شرایط مهم عرضه تخم مرغ از ابتدای بهمن ماه 99 + قیمت

به گزارش رکنا، «فرزاد طلاکش» روز (چهارشنبه) درخصوص ادعای برخی مبنی بر نرخ نامتعارف قیمت تخم مرغ بسته‌بندی و دریافت سودهای غیرمنطقی از مصرف‌کنندگان، افزود: عرضه تخم مرغ های بسته بندی و قیمت دار شدن این کالا در فروشگاه ها موجب ثبات نسبی قیمت در سطح عرضه و هم در سطح واحدهای مرغداری شده که دستاورد مهمی برای این صنعت است.

دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران با تاکید بر این‌که با این اقدام مشکلات نوسان قیمت تخم مرغ در سطح عرضه حل خواهد شد، اظهار داشت: روش توزیع تخم مرغ فله ای از مرغداری به مقصد عرضه مستقیم نه فقط یک امر غیربهداشتی است، بلکه از نظر اقتصادی به دلایل متعدد باعث دو نرخی شدن تخم مرغ در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها با فاصله زیاد می شود، بنابراین اثربخشی کمی برای متعادل سازی نرخ تخم مرغ در سطح عرضه خواهد داشت.

سلامت مردم در خطر است

طلاکش تصریح‌کرد: در شرایطی که کشور با مشکل جدی ویروس کرونا درگیر است، باید از عرضه بدون بسته بندی کالاها به‌ویژه تخم‌مرغ برای حفظ بهداشت مردم و جلوگیری از انتقال سطحی این ویروس از پوسته تخم مرغ فله ای جلوگیری شود.

وی اضافه‌کرد: بسته بندی تخم مرغ را به‌صورت غیر اصولی مورد تخطئه قرار دادن، می تواند سلامت جامعه و مردم را با مخاطره روبه‌رو کند.

دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفت: بدیهی است بسته بندی تخم مرغ کمی به هزینه های عرضه در ظاهر امر اضافه می‌کند، اما در عمل به غیر از فواید بهداشتی از طریق حذف دور ریز تخم مرغ‌های شکسته، کودی، ترک‌دار و دارای فساد داخلی که برای مشتری قابل رویت نیست، این هزینه جبران شده و در ضمن حق انتخاب و کیفیت برای مصرف کنندگان از این طریق محفوظ است.

وی بیان‌داشت: از سوی دیگر، قیمت‌گذاری محصولات بسته بندی تخم مرغ بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور از طریق ارائه مدارک و مستندات معتبر و با آنالیز مشخص از سوی انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران و زیر نظر کامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین و اعلام شده و با نرخ مصوب در مراکز عرضه به فروش می رسد و جای نگرانی از نظر عدم کنترل بازار در این محصولات وجود ندارد.

طلاکش ادامه‌داد: البته قیمت نهایی تخم مرغ ارتباط مستقیمی به عرضه این محصول از واحدهای مرغداری دارد که به جای ۱۴ هزار تومان، با نرخ حدود ۲۰ هزار تومان از مرغداری به دست مراکز بسته بندی می رسد که مورد تأیید انجمن ما نیست.

وی اضافه‌کرد: با این حال سعی می شود نه تنها هیچ‌گونه اجحاف و سوء استفاده ای در نرخ های فعلی بسته بندی در حق مصرف کنندگان نشود، بلکه در برخی محصولات از جمله شانه ۳۰ عددی تحت عنوان «طرح اقتصادی خانوار» سود مراکز بسته بندی صفر در نظر گرفته شده است.

قیمت تخم مرغ در بازار

این مقام صنفی افزود: به‌زودی از این بحران عبور کرده و با تحویل تخم مرغ با نرخ مصوب به مراکز بسته بندی به‌طور قطع قیمت تخم مرغ بسته بندی متعادل تر می شود.

براساس گزارش‌های میدانی هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار بالای ۴۰ هزار تومان، تخم مرغ بسته بندی ۲۰ تایی ۳۸ هزارو ۵۰۰ تومان عرضه می شود.

۱۴۰ واحد بسته بندی تخم مرغ در کشور فعال است که برای حمل تخم مرغ روزانه ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ عدد کارتن به ارزش ۶۸۸ میلیون تومان و سالیانه ۸۳ میلیون و ۴۰۲ هزار کارتن به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به مصرف این صنعت می رسد.

با توجه به تولید سالیانه یک میلیون تنی تخم‌مرغ در سال، فقط ۲۵ درصد این محصول به شکل پاستوریزه جذب صنعت غذا اعم از کارخانجات تولیدکننده کیک، کلوچه، قنادی، شیرینی‌پزی و سس می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟