کام قنادان یک سال است تلخ شده است/ شیرینی شب عید گران می شود ؟ + قیمت های جدید

به گزارش رکنا، پس از شیوع کرونا در کشور و محدودیت های گسترده برای قطع زنجیره این ویروس،صاحبان مشاغل با کساد و مشکلات عدیده ای رو به رو شدند. زیرا طبق محدودیت‌ های اعلام شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، تنها اصنافی که نیازهای روزمره شهروندان را تأمین می کردند، اجازه فعالیت نامحدود داشتند و باقی اصناف مجبور به تعطیلی موقت یا فعالیت محدود شدند. در این میان قنادان جزو مشاغل گروه 2 به حساب می آمدند و شامل این تعطیلی ها و محدودیت ها بودند. در همین راستا بسیاری از شیرینی فروشی ها هنوز موفق به جبران خسارات ناشی از این دوران نشده اند. این در حالی است که مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی هم مزید بر علت شد و کمبود مواد اولیه همچون روغن و شکر بر این صنف فشار مضاعف وارد کرد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا وعده دولت برای کمک های کرونایی به مشاغل آسیب دیده محقق شد ؟ آیا دولت درخصوص تامین مواد اولیه به این صنف کمکی کرد؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان تهران را بخوانید:

علی بهرمند

رییس اتحادیه قنادان تهران درخصوص تاثیرات منفی کرونا بر کسب و کار قنادان گفت: بسیاری از اصناف در ایام کرونا دچار آسیب شدند. قنادان و شیرینی فروشی ها هم در این دوران ضررهای انباشته ای را متحمل شدند. خصوصا در دوره اول قرنطینه که تعطیلات بود. متاسفانه قنادان نتوانستند اجناس خود را بفروشند. هنوز هم تاثیر آن از بین نرفته است و مثل سال های قبل میزان فروش شیرینی بسیار کم شده است. کرونا باعث شد مردم رغبت کمتری به خرید داشته باشند. حالا شاید میزان فروش قنادان نسبت به چند ماه پیش بهتر شده باشد، اما نسبت به سال های قبل شرایط برنگشته است.

در دوران کرونا هیچ کمکی از دولت دریافت نکردیم

بهرمند درخصوص کمک های کرونایی دولت به اصناف گفت: هیچ کمکی از طرف دولت دریافت نکردیم. هیچ کدام از همکاران صنف ما کمک و وامی از طرف دولت دریافت نکردند.

وی افزود: وقتی محدودیت تولید بوجود می آید ، واحد تولیدی مجبور به تعدیل نیرو می شود. طبیعی بود که وقتی تولید ما هم کم شد، بسیاری از همکاران ما مجبور به تعدیل نیرو شدند و بسیاری هم نتوانستند در این شرایط ادامه کار بدهند و به کلی تعطیل کردند.

روغن را به جای تولید کننده به دلالان و واسطه گران می دهند

بهرمند درباره مشکلات عمده صنف قنادان گفت: مشکلات ما بسیار زیاد است. اما مهمترین مشکل ما تهیه مواد اولیه است. خصوصا روغن که خیلی از همکاران ما که واحدهای تولیدی دارند ، در این شرایط به دلیل کمبود روغن در کارخانه یک روز در میان فعالیت می کنند. زیرا روغنی ندارند که کار کنند. شکر هم که وضعیت مشخصی دارد و متاسفانه در روزهای گذشته حدود 4 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت. این مسائل تاثیر گذار است. خوشبختانه شکر در بازار موجود است و قیمت آن هم مشخص است اما متاسفانه روغن در بازار وجود ندارد و با کمبود مواجه هستیم. اگر هم باشد قیمت سرسام آوری نسبت به قیمت کارخانه دارد.

واحدهای نظارتی نظارت نمی کنند

وی تاکید کرد: کارخانجات تولید روغن به جای این که روغن را به تولیدی ها بدهند، متاسفانه مستقیما به واسطه و دلال ها می دهندکه در بازار سیاه آن را به قیمتهای بالاتری میفروشند و در نتیجه قیمت روغن 10 کیلویی که کارخانه باید به ما 100 تا 120 هزار تومان بدهد، در بازار سیاه باید 500 هزار تومان خریداری کنیم. متاسفانه واحدهای نظارتی هم نظارت نمی کنند. چطور می شود که کارخانه تولید روغن ، روغن را در بازار آزاد به دست دلال و واسطه می رساند اما به دست واحد صنفی که شیرینی تولید می کند، نمی رساند.

دلالان راحت تر به روغن می رسند

رییس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به این که آیا این درست است که دلیل کمبود روغن در بازار آزاد این است که توسط دلالان به کشورهای همسایه صادر و یا قاچاق می شود؟، گفت: قاچاق را نمی دانم، اما تا آنجایی که می دانم در این شرایط واسطه و دلالان راحت تر از تولید کننده روغن را دریافت می کنند و در بازار آزاد با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند.

وی درخصوص کمبود مواد بسته بندی افزود: از نظر بسته بندی کاغذی و مقوایی مشکلی نداریم. اما کارخانجاتی که از فلز و حلب استفاده می کنند، با کمبود و افزایش قیمت حلب و فلز در بازار مواجه هستند.

بهرمند درباره فروش کالاهای مجاز در شیرینی فروشی ها گفت: در این مورد ضوابطی وجود دارد. این ضوابط توسط کمیسیون هیات نظارت به اتاق اصناف اعلام می شود و اتاق هم به ما اعلام کرده است. لوازم تولد و تزئینی جزو رسته های اتحادیه قنادان است. آجیل اتحادیه جداگانه ای دارد .اما طبق تفاهم نامه ای که با اتحادیه آجیل داریم، شیرینی فروشی ها و قنادان می توانند آجیل بفروشند و آجیل فروشی ها هم می توانند شیرینی و شکلات بسته بندی و سوغاتی های شهرستان ها را بفروشند.

وی درباره نظارت بر کیفیت کالاها گفت: کالاهای بسته بندی باید حتما تاریخ تولید و انقضاء داشته باشد. اتحادیه واحد های قنادی براساس ضوابطی که مشخص شده است، تمام قنادی های سطح تهران را ممیزی و درجه بندی کرده است. برای هر واحدی درجه یک ، دو و سه داریم. این درجه بندی در واحد صنفی باید نصب باشد . اصل جواز باید در دید مشتری باشد. این موارد توسط بازرس های ما رصد می شود و همه واحدهای صنفی و قنادی این کار را بایستی انجام دهند.

افزایش قیمت برای شب عید نداریم

بهرمند درباره نحوه قیمت گذاری ادامه داد: قیمت ها معمولا سالیانه اعلام می شود. ما قیمت ها را به کمیته کارشناسی در وزارت صمت اعلام می کنیم، این کمیته بعد از بررسی های لازم ، درخصوص قیمت ها تصمیم گیری می کند. بعد از بررسی های لازم توسط سازمان صمت استان تهران به ما ابلاغ می شود. ما تمایلی به افزایش قیمت نداریم ، اما وقتی مواد اولیه افزایش می یابد ناچار به افزایش قیمت ها هستیم.

رییس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به این سوال که برای شب عید افزایش قیمت خواهیم داشت، گفت: برای شب عید افزایش قیمت نخواهیم داشت. برای این که نظارت بیشتری در ماه های پایانی سال 99 داشته باشیم، بازرسی ها را بیشتر کردیم.

وی افزود: برای تامین نیاز شب عید کمبودی نداریم. همکاران آمادگی لازم را دارند. البته اگر دولت کمک کند ، زیرا به ما قول های مساعد درخصوص تامین روغن داده اند. اگر در هفته جاری روغن به ما برسد، این قول را می دهیم که در رابطه با شیرینی و شکلات شب عید مشکلی نداشته باشیم.

بهرمند درخصوص نحوه ثبت شکایات مردم گفت: اگر مردم تخلفی را مشاهده کردند ، می توانند با شماره سامانه صمت 124 یا شماره اتحادیه در تهران 66944411 تماس بگیرند. اتحادیه در اسرع وقت رسیدگی می کند و رضایت شاکی را می گیرد.

وی ادامه داد: درخواست ما از مردم این است که دقت لازم را در خرید داشته باشند. از واحدهای قنادی خرید کنند. از دولت درخواست می کنیم به کمک ما بیاید. چون قنادان وضعیت خیلی خوبی ندارند. امیدواریم هم درخصوص تامین مواد اولیه و هم تخفیفات مالیاتی به صنف ما کمک شود.

قیمت های جدید شیرینی

رییس اتحادیه قنادان تهران در آخر درباره جدیدترین قیمت ها گفت: برای واحدهای درجه یک، شیرینی تر کیلویی 60 هزار تومان ، شیرینی دانمارکی یا گل محمدی کیلویی 50 هزار تومان ، شیرینی زبان و پاپیونی کیلویی 50 هزار تومان است و کیک یزدی کیلویی 39 هزار تومان است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟