لبنیات گران شد ؟ / شرکتهای تولیدی دولت را دور زدند !

در پی خبرهای منتشر شده درخصوص افزایش قیمت لبنیات در هفته قبل، رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: در رابطه با افزایش قیمت لبنیات هیچ تصمیمی گرفته نشده است و افزایش قیمت شیر خام و لبنیات را منتفی اعلام کرد. این در حالی است که شرکت های تولید کننده لبنیات بدون اعتنا به حرف مسئولین و بدون مجوز دست به افزایش قیمت لبنیات ومحصولات خود زده اند.

به گزارش اقتصادی رکنا، در پی افزایش متعدد قیمت ها، نه تنها مردم بلکه مغازه داران و فروشندگان هم از این وضعیت شکایت دارند. مغازه داران در سطح شهر می گویند که حتی فرصت ثبت قیمت اجناس خود را در بارکد خوان ها ندارند. زیرا قیمت ها لحظه ای بالا می رود. حتی برخی از محصولات لبنی در بازه زمانی مشابه، با 2 قیمت در مغازه وجود دارد. روز قبل یک قیمت و امروز به یک قیمت دیگر فروخته می شود.

برخی از شرکت های تولید لبنیات یا گران فروشی می کنند و یا کم فروشی

طبق سنوات قبل به نظر می رسد این شرکت های لبنیاتی سود افزایش قیمت را به جریمه های سازمان تعزیرات ترجیح می دهند و یا گران فروشی می کنند و در مواردی کم فروشی، به این ترتیب که حجم محصولات خود را با همان بسته بندی قبل بعضا کاهش می دهند.

برای مثال یک شرکت تولید کننده لبنیات قیمت یک نوع ماست (عکس) را در چند روز گذشته 25 درصد افزایش داده است. شرکت مذکور قیمت ماست را در بازه زمانی که دولت اعلام کرده بود افزایش قیمت لبنیات منتفی است افزایش داده است.

این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در ایران طی یک دهه گذشته افت شدیدی داشته است و از 110 تا 120 کیلوگرم برای هر فرد در سال در میانه دهه 80، با اجرای هدفمندی یارانه‌ ها به 90 کیلوگرم کاهش یافته و در حال حاضر به حدود 70 کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا 160کیلوگرم است.

کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش متعدد قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه، عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینه‌ های مصرفی، موجب شده است که طی 2 سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی بیش ‌از پیش کاهش یابد.

کدخبر: 700351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟