خط و نشان زنگنه به امریکا و  کشوری عربی+ فیلم
حجم ویدیو: 94.25M | مدت زمان ویدیو: 00:14:54

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، بیژن زنگنه وزیر نفت در افتتاحیه این نمایشگاه بیش از هر چیزی تحریم های نفتی ایران توسط امریکا را زیرسوال برد و با تاکید بر اینکه امکان ندارد صادرات نفت ایران به صفر برسد برای امریکایی ها و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خط و نشان کشید. وزیر زنگنه درحالیکه نمایندگان کشور امارات نیز در این نمایشگاه حضور دارند و در بیلبورد نمایشگاه می شود پرچم آنها را دید از این کشور عربی و عربستان سعودی به عنوان دوکشور دروغ پرداز یاد کرد که درباره ظرفیت های صادرات نفت جایگزین نفت ایران بدون سند و مدرک دروغ می گویند و به طبل توخالی می کوبند.بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: دو کشور همسایه ما مرتب تلاش می‌کنند با بیانیه‌های خود به بازار نفت اطمینان دهند که با خروج ایران و صفر شدن صادراتش از بازار نفت، هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد، اما هر صاحب نظر منصف و مطلعی می‌داند که این دو کشور در میزان ظرفیت‌های خود و ذخایرشان اغراق می‌کنند و این اطلاعات و ادعا‌ها را هیچ مرجع مستند و مستقلی تایید نکرده است.زنگنه افزود: امور دنیا و بازار پیچیده نفت به این سادگی‌ها که آمریکا و برخی حامیانش فکر و آرزو می‌کنند نیست.

وی گفت: آنچه در بازارنفت جهان تعیین کننده و تاثیرگذار است، تولید است و با کار‌های نمایشی و جو روانی ایجاد کردن، جای خالی نفت ایران جبران نخواهد شد.

زنگنه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است گفت: هرکشوری که از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند باید تبعات آن را بپذیرد.

وی با ابراز نگرانی از آینده مجمع کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) گفت: ایران از گذشته به دنبال همکاری اوپک با نان- اوپک بوده و است، اما اعضایی که با استفاده از سلاح نفت، علیه دو عضو بنیانگذار اوپک اقدام می‌کنند مرگ این سازمان را رقم می‌زنند.

وزیر نفت با تصریح بر اینکه در شرایط کنونی، صنعت نفت ایران در نوک پیکان جنگ اقتصادی با دشمنان و آمریکاست گفت: باید همه دست به دست یکدیگر داده و در کنار هم باشیم تا بتوانیم از این شرایط خطیر اقتصادی عبور کنیم.درباره زمان سهمیه بندی بنزین شایعه سازی می‌کنند.وزیر نفت درباره شایعات پیرامون آغاز سهمیه بندی بنزین از روز پنجشنبه گفت: امشب و فرداشب خبری نیست آن‌هایی که این سخنان را می‌گویند مانند همیشه دروغ می‌گویند.بیژن زنگنه در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه از زمان آغاز سهمیه بندی بنزین اطلاعی ندارم گفت: دولت زمان اجرای این طرح را رسماً اعلام می‌کند.وی اعلام نرخ‌های دوم و سوم برای بنزین را شایعه خواند و گفت: هنوز چیزی تصویب نهایی نشده است.

زنگنه گفت: نظرات پیرامون این موضوع زیاد است، اما مرجع تصمیم‌گیری دولت است و در اولین فرصت به نتیجه می‌رسد.

لزوم تداوم صادرات نفت

وزیر نفت: تداوم صادرات نفت و افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی از اولویت‌های سال ۹۸ است.

بیژن زنگنه در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: تداوم صادرات نفت، تلاش برای تامین واحد‌های پالایش و پتروشیمی، افزایش تولید گاز غنی، افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی، افزایش تولید محصولات پتروشیمی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت‌های سال ۹۸ است.

وی افزود: تولید گاز غنی امسال از ۱۰۰۰ میلیارد مترمکعب عبور خواهد کرد و نیاز تمام صنایع تامین می‌شود. سال ۹۷ بدون هیچ مشکلی گاز واحد‌های صنعتی تامین شده است.

زنگنه گفت: ظرفیت تولید واحد الفینی امسال برای نخستین بار کامل می‌شود. میزان تولید نهایی پتروشیمی ایران از ۲۷ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد و درآمد آن با قیمت ثابت نفت به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

زنگنه ۱۱ اولویت وزارت نفت در سال رونق تولید را تشریح کرد

وزیر نفت گفت: امسال یکی از مهمترین محور‌های فعالیت وزارت نفت، تلاش در جهت رونق تولید شرکت‌ها و مجموعه‌های مرتبط با نفت است.

بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال رونق تولید، مجموعه صنعت نفت و صنایع وابسته به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های صنعتی کشور باید نقش مهم و کلیدی برای تحقق شعار سال ایفا کند افزود: یکی از زمینه‌ها و محور‌های فعالیت وزارت نفت در سال جاری، ادامه صادرات نفت در هر شرایطی است که بیشترین فشار دشمن نیز روی همین محور و کاهش صادرات نفت ایران قرار گرفته است.

وی افزود: دومین زمینه کار ما، تلاش برای تامین خوراک واحد‌های پتروشیمی به میزان درخواست آنهاست و تلاش می‌کنیم امسال با افزایش تولید متان، ظرفیت‌های خالی تولید واحد‌های پایین دستی را نیز فعال کنیم.

زنگنه در همین زمینه گفت: متاسفانه با یک سری از واحد‌های شبه تولید کننده هم روبرو هستیم که پروانه بهره برداری دارند، اما به دنبال دریافت سهمیه و فروش در بازار آزاد هستند که باید در این زمینه هم برخورد جدی صورت پذیرد.

وزیر نفت سومین زمینه کار برای رونق تولید را افزایش تولید گاز در کشور و رساندن آن به هزار متر مکعب در روز دانست و افزود: امسال هم مانند سال قبل، در تلاش هستیم تا گاز همه واحد‌های صنعتی و کارگاهی را تامین کنیم.

 

وی ادامه تمرکز بر سرمایه گذاری در میدان گازی عظیم پارس جنوبی را یکی دیگر از محور‌های کار امسال برای رونق تولید دانست و گفت: تا زمستان امسال ظرفیت تولید این میدان، ۶۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.

به گفته وزیر نفت، امسال تمرکز بیشتری روی تکمیل واحد‌های پتروشیمی با درصد بالای اجرا خواهیم داشت و ظرف امسال و سال آینده ۱۸ طرح بزرگ پتروشیمی جدید در کشور راه اندازی می‌شود که ظرفیت تولید را از ۲۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۵۰ میلیون تن و ارزش آن را از ۱۹ میلیارد دلار به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رساند.

زنگنه اجرای این طرح‌ها را به معنای ایجاد درخواست و بازار کالا و خدمات فنی مهندسی گسترده در سطح کشور دانست و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های امسال وزارت نفت، استفاده از منابع مالی در اختیار مردم در سرمایه گذاری در شرکت نفت و بخش خصوصی است و در این زمینه طرحی تهیه شده که مراحل تصویب آن در حال طی شدن است.

وی حمایت و همکاری دوجانبه با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در کنار ادامه همکاری با دانشگاه‌ها را از دیگر اولویت‌های کاری وزارت نفت دانست و گفت: همچنین محلی برای استارتاپ‌های فعال در زمینه نفت در نظر می‌گیریم تا این شرکت‌ها مرحله اول کار خود را در این محل ایجاد کنند.

اجرای طرح‌های موسوم به EPC و EPD در طرح‌های بالادستی نفت از دیگر محور‌هایی بود که وزیر نفت از آن به عنوان اولویت کاری امسال یاد کرد و افزود: مجوز اجرای ۶ میلیارد دلار در طرح‌های بالادستی نفت را دریافت کرده ایم و در این زمینه ۱۰ قرارداد با پیمانکاران داخلی منعقد شده و ۲۳ طرح دیگر نیز در دست انجام است.

 

وی ادامه اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی جفیر، آبان، پایدار غرب و شرق و چشمه نوش را در قالب طرح‌های قرارداد IPC از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و گفت: ادامه طرح‌های گاز رسانی شهری و روستایی دهمین اولویت وزارت نفت در سال جاری است به طوری که روزانه به هفت روستای کشور گاز رسانی می‌شود.

 

زنگنه یازدهمین اولویت وزارت نفت را در سال جاری تداوم حمایت از تولید داخل در خصوص ۱۰ رقم گروه کالای راهبردی صنعت نفت دانست و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به خرید تجهیزات ساخت داخل هستند و در صنعت نفت ایران تا ۹۵ درصد تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌شود.

 

وزیر نفت با بیان اینکه این وزارتخانه از هر طرح و سرمایه گذاری در زمینه تامین منابع مالی اجرای طرح‌ها استقبال می‌کند گفت: امروز به همه روش‌های جدید فروش نفت نیاز داریم و آماده حمایت از این طرح‌ها و ایده‌ها هستیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 473436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟