کاهش قیمت دلار بازار خرید و فروش خودرو را کساد کرد

به گزارش رکنا،عمده رکود در بازار خودرو به کاهش قیمت دلار در یک ماه اخیر بر می گردد و انتظار می رود اگر قیمت دلار افزایشی نباشد این وضع همچنان ادامه داشته باشد؛ چون علت اصلی افزایش قیمت خودرو هزینه تمام شده آن است که از نرخ مواد اولیه آن نشات می گیرد.

عمده مواد اولیه نیز وارداتی بوده و با کاهش نرخ دلار رفته رفته شاهد ارزانتر شدن خودرو خواهیم بود؛ از طرف دیگرتعطیلی دو هفته ای بازارهای شهرهای قرمز همچون تهران و محدودیت های سراسری که ستاد مقابله با کرونا وضع کرده قیمت خودرو نیز با کاهش قیمت روبرو بوده است به همین دلیل مردم از خرید خودرو می‌ترسند و معتقدند قیمت ها پایین تر می آید.

از طرف دیگر خودروسازها با تامین قطعات مورد نیاز خود تولیدشان را افزایش داده اند و آنطور که نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه نزدیک و نزدیکتر می شود.

وی می افزاید: روند کاهشی قیمت دلار تاثیرات زیادی در قیمت خودرو گذاشت و اکنون قیمت‌ها روند کاهشی دارد، از طرف دیگر نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث می‌شود در اجرایی شدن قرعه‌کشی تجدید نظرهایی صورت گیرد.

نعمت بخش یادآور شد: ۸۰ درصد شرکت کنندگان در قرعه‌کشی سرمایه‌گذار بودند و به دنبال این بودند که در این طرح‌ها شرکت کرده و پس از برنده شدن خودرو مورد نظر را فروخته و از این رویه سود زیادی ببرند.

با همه این اوصاف همچنان دلالی و سوداگری در این آشفته بازار حرف اول را می زند به همین دلیل بسیاری از کارشناسان راهکار مقابله با سوداگری و دلالی در بازار خودرو عرضه آن به قیمت حاشیه بازار را پیشنهاد داده و برخی دیگر می گویند باید قیمت خودرو در بورس مشخص می شود، از طرف دیگر این کارشناسان در مورد ارزانی و گرانی خودرو نیز با هم اختلاف نظر دارند.

به همین دلیل پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان به سراغ امیرحسین عسکریان، کارشناس صنعت خودرو رفته از اوضاع و احوال صنعت خودرو جویا شود.

وی در این باره می گوید: قیمت خودرو متاثر از قیمت دلار است بنابراین اگر روند کاهش قیمت دلار ادامه دارد باشد می توانیم به عنوان مثال بگویم قیمت پراید هم به مرز ۸۰ میلیون تومان می رسد اما اگر بازار ارز ثبات داشته باشد و قیمت دلار حول همین ۲۵ هزار تومان بماند نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را در آینده داشته باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار نمود: البته باید تاسف خورد که چرا تا این حد قیمت خودرو در کشور به قیمت دلار گره خورده باشد چون در حال حاضر که ارزش پول ملی تقویت یافته و دلار در بازارهای جهانی کم ارزش تر شده و به عبارت دیگر گشایشی رخ داده قیمت خودرو نیز به تبع آن ارزان شده است.

عسکریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازار خودرو در رکود کامل به سر می برد چون فروشندگان زیادی در بازار هستند ولی خریداری پیدا نمی شود از طرف دیگر اگر واقع بینانه نگاهی به بازار خودرو بیندازیم باید بگویم که نرخ خودرو براساس ارزش نهاده های تولید و به صورت ماهیانه و براساس آمار اعلامی بانک مرکزی به روز شده و امکان پیش بینی دقیق از سوی مردم و تولیدکنندگان فراهم باشد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر دلالی و مهمتر از آن انحصار دو شرکت بزرگ خودروساز در بازار حرف اول را می زند این در حالی است که برای کشف واقعی قیمت خودرو باید براساس قیمت گذاری در یک بازار کامل رقابتی و نه انحصاری باشد تا خودروسازان مختلف وادار به تولید محصولاتی صادرات محور شوند و توانایی نقش داشتن و رقابت در بازارهای بین المللی خصوصا بازارهای کشورهای همسایه را داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از قیمت گذاری براساس قیمت حاشیه بازار نیز گفت: زمانی که قیمت ها توسط نهادهای مسئول به حاشیه بازار واگذار شد طبیعتا دو تولید کننده بزرگ براساس تیراژ تولیدات خود و میزان تقاضای موجود در بازار می توانند قیمت ها را تغییر دهند که باید منتظر باشیم هر دو خودروساز آن طوری که بیشترین سود را برای آنها به همراه داشته باشد بازار خودرو را تنظیم می کنند.

عسکریان در پایان گفت: نرخ گذاری خودرو در حاشیه بازار اگر در بلند مدت ادامه دار باشد بدون هیچ شکی انگیزه توسعه تولید و تیراژ بالاتر را نزد ایران خودرو و سایپا از بین می برد چون این دو شرکت دچار مشکلات عدیده ای در زمینه سرمایه در گردش و انبارداری هستند و معمولا انگیزه اصلی شان کسب سود بیشتر در حاشیه بازار و عدم افزایش تولید را دارند.

ابوالفضل خلخالی دیگر کارشناس صنعت خودرو چندی پیش در گفتگویی اظهار نمود: اگر عرضه خودرو افزایش پیدا کند، به نقطه تعادل نزدیک می‌شویم. سال گذشته عرضه خودرو ۷ هزار و ۵۰۰ بود در حالی که تقاضا برای خودرو هزار و ۵۰۰ بود، تقریبا نصف تقاضای خودرو عرضه انجام می‌شد و همین امر باعث شد قیمت خودرو در کارخانه افزایش پیدا کند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار باعث شد قرعه کشی جذابیت پیدا کند و مردم برای سرمایه گذاری به سمت این روش خرید بروند و از طرفی این روش باعث افزایش تقاضای کاذب خودرو شد.

خلخالی بیان کرد: اگر عرضه خودرو به نقطه تعادل هزار و ۵۰۰ برسد، روش قرعه کشی حذف خواهد شد. در سال ۹۶ تولیدی خودروسازان هزار و ۴۰۰ خودرو بود و به همین دلیل در آن سال قیمت خودرو در کارخانه و بازار یکی بود و در اصل قیمت خودرو متعادل بود.

او تشریح کرد: ما اکنون با پدیده‌ای به نام نهضت داخلی سازی رو به رو هستیم که قطعه سازان در تلاش زیادی برای داخلی سازی قطعات هستند. اکنون با نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم، اما خوشبختانه به لطف تحریم‌ها داخلی سازی را جدی گرفتیم و وابستگی که به خارج داشتیم به شدت کاهش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر عرضه افزایش پیدا کند می‌توانیم به تقاضای واقعی نزدیک شویم. قیمت گذاری دستوری یکی از روش‌هایی است که باعث افزایش اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شد و علاوه بر این باعث افزایش رانت و دلالی در بازار شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟