سود 4 درصدی روی وام 700 میلیونی

به گزارش رکنا، سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی، در برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما با اشاره به بودجه بخش فرهنگ در سال آینده اظهار کرد: آنچه ما به عنوان بودجه عمومی کشور مطرح می‌کنیم شامل تامین بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی‌هاست، اعتباری حدود 840 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، اما کل بودجه بخش فرهنگی که شامل ورزش، گردشگری، دین، مذهب، زنان، دین، مذهب و... در نظر گرفته می‌شود، بسیار ناچیز بوده و تنها به 12هزار میلیارد تومان خلاصه می‌شود.
قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در حالی چنین بودجه ناچیزی به بخش فرهنگ تخصیص می‌یابد که این حوزه از ورزش و جوانان تا بخش زنان را در بر می‌گیرد و به عبارتی 69 دستگاه به فعالیت فرهنگی می‌پردازند که اگر با بخش آموزش، انرژی و صنایع قیاس شود خواهیم دید که رقم واقعا ناچیز است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400، گفت: مردم به صورت شبانه‌روزی اوقات خود را در حوزه فرهنگی سپری می‌کنند به عنوان مثال آن‌ها در حین گوش دادن به رادیو، استفاده از فضای مجازی، مطالعه کتاب و روزنامه، رفت و آمد به سینما کتابخانه و استادیوم‌های ورزشی، مسجد و مصلی به نوعی با بخش فرهنگی سر و کار دارند همچنین جامعه هتل داران، آژانس‌های گردشگری و موزه‌ها نیز ذیل حوزه مذکور قرار دارند که مجموعا باعث ارتقای شاخص‌های دینی و فضائل اخلاقی می‌شوند.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: هر زمانی که بودجه کم می‌آیند می‌گویند به بخش فرهنگی مبلغ کمتری را اختصاص بدهیم چرا که اولویت کشور فرهنگ نیست، در حالی که مردم نیازمند حوزه فرهنگ توسعه اماکن فرهنگی بوده و برنامه‌ای برای تولید محتوا نداریم. قرار نیست که بودجه فرهنگی به مسائل برق، آب و گاز بپردازد، بلکه بودجه فرهنگی مسئولیت دارد تا مسئولان را به پاسخگویی با دارد براین اگر اعتباری نباشد رسانه‌های مطالبه‌گر و کنشگر دچار میرایی شده و فرصتی برای پاسخگو کردن مسئولان اقتصادی اجتماعی و زیرساخت ندارد چرا که حق سوال کردن به قوت رسانه به وجود می‌آید.
وی بیان کرد: نباید از این مسئله چشم پوشی کرد که بودجه فرهنگی به رسانه‌ها قوت می‌دهد بنابراین اگر می‌خواهیم خبرگزاری‌های قوی داشته باشیم و فعالیت‌های مجازی به قوت خود باقی بماند باید رسانه‌ها را سرپا نگه داریم، ما همیشه در حوزه لایسنس (جواز) یا اپراتوری در حوزه توسعه زیر ساخت سهمی را به تولید محتوای کنشگرانه اختصاص می‌دهیم.
عضو کمیسیون فرهنگی عنوان کرد: حدود شانزده دستگاه در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اما عمل در این بخش جز فعالیت‌های اندک آنان است، به عنوان مثال صدا و سیما تولید سریال و محتوا را به عنوان اصلی‌ترین اقدامات در دستور کار خود دارد و تنها بخشی از فعالیت خود را به فضای مجازی اختصاص داده است، همچنین دستگاه‌های دینی ما باید بتوانند در حوزه فضای مجازی فعالیت کنند تا اگر برای مردم شبهه یا سوالی پیش آمد بتوانند پاسخ آن را در این فضا بیابند پس نتیجه می‌گیریم رسانه باید پاسخگو باشد و تقاضای اقشار مختلف جامعه را تامین کند.
قاضی زاه هاشمی خاطر نشان کرد: نگاه به حوزه فرهنگ در همه جای دنیا حمایتی است مگر آنکه وارد بحث تجارت شود به عنوان مثال اتفاقاتی مانند شرط بندی یک کاره فرهنگی بوده که از محیطی برای کسب منافع نامشروع و زدن جیب مردم استفاده می‌کند تا جایی که برخی تک شاخ ها میلیارد تومان از جیب مردم ارتزاق می‌کنند.
وی افزود: ممکن است برخی بگویند چرا به حوزه موسیقی کمک می‌شود چرا که مثلاً فلان خواننده درآمد زیادی دارد، همچنین ممکن است برخی بگویند که برخی نهاد‌های مردمی فعالیت اقتصادی دارند البته ممکن است که برخی از نهاد‌های مذکور از پس هزینه‌های خود بر بیاید، اما غالباً چنین نیست. ما در حوزه کودک و نوجوان حوزه دانشگاه‌ها و فرهنگ عمومی جامعه گذاشته در حالیکه در بسیاری کشور‌ها به تقویت زبان ملی به شدت مورد حمایت و تقویت قرار می‌گیرد بنابراین چنین نگاهی در کشورمان نیز ضروری است. ما در کشورمان قانون زیاد داریم، اما در برخی مواقع قانونی می‌شود و افراد می‌گویند که ابزار لازم برای نظارت نیست.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400، با اشاره به ضرورت توسعه زبان فارسی گفت: این ضرورت باید در صدا و سیما مورد توجه قرار گیرد و به عنوان مثال برنامه‌هایی تهیه شود که در آن الفاظ لاتین به کار نرود چرا که این سازمان یک دستگاه فرهنگی و جذب 12 هزار دستگاهی است که وظیفه دارند زبان فارسی را به درستی آموزش دهد.
قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بودجه سال آینده نسبت به سال جاری حدود 46 الی47 درصد رشد داشته حالیکه بودجه بخش فرهنگی تنها 22 درصد رشد کرده است، این میزان متناسب سال آینده و عملکرد 69دستگاه فرهنگی نیست. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی بر بودجه بخش فرهنگی نظارت دارند.
وی تصریح کرد: مردم به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از فضای فرهنگی طی شبانه روز بهره می‌برند، کشور‌های دیگر برای تولید محصولات فرهنگی مانند فیلم سینمایی و سریال‌های طولانی چندین میلیارد دلار هزینه می‌کنند همچنین دنیا در حوزه ورزش مانند المپیک جام جهانی مبالغ زیادی هزینه می‌پردازد در حالی که این مبالغ نسبت به آنچه ما در کشورمان برای بخش فرهنگ می‌پردازیم بسیار ناچیز بوده و سطحی بینی و کم توجهی نسبت به این عرصه کاملاً محسوس است.
عضو کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده تاکید کرد: در ایام کرونا بخشی که مشارکت اجتماعی، همبستگی، همدلی و وحدت را میان مردم گسترش داد حوزه فرهنگ بود و هنرمندان تا مساجد و ائمه جمعه در این بخش دخیل بودند سوالی که به وجود می‌آید این است که ما چقدر به نهاد مسجد و مدرسه توجه داریم؟ اگر به عنوان مثال وام ازدواج 100 میلیون تومان می‌شود نتیجه نگاه فرهنگی به خانواده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: باید بدانیم که حمایت از بخش فرهنگ ما را در برابر حوادث و مصیبت‌ها حفظ می‌کند در بخش کمک‌های معیشتی و توزیع دارو نیز در بخش فرهنگی نقش بسزایی دارد به عنوان مثال پخش کمک‌های دارویی و حمایتی نیز به واسطه نهاد‌های فرهنگی و مردمی صورت می‌گیرد.
وی گفت: بنده به عنوان عضو کمیسیون مشترک طرح جوانی و جمعیت و کمیسیون تلفیق حمایت از نهاد خانواده را پیگیری می‌کنم به عنوان مثال درمان ناباروری نیازمند عدد حمایتی و پوشش بیمه‌ای متناسب است و ما از اعتباری که به تبصره 14 از سهم کل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد صورت خاصی را در حوزه جمعیت مدنظر داریم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه1400 گفت: پیش بینی شده که ان‌شاءالله در بودجه 1400 برای افرادی که در سال 1400 یا 99 صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند وام مسکن 70 میلیونی با سود بازپرداخت 4 درصد در نظر گرفته شود ما برای فرزندآوری تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده‌ایم و این اقدام گام اول ماست.
قاضی زاده هاشمی بیان کرد: عدد چهار هزار میلیارد تومان به عنوان کف بودجه برای حوزه جمعیت در نظر گرفته شده که انشاءالله تصویب شود که آمار کاهش موالید نگران‌کننده بوده که البته بخش عمده آن به مشکلات معیشتی بر می‌گردد، همچنین ما درباره هدفمندی یارانه‌ها گام‌های مثبتی را برمی‌داریم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟