده برای اجرا نیاز به هیچگونه کارگر ماهری ندارند. در واقع این مورد از مزیت های این نوع از داربست ها به شمار می رود.

داربست های چکشی ستاره ای

داربست های چکشی ستاره ای از یکسری پایه های عمودی و مهارهای افقی تشکیل یافته اند. در واقع کاربرد پایه های عمودی و مهارهای افقی در ساختار این نوع از داربست ها موجب مزایای بیشماری می گردد. یکی از مزایای این نوع از ساختار این است که در ارتفاع های زیاد نیازی به مهاربندی نبوده و به سادگی بدون اینکه نیازی به آچار باشد، باز و بسته می گردند.

داربست های چکشی کاسه ای

ساختار داربست های چکشی کاسه ای نیز همانند داربست های چکشی ستاره ای تشکیل یافته از پایه هایی عمودی و مهارهایی افقی است. از این نوع داربست ها جهت داربست بندی نمای ساختمان ها استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده داربست چیست؟

در کل داربست ها از دو قسمت بست داربست و لوله داربست تشکیل می یابند. در نصب و اجرای داربست ها متناسب با نوع آن ها از انواع لوله های داربستی سبک و سنگین و بست های داربستی تک پیچ و همچنین دو پیچ استفاده می شود.

لوله داربست

لوله های داربستی با دو نوع لوله فولادی و گالوانیزه و همچنین دو نوع دارای درز و فاقد درز در بازار موجود می باشند البته لازم به ذکر است که نوع فاقد درز آن از ایمنی بیشتری برخوردار می باشد.

کفشک پایه

از کفشک های پایه که جنس آن  ها معمولاً از چوب می باشد در سطوح و مکان های ناهموار در زیر کفشک هایی از جنس فلز استفاده می شود. ابعاد کفشک پایه شامل عرض 22.5 الی 25 سانتی متر، طول 60 سانتی متر و همچنین ضخامت 3.8 الی 6.3 سانتی متر است.

کفشک فلزی

جایگذاری کفشک های فلزی در بخش انتهای لوله داربستی بر روی کفشک های پایه می باشد.

تخته داربست

تخته های داربست در دو جنس چوبی و فلزی به بازار عرضه می گردند. تخته داربست  در سایزهای 4 و همچنین 6 متری و   ضخامت 3.8- 6.3 سانتی متری در بازار موجود می باشد.

مغزی

از مغزی برای وصل نمودن لوله های داربستی استفاده می گردد.

کاور

از کاور همانطور که از نامش پیداست برای پوشش بخش های خارجی که لوله های داربست به هم متصل می شوند استفاده می شود.

اسپیسر چیست؟

اسپیسر در لغت به معنای فاصله نگهدار یا فاصله گذار می باشد. لذا از اسپیسر جهت ایجاد نمودن فاصله میان دو عدد میلگرد با دقت بسیار بالایی استفاده می گردد. گفتنی است که از اسپیسر همچنین به منظور یک روکش مناسب برای میلگردها استفاده شده و از این طریق از زنگ زدگی آن ها جلوگیری به عمل می آید. در واقع در طول زمان میلگردها به دلیل مجاورت و تماس با رطوبت، مواد شیمیایی، هوا، موادی مانند سولفات ها و... دچار خوردگی شده که این موضوع می تواند تأثیر بسیار زیانبار و مخربی را بر روی سازه بگذارد لذا برای جلوگیری از این شرایط از اسپیسر که نوعی پوشش بر روی میلگرد می باشد استفاده می کنند و بدین صورت از آن در برابر شرایط آب و هوایی محافظت می نمایند.

دستگاه خم و برش میلگرد چیست؟

از میلگرد یا آرماتور که غالباً از جنس فولاد هستند در ساختمان های بتنی جهت جبران پایین بودن مقاومت کششی بتن استفاده می شود. برای اینکه میلگردها را در ساختمان به کار ببرند می بایست آن ها را برش داده و خم نمایند. خم کردن میلگردها به سه روش خم و برش میلگرد با استفاده از روش دستی، خم و برش میلگرد با استفاده از روش نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک انجام می گردد. لازم به ذکر است که در صورت نازک بودن میلگردها، آن ها را با دست و در صورت ضخیم بودن با کمک دستگاه خم و برش میلگرد خم و برش می دهند.

یییی

 

سخن آخر

همانطور که می دانید به دلیل حساسیت کار ساخت و ساز، استفاده از ابزار و تجهیزات با کیفیت در این حوزه بسیار مهم می باشد. لذا برای تهیه هر کدام از موارد مصرفی در این حوزه می بایست دقت کافی نمایید. لازم به ذکر است که گروه صنعتی و بازرگانی مدرن سازان یکی از معتبرترین تولید کنندگان لوازم قالب بندی و نیز داربست مثلثی می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 697687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟