3 کتاب عالی برای تبدیل شدن به یک رهبر بی‌نظیر

روش‌های مختلفی برای آموختن مهارت رهبری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مطالعه کتاب‌های مناسب در این زمینه است. در این مقاله قصد داریم به 3 مورد از بهترین کتاب‌ها اشاره کنیم که یا مستقیماً مربوط به رهبری هستند و یا اینکه یکی از مهارت‌های زیرمجموعه رهبری را در ما پرورش می‌دهند؛ بنابراین در صورتی که شما هم مشتاق هستید که به یک رهبر عالی در صنعت خودتان تبدیل شوید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

1. کتاب مربی تریلیون دلاری اثر اریک اشمیت

کتاب مربی تریلیون دلاری اثر اریک اشمیت

کتاب مربی تریلیون دلاری توسط سه نویسنده به نام‌های اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل نوشته شده است. این سه نویسنده استادی به نام بیل کمپل داشته‌اند و در کتاب مورد بحث سعی می‌کنند درس‌هایی که از این استاد آموخته‌اند را بنویسند. این کتاب پر از درس‌های ارزشمند و عالی است و برای افراد مناسب که مدیر یک کسب و کار هستند و می‌خواهند خودشان را به یک رهبر واقعی تبدیل کنند.

نویسندگان این کتاب افراد مهمی هستند و خودشان در زمره بهترین رهبران دنیا قرار دارند. به عنوان مثال اریک اشمیت به مدت 10 سال سکان هدایت گوگل را در دست داشت و به عنوان یک مدیر عامل توانمند در سطح جهانی شناخته می‌شود. هر سه شخص یکی از دلایل موفقیت خود را درس‌هایی می‌دانند که از بیل کمپل یاد گرفته‌اند. در ادامه به چند مورد از این درس‌ها اشاره شده است:

1. هیچ چیز مهم‌تر از اعتماد نیست

اگر می‌خواهید در روابط خود موفق شوید و در سازمان و خانواده خود به عنوان یک رهبر شناخته شوید، باید به عنصر رابطه اهمیت بدهید. هیچ چیز مهم‌تر از رابطه نیست. وقتی بتوانید اعتماد را چاشنی روابط خود کنید، یک امنیت روانی به وجود می‌آورید که افراد مختلف می‌توانند با تکیه بر این امنیت روانی در کنار شما قرار بگیرند و به هم کمک کنند. به همین خاطر است که مطالعات نشان می‌دهد وقتی در یک تیم اعتماد وجود داشته باشد، کارایی آن تیم به بالاترین حد ممکن می‌رسد. یکی از هنرهای رهبر این است که بین اعضای تیم خود اعتماد به وجود بیاورد. بیل کمپل در جمله‌ای یکی از راه‌های ایجاد اعتماد را بیان می‌کند:

« به زندگی افراد خارج از محل کار توجه کنید، مسائلی خانوادگی‌شان را درک کنید و وقتی به مشکل می‌خورند به آن‌ها کمک کنید. »

رهبر باید عاشق کسب و کار و اعضای تیمش باشد تا بتواند آن‌ها را در درست‌ترین مسیر ممکن هدایت کند و به آن‌ها این امکان را بدهد که به بهترین شکل ممکن رشد و پیشرفت کنند. بیل کمپل بر این باور است که موفقیت رهبر به میزان کمکی بستگی دارد که به دیگران می‌کند. هر چه رهبری بیشتر به دیگران کمک کند، موفق‌تر است. کتاب مربی میلیون دلاری پر از درس‌های ارزشمندی است که می‌تواند شما را به یک رهبر بی‌نظیر تبدیل کند.

2. کتاب از حال بد به حال خوب اثر دیوید برنز

کتاب از حال بد به حال خوب اثر دیوید برنز

دیوید برنز، یکی از بهترین و معروف‌ترین روان‌پزشک‌های آمریکایی است که توانست پس از پژوهش فراوان کتاب از حال بد به حال خوب را بنویسد. موضوع اصلی این کتاب، شناخت درمانی است. دیوید برنز بر این باور است که وقتی کسی خودش را بشناسد، خیلی بهتر می‌تواند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند و بر مشکلاتی که برای او به وجود آمده، فائق بیاید. بنابراین شناخت‌ درمانی و شناختن خویش برای تبدیل شدن به یک رهبر عالی لازم است.

این کتاب کاملاً تمرین محور است و با تمرین‌هایی که در این کتاب انجام می‌دهید می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید و پتانسیل‌های خود را برای تبدیل شدن به یک رهبر نمونه شکوفا کنید. با خواندن این کتاب می‌توانید افکار و اندیشه‌های منفی خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید که روی زندگی و کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارند. دیوید برنز می‌گوید که خواندن کتاب از حال بد به حال خوب یک تأثیر مهم روی شما می‌گذارد و باعث می‌شود به این باور برسید که:

« حوادث بیرونی نمی‌تواند تأثیری عمیق بر شما بگذارد. هیچ چیز تأثیرگذارتر از افکار و تلقی‌های درونی شما نیست. »

چند نوع طرز فکر اشتباه که باید مراقب آن‌ها باشید

  1. تفکر سیاه و سفید (منظور کسانی هستند که می‌خواهند همه چیز عالی باشد و از کوچک‌ترین اشتباه هم نمی‌گذرند)
  2. تفکر تعمیم (اگر یک بار یک اتفاق بد افتاد، ممکن است باز هم رخ دهد)
  3. فیلتر ذهنی (تفسیر منفی از همه چیز)
  4. اتفاقات مثبتی که تاکنون اتفاق افتاده به اندازه کافی رضایت‌بخش نیست
  5. نتیجه‌گیری و قضاوت زودهنگام از وقایع
  6. بزرگ‎نمایی و کوچک‌نمایی وقایع
  7. استدلال عاطفی به جای استدلال درست و واقعی از مسائل
  8. استفاده از کلمه باید برای اتفاقات آینده؛ مثلاً برخی افراد می‌گویند من باید بهترین نتیجه را از این آزمون بگیرم

مطالعه کتاب از حال بد به حال خوب باعث می‌شود که خوتان را بهتر بشناسید و مشکلات را بهتر ارزیابی کنید. مطالعه این کتاب به تمامی افرادی که می‌خواهند از خودشان یک رهبر توانا بسازند، توصیه می‌شود.

3. کتاب قبایل اثر ست گادین

کتاب قبایل اثر ست گادین

کتاب قبایل یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون در زمینه رهبری نوشته شده است. ست گادین، نویسنده این کتاب تلاش کرده خلاصه‌ای از مهم‌ترین در مورد رهبری را در این کتاب ارزشمند بیان کند. اصلاً روی جلد این کتاب نوشته شده است که «به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی». برای آشنایی بیشتر با مفهوم رهبری باید افراد حاضر در یک صنعت را به عنوان یک قبیله در نظر بگیریم. ست گادین تعریفی از قبیله ارائه داده است:

« قبیله، گروهی از افراد مرتبط به یکدیگر، مرتبط به رهبر و مرتبط به یک ایده است. میلیون‌ها سال است که انسان‌ها بخشی از این قبیله یا آن قبیله بوده‌اند. هر گروه تنها به دو چیز نیاز دارد تا یک قبیله محسوب شود: علاقه مشترک و راهی برای برقراری ارتباط. »

مزایای رهبری از زبان ست گادین

در این کتاب ست گادین به مزایای رهبری اشاه می‌کند و موارد زیر را به عنوان مزایای رهبری بیان می‌کند:

  1. رهبری کردن و رسیدن به یک وضعیت جدید برای بسیاری از سازمان‌ها، خوشایند، سودآور و هیجان انگیز است.
  2. رهبر این توانایی را دارد که در وضعیت موجود تغییر ایجاد کند و امروزه بازار به آن دسته از افرادی پاداش می‌دهد که توانایی تغییر اوضاع را داشته باشند و بتوانند محصولات و خدمات چشمگیر خلق کنند.
  3. امروزه صاحبان کسب و کارها علاقه شدیدی به تغییر دارند و به همین خاطر مدیران باید تلاش کنند که به یک رهبر خوب تبدیل شوند تا بتوانند تغییرات مورد علاقه صاحبان شرکت‌ها یا اعضای هیئت مدیره یک سازمان را ایجاد کنند.
  4. امروز دسته‌های پراکنده‌ای از مشتریان و سرمایه‌گذاران وجود دارد و باید کسی باشد که این افراد را سامان‌دهی و در قالب یک قبیله دور هم جمع کند.

خصوصیات یک رهبر توانا

  • یک رهبر کاملاً هدفمند کار می‌کند و با تمام قوا به سمت جلو حرکت می‌کند
  • رهبر به خودش و توانمندی‌هایی که دارد، ایمان کامل دارد
  • رهبر این توانایی را دارد که جلوی همه حرکت کند. او چراغ به دست حرکت می‌کند و مسیر را برای سایر افراد روشن می‌کند
  • رهبر به اصول اخلاقی پایبند است و به افراد مختلف احترام می‌گذارد ولی اصلاً تلاش نمی‌کند که همه را راضی و خوشحال نگه دارد.
  • رهبر بین اعضای تیم اعتماد برقرار می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند که به یکدیگر نزدیک‌تر شوند
  • رهبر می‌تواند ابهام را به خوبی مدیریت کند. او به خوبی می‌داند که ثبات یک توهم است و تلاش می‌کند که بتواند بهترین شرایط را برای یک سازمان رقم بزند.

کتاب قبایل به قدری جامع و کامل است که می‌تواند به عنوان کتاب راهنمای رهبری در نظر گرفته شود. ست گادین به خاطر ایده‌های ارزشمندی که دارد در دنیای بازاریابی و مدیریت کاملاً معروف و شناخته‌شده است. مطالعه کتاب‌های او می‌تواند نگرشی منحصر به فرد به مخاطب بدهد.

همیار آکادمی؛ یک منبع عالی برای یادگیری مهارت رهبری

منابع مختلفی برای یادگیری مهارت رهبری وجود دارد. همیار آکادمی با شعار «یادگیری مهارت‌های جدید» دارد تلاش می‌کند که مخاطبان خود را برای تبدیل شدن به آن کسی که دوستش دارند، آماده کند. این مجموعه در وب‌سایت خودش بخشی اضافه کرده و در این بخش خلاصه بهترین کتاب‌های رهبری، موفقیت و رشد فردی را قرار داده است. با مطالعه این مقالات می‌توانید خودتان را به یک رهبر عالی و توانمند تبدیل کنید.

در صورتی که تمایل دارید این مقالات را مطالعه کنید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید، سپس از نوار فوقانی سایت گزینه مجله را انتخاب کنید و سپس از بین گزینه‌های موجود در بخش مجله، «معرفی» را انتخاب کنید. پس از ورود به این بخش با کلکسیونی از بهترین کتاب‌های رهبری روبرو می‌شوید. مطالعه این مقالات می‌تواند شما را به یک شخصیت موفق و توانمند تبدیل کند.

منبع این مقاله: وبسایت همیار آکادمی

کدخبر: 686531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟