تجهیزات مورد استفاده در تولید مواد لبنی

پروسه ی تولید مواد لبنی به چه صورت می باشد ؟

تولید مواد لبنی در چندین مرحله و با توجه نوع ماده ی مدنظر تولید میشود. در طول پروسه ی تولید این مواد دستگاه ها و تجهیزات مختلفی در نظر گرفته شده است تا مواد لبنی حاصل از حداکثر کیفیت برخوردار باشند.

بخشی از این دستگاه ها شامل تجهیزاتی همچون شیر سردکن، دستگاه پخت شیر ، دستگاه کره گیر برقی ، دستگاه های مخصوص تولید پنیر و ماست ، دستگاه های شیردوش مخصوص شیردوشی از دام و ... می باشند .

شیرسردکن :

شیر سردکن یکی از مهمترین ابزارها در پروسه ی تولید مواد لبنی می باشد. این دستگاه امکان نگهداری شیر را در محیط های کارگاهی و مغازه های فروش لبنیات با استفاده از کاهش دما و گردش مداوم شیر داخل دستگاه از فاسد شدن و خراب شدن شیر جلوگیری می کند .

شیر قرار داده شده در این دستگاه ها در زمان مقرر به دستگاه های تولید پنیر و کره منتقل شده و در پروسه ی تولید مواد لبنی قرار می گیرد. از سویی دیگر فروشندگان مواد لبنی نیز می توانند با کسب اطلاع از قیمت انواع شیرسردکن ، اقدام به خرید بهترین گزینه برای کسب و کار خود کنند و شیر را با کیفیت بالاتر و البته کاملا بهداشتی در محل لبنیاتی خود نگهدارند .

شیر سردکن ها در نمونه های مختلف و بر اساس حجم مخزن ، تولید میشوند . از مهمترین اصول در طراحی و تولید این دستگاه ها می توان به استفاده از استیل بهداشتی در مخزن و همینطور استیل صنعتی ضدزنگ در بدنه ی بیرونی دستگاه اشاره کرد تا امکان هیچگونه زنگ زدگی در دستگاه به وجود نیاید.

کره گیر :

از دیگر ابزارهای مهم و کاربردی در تولید مواد لبنی می توان به کره گیر ها اشاره کرد . این دستگاه ها امکان تولید کره و دوغ را به صورت همزمان فراهم می سازند و از این رو نقشی مهم در حجم تولید مواد لبنی ایفا می کنند. کره گیر ها بر اساس عملکرد مشک های قدیمی تولید می شوند با این تفاوت که این دستگاه ها به صورت کامل اتوماتیک و برقی تولید شده و عملکرد اتوماتیک آنها، دخالت انسان در دستگاه را به حداقل رسانده و محصولی کاملا بهداشتی و باکیفیت تولید می کنند.

استفاده از آلومینیوم و یا استیل ضدزنگ در بدنه و مخزن این دستگاه ها با توجه به مقررات تولید تجهیزات لبنیاتی امری مهم می باشد.

مشک های برقی در نمونه های مختلف صنعتی ، کارگاهی و خانگی تولید میشوند. کاربران با خرید دستگاه کره گیر با کیفیت می توانند علاوه بر افزایش میزان تولید خود، طول عمر دستگاه خود را نیز تضمین کرده و دستگاه را برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار دهند .

تجهیزات خارج از کارگاه :

علاوه بر تجهیزات اشاره شده که در محل کارگاههای لبنیاتی مورد استفاده قرار میگرند ، برخی از دستگاه ها و تجهیزات نیز وجود دارند که در پروسه ی تولید مواد لبنی نقشی اساسی ایفا میکنند. شیردوش ها و ظروف حمل شیر از مهمترین این ابزارها می باشند .

شیردوش :

شیردوش ابزاری مکانیکی برای شیردوشی از گاو ، گوسفند ، بز ، شتر و ... می باشد که با توجه به نوع دام طراحی و تولید میشوند. این ابزارها با طراحی منحصر به فرد خود، امکان دخالت انسان در شیردوشی شیر را به صفر رسانده و بهداشت آن را به صورت کامل تامین می نماید .

شیر دوش ها در انواع نمونه های برقی و دستی تولید می شوند. شیردوش های دستی بیشتر برای شیردوشی از تعداد اندکی دما و بخصوص در مناطق روستایی مورد استفاده قرار میگرند . این ابزارها دارای پدالهای مخصوص برای شیردوشی بوده که عملیات شیردوشی را بسیار اسانتر از حالت سنتی آن ها میکنند.

شیردوش های برقی به مراتب پیشرفته تر و به نوعی بدون ایجاد زحمت برای کاربر می باشند . این دستگاه ها نیز با توجه به نوع دام ، تعداد دام و یا تعداد شیردوشی در روز طراحی و تولید میشوند . قیمت شیردوش گاو و گوسفند به گونه ای در نظر گرفته شده است که با توجه به تنوع بالای مدل های مختلف، امکان خرید این دستگاه ها برای اقشار مختلف وجود داشته باشد. دقت به این نکته ضروری است که به کار گیری این ابزارها علاوه بر کاهش نیاز به نیروی انسانی ، امکان شیردوشی از تعداد بالایی از دام را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش داده و با افزایش کامل رعایت بهداشت محصولی ایده آل را در اختیار کاربر قرار میدهد .

تجهیزات مورد استفاده در تولید مواد لبنی

بیدون یا ظروف حمل شیر :

پس از شیردوشی از دام، شیر باید در ظروف مخصوصی نگهداری شود . ظرف حمل شیر یا به اصطلاح بیدون، ظرفی استوانه ای ، عموما از جنس آلومینیوم یا استیل ضدزنگ می باشد که دارای درب چفت شو مخصوصی است. با توجه به تولید این وسیله از ابزارهای ضدزنگ ، بهداشت کامل محصول حفظ می شود و امکان شستشوی کامل محصول نیز مهیا می شود.

درب چفت شو امکان ریزش شیر در زمان حمل را به صفر میرساند ، از این رو امکان وارد شدن آلودگی نیز به داخل ظرف به صفر میرسد .

استفاده از چنین ابزاری در زمان حمل شیر از محل دوشیده شدن به محل کارگر بسیار ضروری می باشد .

نتیجه گیری :

بهره مندی از ابزارهای نوین در تولید مواد لبنی منجربه تولید مواد لبنی باکیفیت می بشود. این ابزارها میتواند از زمان دوشیدن شیر تا زمان تحویل به مشتری در پروسه های مختلف دوشیدن ، حمل ، نگهداری ، پخت و ... مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله به صورت کلی در مورد ابزارهای مورد استفاده در پروسه های مختلف صحبت کردیم و موارد مهم را اشاره کردیم. هر چند که در تولید مواد دیگر لبنی همچون ماست ، دستگاه های شیرپز ، دستگاه های ماست بند و ... نیز مورد استفاده قرار میگیرند .

کدخبر: 587262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟