سوءمدیریت و موازی‌کاری بازار مرغ را به این روز انداخت/ شاید بتوانند در وین مشکل  مرغ را حل کنند !

به گزارش رکنا،  مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اسفندماه زمانی که تازه وضعیت اقلام اساسی به مشکل برخورد، در رسانه ملی وزرای جهاد کشاورزی و صمت را آوردیم و این تذکر را به آن ها دادیم و گفتم که بازدید میدانی از استان ها داشته باشید و مشاهده کنید اقلام اساسی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به وزرا گفته شد اگر از مرغدار واقعی حمایت نکنید با ندادن نهاده و باز گذاشتن دست دلالان به مشکل برمی‌خوریم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته از بانک مرکزی آمار گرفتم ۱۰ میلیارد ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی جهت نهاده های دامی اختصاص داده شده، بیان کرد: این رقم معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، یعنی ۱.۵برابر بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ می باشد که در اختیار کسانی گذاشته شده که قرار بوده اقلام اساسی، نهاده دامی، ذرت، دارو و مواد اولیه را با قیمت ارزان تحویل تولید کننده و در نهایت مردم بدهند که به مردم فشار نیاید اما اکنون مشاهده می شود بازار سیاه، دلالان و افراد ذی نفوذ نزدیکان به دولت که با رانت، واردات دست آن هاست نهاده هم در اختیار آن ها می باشد و به مرغدار نمی رسد.

یوسفی موضوع دیگر را مزد نهاده های مربوط به تولید دانست و تصریح کرد: امثال داروها و موضوعاتی که برای زنده ماندن و تولید مرغ نیاز است یا جوجه یک روزه که از حدود ۲هزار تومان به هفت هزار تومان رسیده از موضوعات مهمی است که در اسفندماه آن ها را به وزرا اعلام کردیم که مشاهده می شود حمایتی از مرغداران انجام نمی شود پس آن‌ها هم جوجه ریزی نخواهند کرد.

وی افزود: فاصله بین جوجه ریزی تا مرغ ۴۰ روز می باشد به وزرا گفتیم که شب عید را به سختی رد خواهیم کرد اما در اردیبهشت و برای ماه مبارک رمضان به بحران می رسیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرا با دولت می باشد، تشریح کرد: ما طرح سوال از وزرا را انجام دادیم و طرح استیضاح هم در دستور کار است، دو هفته گذشته طبق ماده ۲۳۴کوتاهی های وزیر جهاد را به دستگاه قضایی معرفی کردیم و من به همراه ۱۰ نفر دیگر از همکاران طبق همین ماده معرفی وزیر صمت را ارائه دادیم که در شروع صحن علنی آن را هم مطرح خواهیم کرد.

به تیم مذاکره کننده و ریاست جمهوری توصیه ای کردیم که اگر صلاح بدانند در هتل کورک وین جلسه ای برگزار کنند بین وزیر اقتصادی و تولید کنندگان شاید آنجا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

این مقام مسئول با عنوان اینکه اینها مشکلاتی در حوزه تولید و ناهماهنگی‌ها و تحریم‌ های داخلی بود که ارتباطی هم به تحریم های خارجی ندارند، بیان کرد: دست دلالان باز گذاشته شده و مردم را گفتیم صف بکشید، چرا باید کسبه، باشگاه های ورزشی و صنوف را که یک سال در معیشت خود ماندند، تعطیل کنیم و دولت هم هیچ گونه حمایتی از آن ها نکند(تنها مجلس مالیات را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد به پیشنهاد ما در کمیسیون تلفیق کاهش داد) ولی مردم در صف روغن و مرغ باشند هیچ گونه اشکالی ندارد این توهین به شعور ملت بزرگ ایران است.

وی ابراز کرد: به تیم مذاکره کننده و ریاست جمهوری توصیه ای کردیم که اگر صلاح بدانند در هتل کورک وین جلسه ای برگزار کنند بین وزیر اقتصادی و تولید کنندگان شاید آنجا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

وی به جلسات ۱۰ روز گذشته خود با وزارت صمت، جهاد کشاورزی و معاونین آن ها، اشاره کرد و گفت: در این جلسات دو دستور را گرفتم که یکی از آن‌ها این است که سه استان ایلام، لرستان و بوشهر معین خوزستان شدند تا روزی ۷۵ تن مرغ کشتار روز برای استان اختصاص بدهند و طی جلسه ای با وزیر، بنا شد که این رقم افزایش پیدا کند.

مجتبی یوسفی اضافه کرد: یکی از گله‌مندی‌های ما سوء مدیریت هم در وزارتخانه‌ها و هم در استان می باشد که شاهد آن هستیم چراکه در جلسه ای با وزیر، او گفت مرغ مازاد در کشور داریم.

وی ادامه داد: درست است که خدمتگزاری مردم افتخار ما می باشد اما این درست نیست که نماینده مجلس به دنبال مرغ باشد چراکه اجرا با دولت و مسئولین اجرایی است اما وظیفه ما بود تا آن را پیگیری کنیم و در نهایت با پیگیری که از وزارت صمت داشتم مقرر شد تا در چند مرحله و در مرحله نخست ۲۰۰ تن مرغ منجمد را به خوزستان بدهند.

وی با بیان اینکه بنده نامه معاون وزیر صمت را به وزارت جهاد بردم دستور وزیر را گرفتم تا ۷۰۰ تن مرغ منجمد هم به استان بیاید و بخشی از مشکلات حل شود‌‌، عنوان کرد: این موضوعاتی بود که در کوتاه مدت پیگیری کردیم اما سه موضوع را در کلان پیگیری کردم متاسفانه به دلیل سو مدیریت، عدم بلند نگری و عدم پیش بینی‌های صورت گرفته در حمایت از تولید، چهار سال هرگونه افزایش ظرفیت مرغداری های فعلی و احداث و صدور مجوز مرغداری جدید را ممنوع کرده بود که برای ما سوال است.

IMG_20210423_231031_113

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای واردات مرغ با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که ارز متعلق به مردم است یارانه به مرغدارهای کشور خارجی می دهیم همین مبلغ را بیاوریم و از مرغدار خودمان به صورت ویژه در خوزستان حمایت کنیم؛ مصرف استان در هر ماه ۱۲ هزار تن می باشد ولی تولید ۹ هزار تن است که فاصله سه هزار تنی داریم اگر از مرغدارهای استان حمایت می کردیم علاوه بر تامین نیاز استان، با توجه به ظرفیت مرزی و بازار بسیار جذاب کشورهای همسایه مثل عراق می توانستیم صادرات انجام بدهیم و به تبع آن موضوع اشتغال را ساماندهی کنیم.

وی از برداشتن این ممنوعیت خبر داد و تصریح کرد: نامه ای را به وزیر نوشتم تا تسهیلات یارانه ای به علاقمندان اختصاص بدهند و از فعالین حوزه های تکمیل زنجیره مرغ (چه تخم گذار، چه گوشتی) میخواهم تا ورود کنند چراکه این آمادگی است تا تسهیلات یارانه ای داده شود و برای مجوز هم هرکجا که کوتاهی بود بنده و مجموعه کارشناسان در دفتر همکاری را انجام می دهیم تا این عرصه فعال شود.

وی سوءمدیریت در عرصه تولید و مدیریت دوگانه بین دو وزارت خانه جهاد و صمت را از مشکلات تامین مرغ دانست و عنوان کرد: در بحث توزیع مشاهده می شد که می گویند مرغ نیست اما در بازار آزاد به وفور دیده می شود که این نشان دهنده وجود دست‌های سودجویی است که منافع شخصی خود را به معیشت مردم گره زده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:خبرفوری

کدخبر: 680965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟