مناظره آخر 7 کاندیدای ریاست جمهوری جان گرفت + جزئیات

به گزارش رکنا، سومین و آخرین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردمی» برگزار شد. نامزدها تا جایی که می توانستند همه برگ‌های خود را برای مواجهه با یکدیگر رو کردند. کارشناسان و تحلیلگران نیز این دور از مناظره را بهتر از دو مناظره قبلی ارزیابی کردند.به نوشته نامه نیوز،مثلا ابوذر ندیمی، فعال سیاسی گفت: "در مجموع این دور از مناظره بهتر از دورهای قبل بود.

این دفعه به خاطر فرصت ‌بیشتر، به نقد افکار و آرای یکدیگر بیشتر پرداختند"محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا نیز مناظره سوم را مشخص کننده صف‌بندی انتخابات دانست و گفت: "این مناظره و به ویژه آن متن احساسی که آقای همتی در نوبت آخر قرائت کرد، صف بندی‌ها را مشخص کرد".

با این حال، بوربور عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت:"مردم عادی نگاه می کنند جریان کلی کشور به کدام سو می رود. قاطبه مردم نیز به جریان کلی می پیوندند بنابراین مناظره سوم نامزدها تحولی در آرایش صحنه انتخابات ایجاد نمی‌کند."برخی از نظرخواهی های تلگرامی نیز مانند کانال آخرین خبر،کانال خبرگزاری فارس و کانال نظرسنجی فوری از این حکایت داشت که به ترتیب آقایان رئیسی،قاضی زاده هاشمی و همتی برنده مناظره سوم بوده اند.

در ادامه به برجسته ترین جملات هفت نامزد اشاره می کنیم: قاضی زاده هاشمی خطاب به روحانی: از دفترتان بیرون بیایید؛ حاضرم مناظره کنم. دولت فعلی، فرصت مذاکره را از بین برد. گاهی مردم می‌گویند دلمان می‌خواهد بخوابیم و بیدار شویم و بفهمیم ۸ سال گذشته خواب بوده، ما واقعا باید این سال ها را تمام کنیم و اجازه ندهیم تکرار شود.

همتی: رئیسی سرگروه این پنج نفر است؛ این‌ها روی کار بیایند تحریم‌ها شدیدتر می‌شود. می دانید اینترنت امنی که رئیسی از آن گفته، یعنی چه؟ یعنی بسته شدن اینستاگرام؛ روز انتخابات بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد.

همتی لیست ۱۱ بدهکار عمده بانکی را نیز تحویل رئیسی داد تا آن را در جریان مناظره اعلام کند.رئیسی: سامانه شفافیت ایجاد می‌کنیم. برجام را یک دولت مقتدر می تواند اجرا کند نه شما.

درباره لیست 11 نفره بدهکاران بانکی: اگر آقای همتی باید این لیست را می‌داده چرا قبلا نداده و اگر نباید می‌داده چرا این کار را در مناظره انجام داد؟ اگر قرار به دوقطبی با من باشد، با شما(همتی) دوقطبی ساخته نمی شود.

زاکانی : همتی یک حرف درست زد و گفت روحانی اقتصاد نمی فهمد، درست می گویید، اگر می فهمید شما را رئیس بانک مرکزی نمی گذاشت! آقای همتی گفتند که من مخالف افزایش قیمت بنزین بودم؛ اما نامه رسمی شما وجود دارد که درخواست دادید که بنزین گران شود تا کسری بودجه دولت جبران شود. علاوه بر حقوق نجومی، حالا پررویی نجومی هم داریم!

جلیلی: با سفارش برنامه به اندیشکده ها که برنامه درست نمی شود. به طور قاطع می گویم امضای کنوانسیون ها از جمله «اف ای تی اف» هیچ نفعی برای کشور ندارد. می فرمایند 200 کشور عضو اف ای تی اف هستید؛ شما حتی نمی دانید عضو اف ای تی اف هستید؛ چرا از ما طلبکار هستید.

ایران با همه ظرفیت هایش می گوید چهار سال آینده باید چهار سال جهش باشد.

مهرعلیزاده: نگاه ارباب رعیتی باید از بین برود؛ اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست . اگر کرونا خطرناک است دو روز پیش جناب رئیسی در خوزستان شوآف و تبلیغات می‌کنند من می ترسم آقای رئیسی به این ترتیب می‌خواستند سید محرومان شوند، امروز بشوند سید مرحومان.

آقای رئیسی، حالا که مهربان شده‌اید، دستور دهید فیلترینگ‌ها برداشته شود. محسن رضایی : ۵۰ سال است گرانی داریم، مدیران کشور درگیر جنگ زرگری هستند.

قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم ها تبدیل شود؛ تحریم ها که برطرف نشد هیچ، تحریم های سنگین به وجود آمدند. قول هایی را که دادیم صد در صد عملی می کنیم از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، تا حقوق خانم های خانه دار .

شاخص بی تفاوتی؛47درصد

به هرروی،آخرین مناظره ریاست‌جمهوری 1400 هم برگزار شد و کمتر از یک هفته دیگر هم روز انتخابات فرا می‌رسد. حالا باید دید که این سه مناظره و به ویژه مناظره سوم چقدر بر میزان آرای نامزدها تأثیرگذار بود؟ یافته‌های ششمین پیمایش ملی کیو نشان می‌داد، پس از دومین مناظره تلویزیونی و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، همچنان بخش قابل توجهی از افراد(47درصد) معتقدند فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور شود.

براساس نظرسنجی ایسپا نیز،۶8.1 درصد افرادی که در سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی رأی داده بودند قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد. در مقابل 42.6 درصد افرادی که سال ۹۶ به حسن روحانی رأی داده‌اند گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مشارکت می‌کنند.

از بین افرادی که در سال ۱۳۹۶ به حسن روحانی رأی داده‌اند و اکنون گفته‌اند قصد شرکت در انتخابات پیش رو را دارند، 60.5 درصد به ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند، 9.1درصد این افراد به محسن رضایی و 5.4 درصد به عبدالناصر همتی رأی خواهند داد. از بین افرادی که در سال ۱۳۹۶ به ابراهیم رئیسی رأی داده‌اند و اکنون گفته‌اند قصد شرکت در انتخابات پیش رو را دارند، 78.3 درصد به ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 696105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟