قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ در بازار / هر کیلو برنج چند؟

به گزارش رکنا، طی روزهای اخیر قیمت برخی اقلام‌ سبد مصرفی خانوار بدون مجوز ستاد تنظیم بازار در سایه نبود نظارت دستگاه های متولی از قیمت مصوب فراتر رفت که این آشفتگی و التهابات قیمت در بازار، اقشار و دهک های ضعیف را بیش از پیش در تامین مایحتاج خود دچار مشکل کرده است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت برخی اقلام همچون مرغ، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و میوه از نرخ مصوب و قانونی خود فراتر رفته است، درحالیکه با وعده وعیدهای مسئولان مردم انتظار داشتند آب از آب تکان نخورد.

قیمت مرغ و گوشت قرمز / برنج هندی از 23 تا 26 هزار تومان

گزارش های میدانی از مغازه و فروشگاه سطح شهر حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ ۳۶ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو برنج ۳۵ تا ۴۴ هزار تومان، برنج هندی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، لپه ۴۳ تا ۴۷ هزار تومان، عدس ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۳۷ تا ۳۹ هزار تومان، نخود ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان، لوبیا قرمز ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان، شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، قند۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و هر حلب روغن ۵ کیلویی ۹۲ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

فراهانی یکی از فروشندگان مواد غذایی شرق تهران با اشاره به نوسان قیمت اقلام اساسی در بازار اظهار کرد: طی هفته های اخیر قیمت برخی اقلام همچون برنج، شکر، قند و حبوبات با التهاباتی در بازار روبرو شد که همین امر منجر به رکود و کسادی بازار شده است.

وی افزود: در حال حاضر تامین برخی کالاها با مشکلاتی روبرو شده است چرا که همانند گذشته دلالان و واسطه ها با احتکار درانبارها بدنبال افزایش کاذب قیمت هستند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی و دلایل عرضه کالا بالاتر از نرخ مصوب با خبر شویم:

مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی نداریم

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی درباره اینکه مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر نشده است، اظهار کرد: با توجه به ثبات قیمت شیرخام، افزایش قیمت محصولات لبنی تخلف است.

وی افزود: با افزایش قیمت محصولات لبنی، سرانه مصرف بی شک‌ کاهش می یابد.

ظفری ادامه داد: اگر دامداران و کارخانه ها خواهان افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی باشند، بخشی از مصرف کنندگان را از دست می دهند چرا که در شرایط فعلی اقتصاد بخشی از دهک های جامعه قدرت خرید لازم برای گرانی مجدد را ندارند‌.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات نسبت به متوسط دنیا پایین تر است، بیان کرد: رانت خواران به دنبال صادرات شیرخشک و خروج از مرزهای کشور هستند که این امر در کنار گرانی های پی در پی لبنیات منجر به کاهش سفره مردم می شود.

به گفته وی، با توجه به اهمیت مصرف لبنیات از دولت فعلی و دولت آینده انتظار داریم که نگذارد سفره مردم از لبنیات کوچک شود.

نرخ هر کیلو گوشت گوسفند ۱۱۰ هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگام دام با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، اظهار کرد: علی رغم ازدیاد عرضه دام و افت محسوس قیمت، نرخ گوشت در مغازه ها بالاست که ارتباطی به دامدار ندارد.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان و دام سنگین ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو لاشه گوساله در عمده فروشی ها ۹۲ هزار تومان و لاشه گوسفند ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

پوریان ادامه داد: با توجه به کمبود نقدینگی برای تامین نهاده دامی، دامداران با زیان دام خود را عرضه می کنند که با استمرار این روند دامداران زیادی از چرخه تولید خارج می شوند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: علی رغم ازدیاد جمعیت دام و میزان بالای تولید گوشت در کشور، مشکلات متعددی سد راه دامداران است که تزریق نقدینگی به واحدهای دامداری راه حل مناسبی برای رفع بحران فعلی است، در غیراین صورت آینده روشنی پیش روی تولید نیست‌.

عرضه مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان تخلف است

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: اکنون قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۱ هزار تومان است که با احتساب ۲۵ درصد افت لاشه و هزینه های عمده فروشی و خرده فروشی، نرخ لاشه آماده طباخی به ۳۰ هزار تومان می رسد، هر چند نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی افزایش قیمت تقاضا برای خرید مرغ و کاهش قدرت خرید خانوار برای خرید دیگر محصولات پروتئینی را از دیگر علت های اصلی گرانی بر بازار مرغ اعلام کرد.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به گرمای هوا ناشی از شرایط خشکسالی، در ماه های تیر و مرداد وزن هر قطعه مرغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم کاهش می یابد که این امر به معنای کمبود ۳۰ تا ۳۵ هزار تنی عرضه است که این امر در کنار افزایش تقاضا منجر به نوسان قیمت مرغ در بازار خواهد شد.

این مقام مسئول عرضه مرغ بالاتر از نرخ ۳۰ هزار تومان را گرانفروشی دانست و گفت: با توجه به قیمت مولفه های تولید و نرخ تمام شده، در شرایط فعلی عرضه مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است، اما طی ماه های آتی با کمبود عرضه ناشی از کاهش وزن گیری، قیمت افزایش خواهد یافت.

قیمت هر کیلو تخم مرغ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از ثبات قیمت تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۳۰۰ تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۳۱ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و ارسال مرغ بالای ۹۰ هفته به کشتارگاه ناشی از عدم‌تخصیص نهاده، تولید تا حدودی کاهش یافته است.

نبی پور با اشاره به آینده بازار تخم مرغ بیان کرد: طی ماه‌های تیر و مرداد جوجه ریزی افزایش می‌یابد که با این وجود قیمت تخم مرغ در ماه‌های آذر و دی کاهش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: علی رغم کاهش تولید ناشی از افت جوجه ریزی ماه‌های قبل، اما میزان تولید جوابگوی نیاز داخل است که با این وجود مشکلی در تامین تولید تخم مرغ نداریم.

افزایش هزینه های تولید و تورم علت اصلی گرانی میوه

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه گرانی میوه ارتباطی به تولیدکننده ندارد، اظهار کرد: با توجه به گرانی جعبه، بذر، کود، سم، هزینه های کارگری و تورم قیمت میوه دچار نوساناتی شده است.

وی افزود: با توجه به تورم بالای حاکم بر اقتصاد، بازار میوه بیگانه از دیگر کالاها نیست چرا که این موضوع بر هزینه های تولید تاثیر گذاشته است که نوسان فعلی قیمت میوه نسبت به سال های قبل ارتباطی به تولیدکننده ندارد. هر چند برخی اوقات واسطه گری و دلال بازی هم بر نوسان قیمت در بازار دامن می زند.

کارگر در پایان تصریح کرد: با ورود میوه های نوبرانه قیمت به طور مقطعی بالاست که با گذشت چند روز از زمان عرضه مجدد کاهش می یابد به طوریکه در برخی مواقع جوابگوی هزینه های تولید نیست.

با وجود وعده مسئولان مبنی بر ثبات و آرامش بازار، اما قیمت برخی اقلام همچون لبنیات، میوه، مرغ، گوشت و تخم مرغ بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شود که این امر خانوارها را در تامین‌مایحتاج خود دچار مشکل کرده است که انتظار می رود دستگاه های مسئول با اعمال نظارت دقیق از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که ستاد تنظیم بازار مجوزی برای افزایش قیمت ها صادر نکرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟