تست شخصیت کارآفرین شدن از نگاه دکتر یحیی خونساری استاد دانشگاه/فرمول موفقیت در کارآفرینی

دکتر یحیی خونساری به عنوان یک مدیر موفق در راه اندازی کسب و کار یکی از موانع بر سر راه کارآفرینان جوان را توجه نکردن به فاکتور مهم سرمایه انسانی دانست . دکتر یحیی خونساری معتقد است برای هدر ندادن فرصت های فراوان در کسب و کار جدید نقش سرمایه انسانی مهم تر از سرمایه اقتصادی است.

* با توجه به شرایط اقتصادی کشور راه اندازی بنگاه های اقتصادی با چه موانعی رو به رو است و با چه راهکارهایی می توان این بنگاه ها را هدایت کرد؟

دکتر یحیی خونساری –استاد دانشگاه - : شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به گونه ای است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه حل های جدید و متفاوتی را طلب می کند. ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصت های شغلی و نیز نوسان بهای نفت سه عامل عمده ای هستند که موجب می شوند سیاستگذاران و تصمیم سازان کلان کشور به منبع درآمد سهل الوصول دیگری به جز نفت بیندیشند و بی شک آن منبع چیزی جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری نیست. در عصر حاضر با توجه به رشد چشمگیر و گسترده سازمان ها و پیچیدگی چشمگیر آنها، کارآفرینی به عنوان کلید رشد و توسعه اقتصادی از طریق نوآوری و تغییر و بهبود فرایندها و ایجاد شرایط مناسب برای راه اندازی واحدهای جدید توسط کارآفرینان بالقوه، مورد نیاز است . کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و متوسط در دنیا، ستون توسعه اقتصادی محسوب می شوند و نقش مهمی در اشتغال، درآمد، تغییرات اجتماعی و تحولات اقتصادی ایفا می کنند .

در سال های اخیر اهمیت و نقش صنایع کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده است. در دو دهه گذشته با ظهور فناوری های جدید در تولید و ارتباطات، تحولاتی در قابلیتهای واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها پدید آمده که عموماً بر اهمیت واحدهای کوچک و متوسط افزوده است. نمی توان حضور برخی بنگاه های کوچک و متوسط را در زنجیره تأمین بنگاه های بزرگ نادیده گرفت. با توجه به اهمیت این بنگاه ها در کشور و وجود موانع مالی که در نهایت منجر به تضعیف عملکرد آنها شده است، پرداختن به ضرورتها و موانع احتمالی سد راه تشکیل بنگاه های کوچک و متوسط در ایران و سایر کشورهای جهان ضروری به نظر می رسد .

*از دیدگاه شما کارآفرینان چه نقشی در توسعه و خلق تکنولوژی ایفا می کنند؟

دکتر یحیی خونساری - استاد دانشگاه - : کارآفرینان، نقشی کلیدی در توسعه تکنولوژی و جرقه های رشد اقتصادی و ایجاد شغل ایفا می کنند. از سال 1978 تا 1992، هشتاد و دو درصد شغل های جدید در کانادا توسط شرکت های کارآفرین کوچک (شرکت های با حداکثر بیست نفر پرسنل) ایجاد شده است. در مقابل، شرکت های بزرگ (با 500 و بیش از 500 نفر پرسنل)، اصلاً رشدی نداشته اند. اکنون در عرصه جهانی، افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینه صنعتی، تولید و خدمات شده اند و از آنان نیز به عنوان قهرمانان ملی یاد می شود. کارشناسان، کارآفرینی را فراگرد شکار فرصتها به وسیله افراد (به طور انفرادی یا در سازمانها)، بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختیار آنها می دانند. در واقع کارآفرینان به هنگام تصور فرصتهای جدید، محدودیتهای منابع جاری را نادیده می گیرند. کارآفرینان سازمانهای بزرگ را کارافرینان سازمانی می نامند. کارآفرین سازمانی کسی است که در داخل یک سازمان، محصولات، فعالیتها و فناوریهای جدید را کشف می کند و به بهره برداری می رساند.

*بنگاه های اقتصادی که کسب و کارهای کوچک را راه اندازی می کنند، چقدر در اشتغالزایی سهیم هستند؟

دکتر یحیی خونساری-استاد دانشگاه - :کسب و کارهای کوچک که توسط کارآفرین بنیان گذاری می شود، مهم ترین کارآفرینی مورد بحث در ادبیات مرسوم کارآفرینی است. شرکت های کوچک نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می کنند و یکی از عوامل مهم اشتغال زایی به شمار می روند. از این رو امروزه توجه به این شرکت ها افزایش یافته است. در کشورهای در حال توسعه، شرکت های کوچک در جهت اشتغال زایی، تولید، توزیع درآمد نقش قابل توجهی ایفا می کنند. در ایران نیز بیشتر از 98 درصد از اقتصاد تحت تسلط شرکت های کوچک و متوسط است.

*ریسک یا شانس برد و باخت در کارآفرینی چقدر اهمیت دارد؟

دکتر یحیی خونساری - استاد دانشگاه - : هر نوع فعالیتی در فرآیند اجراء با احتمال وقوع حادثه Incident با مخاطراتی رو به روست که حاصل آن، از تحقق صد در صد خواسته مورد انتظار جلوگیری می کند. بنابراین، احتمالی که موجب می شود تا بازده مورد نظر حاصل نشود را "ریسک" می نامیم. این امر، اشاره به وضعیتی ناخوشایند دارد که ممکن است فرد یا سازمان، در معرض آن قرار گرفته و زیان ببیند. این وضعیت شامل یک حادثه ی زیانبار یا یک عمل بازدارنده و یا در بردارنده ی خطر، بی نظمی یا بی ثباتی در مسیر فعالیت ها می شود.

هر سازمان با توجه به ماهیت کار خود، ریسک های گوناگون را تجربه می کند. امروز موفقیت هر بنگاه به تسلط آن شرکت بر ریسک ها و نوع مدیریتی است که اعمال می شود، در مجموع ریسک پذیری همان سنجش یا ارزیابی ریسک و به دنبال آن طراحی استراتژی هایی برای اداره ریسک است.

به طور کلی، هر نوع ریسکی، مورد نظر کار آفرینان نیست، بلکه ریسک های معقول و حساب شده مدنظر است، یعنی کارآفرینان نه تنها ایده ها را به عنوان موقعیت کاری دنبال می کنند، بلکه خطرات موجود در این ایده ها را هم محاسبه می کنند. خطرات، در قالب شانس یا عدم اطمینان است وقتی کاری پرخطر محسوب می شود، بدین معنی ست که بازدهی آن نامطمئن است. به عبارتی دیگر، شانس شکست در آن کار به اندازه ی شانس موفقیت است. وقتی کار آفرین، خطرات یک کار را محاسبه می کند، شانس موفقیت یا شکست را نیز در نظر می گیرد که کار را ادامه داده یا از آن صرف نظر کند و وقتی بی توجه به امکان شکست، تصمیم به ادامه می گیرد، با خطر مواجه خواهد شد.

*ویژگی های شخصیتی کارآفرینان چقدر در پیروزی و موفقیت شان نقش دارد؟

دکتر یحیی خونساری - استاد دانشگاه - :"کارآفرین" در پیشرفت اقتصادی هر سازمان و جامعه‌ای نقش کلیدی دارد. او موقعیت‌های نو و جدید رابه اقتصاد معرفی می‌کند. او فقط مالک سرمایه‌های سازمان نیست، بلکه با به دست گرفتن رهبری کسب و کار با استعدادها و قوای ذهنی خود، از فرصت‌ها به سرعت بهره‌برداری می‌کند. هر کارآفرین ویژگی‌های منحصر به فردی دارد اما در مجموع نکات قابل توجهی در شخصیت همه کارآفرینان وجود دارد .میل به موفقیت، مهمترین ویژگی یک کارآفرین است. کارآفرینان میل و علاقه شدید درونی برای دستیابی به اهداف والاتر دارند. بسیاری از مردم در آرزوی موفق شدن هستند، اما هیچ رفتاری در رسیدن به آرزوهایشان انجام نمی‌دهند، در حالی که کارآفرینان با داشتن میل دستاوردگرایی بالا، پیوسته و مداوم برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش می‌کنند.

داشتن روحیه استقلال، ویژگی‌ دیگر افراد کارآفرین است.بسیاری از کارآفرینان از کار برای دیگران بیزارند. آنها رئیس هستند و نتایج تصمیماتشان را نیز می‌پذیرند.کارآفرینان افرادی ریسک‌پذیر هستند .آنها ریسک‌های منطقی، مناسب و در عین حال چالشی را با شانس منصفانه و قابل قبول بر می‌گزینند.هر کارآفرین شایستگی شغلی که بر عهده می‌گیرد را از قبل احراز کرده است. آنها شخصا مشکلاتی که در طول راه اندازی پروژه پدیدار می شود ، حل می کنند و صادقانه برای اجرای موفقیت آمیز کل پروژه کار و تلاش می‌کنند.

کارآفرینان در فعالیت‌هایشان مثبت‌نگر هستند. به عنوان یک فرد موفق هر کارآفرینی آرزو و تمایلاتش را در راستای اهداف ارزنده‌اش جهت می‌بخشد و در هر آنچه که انجام می‌دهد، قوانین فوق العاده و شگفت‌انگیزی تنظیم می‌کند. او از مثبت انگاری‌اش به عنوان پشتوانه تصوراتش بهره‌برداری می‌کند و هرگز نگرش منفی از خود نشان نمی‌دهد.

کارآفرین‌ها همیشه گوش به زنگ فرصت‌ها هستند. آنها در دیدن و قاپیدن فرصت‌ها بسیار سریع و چابک عمل می‌کنند و با ابعاد نو آورانه‌ای که در ذهن خود می‌سازند، مشکلات را به فرصت ها تبدیل می‌کنند و در نهایت با درک هر فرصت و پیش بینی دقیق نتایج، خردمندانه تصمیم‌گیری می‌کنند.کارآفرینان به جای ترس از شکست، اهدافشان را با امید به موفقیت دنبال می‌کنند و به همین دلیل اهدافشان را با واقع‌نگری و بر مبنای حقایق و واقعیت‌ها تنظیم می‌کنند.بسیاری از کارآفرینان موفق جنبه‌های مثبت و منفی یک تصمیم را اندازه‌گیری کرده و متناسب با شرایط آنها را تغییر می‌دهند. آنها "توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی" خوبی دارند. کارآفرینان تحت تاثیر حب و بغضهای شخصی قرارنمی گیرند. در نگرش‌هایشان واقع نگر و منطقی هستند و به همین دلیل خود را از تعصبات و پیش داوری‌ها دور نگه می دارند و هنگام نیاز از متخصصان و کارشناسان خبره استفاده می‌کنند نه دوستان و خویشاوندان. کارآفرینان معمولا از نگاه‌های احساسی و هیجانی به مشکلات و مسائل کسب و کار اجتناب می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 342271 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟