پانتوگراف چیست؟ + انواع پانتوگراف

کافیست در یک لوکیشن عکاسی قدم بزنید تا پای شما به سیم چراغ و پایه آن گیر کند. خوشبختانه ابزارها و لوازم نظم دادن به این ابزارهای حرفه‌ای که اغلب گران هم هستند وجود دارد. پانتوگراف یکی از آنهاست. در ادامه می‌خواهیم ببینیم پانتوگراف چیست و چه کمکی می‌کند.

 پانتوگراف چیست؟ 

پانتوگرافی که در اصلاح تخصصی به آن lighting suspension هم گفته می‌شود، یک سیستم تعلیق هوایی متداول برای لامپها، مانیتور، میکروفون و... در استودیوهای تلویزیونی است.

پانتوگراف همچنین در بسیاری از استودیوهای عکاسی در مقیاس کوچکتر هم استفاده می‌شود. با استفاده از کابل‌های محرک یا سیستم فنر می‌توان پانتوگراف را متعادل کرد تا بتوان ارتفاع بار (معمولاً پروژکتور و میکروفون) را تنظیم کنید. این سیستم معمولاً از یک سری اتصالات مورب و کرکره‌ای تشکیل شده که می‌توان آن را فشرده کرد یا کشید تا ارتفاع مدنظر برای نور را تنظیم کرد.

 مزایای خرید پانتوگراف چیست؟

 پانتوگراف نورپردازی یک ابزار کاربردی و از تجهیزات ضروری چه برای یک استودیو بزرگ فیلمبرداری و چه یک آتلیه عکاسی کوچک حتی به صورت شخصی است. با خرید پانتوگراف شما می‌توانید از مزایای متعدد آن بهره‌مند شوید که عبارتند از:

  • خلوت شدن فضای عکاسی

با خرید پانتوگراف دیگر نیازی به کلی سیم و شلوغ کردن فضا با تعداد زیادی سه پایه و تجهیزات خاص برای نورپردازی نیست.

  • آزادی عمل بیشترعکاس

بدون شک خلوت شدن فضا دایره حرکت عکاس را بیشتر کرده و کار را برای عکاسی راحت‌تر می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا خلاقیت عکاس هم بیشتر شده و بتواند عکس‌های بهتری ثبت کند.

 

پانتوگراف1

  • نورپردازی بهتر

 نورپردازی از اصول مهم در عکاسی و فیلمبرداری به‌شمار می‌رود. محدودیت پانتوگراف از ابزارها و تجهیزات سنتی کمتر است و همین نکته مهم باعث می‌شود تا نورپردازی بهتر برای محیط عکاسی و آتلیه خود داشته باشید.

  • سرعت و سهولت در نصب و استفاده از پانتوگراف

یکی دیگر از مزایای مهم خرید اینگونه تجهیزات آسانی نصب و همچنین استفاده از آنهاست. همین نکته یکی از دلایل مهمی است که باعث شده تا عکاسان و آتلیه‌های امروزی و مدرن تمایل بیشتری نسبت به خرید و استفاده از آن داشته باشند.

 انواع پانتوگراف

 از آنجایی که با سرچ عبارت پانتوگراف چیست با این مورد مهم برخورد می‌کنید که این ابزار اصطلاحی تخصصی است و به عنوان تجهیزات در زمینه‌های مختلفی همچون پانتوگراف CNC، حکاکی، لیبل زنی و عکاسی به کار می‌رود؛ بهتر است به صورت تخصصی با انواع پانتوگراف عکاسی آشنا باشید تا در هنگام خرید کار برای شما راحت‌تر باشد.

 پانتوگراف ریلی

یکی از پرکاربردترین پانتوگراف‌ها برای نورپردازی در عکاسی، مدل ریلی است. همانطوری که از نام آن مشخص است از یک سری بازو تشکیل شده و به شکل آکاردئونی است. نحوه نصب پانتوگراف ریلی بسیار آسان بوده و اغلب روی سقف آتلیه یا لوکیشن عکاسی شما نصب خواهد شد.

مهمترین مزیت استفاده از این مدل در کنار نصب راحت، استفاده آسان و فضای بسیار کمی است که اشغال می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید که از چند پانتوگراف ریلی در یک محیط هم می‌توانید استفاده کنید. خود این مدل به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که پرکاربردترین آنها چهار و پنج ریلی است.

پانتوگراف بازویی

این مدل دارای چند اهرم است که با استفاده از آنها می‌توان جای فلاش‌ها را مشخص کرد و حتی تغییر داد. نکته مهم و مثبت در مورد این مدل؛ امکان نصب آنها روی دیوار و هم روی سقف است.

 نکات مهم برای خرید پانتوگراف نورپردازی

اگر تجهیزات نورپردازی سنتی شما را کلافه کرده و به فکر خرید تجهیزات جدید هستید، بهتر است نگرانی خود برای سخت بودن آموزش نصب پانتوگراف و یا مواردی از این قبیل کنار بگذارید و یک آتلیه مجهز و مدرن با این وسیله برای خود دست و پا کنید. قبل از خرید هم بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

برند سازنده و گارانتی پانتوگراف

برای خرید پانتوگراف، مدلی را انتخاب کنید که برند سازنده آن شناخته شده باشد. همچنین از گارانتی هم برخوردار باشد تا در هنگام بروز مشکل راحت‌تر آن را حل کنید و برای تعمیر یا تعویض به مشکلی نخورید.

فضای مورد استفاده

اگر فضای مورد استفاده شما بسیار کوچک است مدل ریلی که روی سقف نصب می‌شود و به صورت آکاردئونی استفاده می‌شود مناسب‌تر است. در غیر این صورت می‌توانید مدل بازویی را خریداری کنید. البته برخی که به صورت خیلی تخصصی در استودیوهای فیلمبرداری کار می‌کنند از هر دو مدل به صورت تلفیقی استفاده می‌کنند.

از کجا پانتوگراف بخریم؟

پانتوگراف3

فروشگاه نورنگار مرجع اصلی خرید انواع تجهیزات عکاسی چون انواع پانتوگراف نورپردازی، خرید دوربین ، انواع فلاش و ... به صورت اینترنتی است.

امکان مقایسه کالا، اطلاع از مشخصات دقیق و مشاوره خرید از طریق این سایت، به شما در انتخاب درست این نوع تجهیزات کمک می‌کند.

 

کدخبر: 691868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟