دلار یک شبه سقوط کرد / پیش بینی قیمت دلار ، سکه و بورس در روزهای آینده !

قیمت دلار / قیمت سکه / صرافی ها / انتخابات آمریکا / شب های گذشته شاهد صف‌ های فروش دلار در برخی شهرهای بزرگ بودیم. طبق برخی گزارش‌ ها مشهد و تهران از جمله این شهرهای بزرگی بودند که شب های گذشته صف فروش ارز در آنها ادامه داشت. به طوری که دلار 32 هزار تومانی تا مرز 27 هزار تومان کاهش یافت و سکه 16 میلیون تومانی با ریزش 2 میلیونی مواجه شد.

برای بررسی عوامل این اتفاق گفتگوی اختصاصی رکنا با کامران ندری کارشناس اقتصادی حوزه پولی را بخوانید:

ندری در توضیح عوامل موثر این اتفاق بیان کرد: عامل اصلی و مهم در شرایط فعلی ، پیش بینی ناپذیری نتایج انتخابات آمریکا است . عامل دیگر که تا حدود بسیار کمی توانسته است موثر باشد، سیاست های بانک مرکزی در رابطه با عرضه ارز، بازار متشکل ارزی و تلاش برای آزاد کردن منابع ارزی در کشور عراق است.

کاهش قیمت ها در بازار دلار، سکه و خودرو ادامه دارد

وی در ادامه گفت: وضعیتی که در بازار ارز وجود دارد را در بازار سهام و تا حدودی در بازار خودرو نیز می توان مشاهده کرد. قیمت برخی از خودروها کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. چون مردم از نتایج انتخابات آمریکا اطلاعی ندارند لذا در هفته های آتی ترجیح می دهند منابع ریالی خود را به دارایی های دیگر تبدیل نکنند. هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.اگر ترامپ انتخاب شود قیمت ها صعودی می شود و با انتخاب بایدن قیمت ها یک دفعه سقوط می کند. لذا تصور می شود در شرایط فعلی مردم به صورت مقطعی و کوتاه مدت تا روشن شدن وضعیت صبر کنند و بعد تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند.

وضعیت بازار دلار در حال حاضر ریسک پذیر شده است

این کارشناس اقتصادی افزود: فعلا وضعیت نااطمینانی شدید است. به خاطر این نااطمینانی شدید و ریسک بالایی که وجود دارد، مردم تا انتخابات آمریکا ترجیح می دهند صبر کنند. تا روشن شدن وضعیت جدید، این کاهش قیمت ها در همه بازارها ادامه دارد. چون بازار ارز برای ما مهم است توجه همه را جلب کرده است. اما این کاهش قیمت ها در بازار سهام، طلا، سکه و حتی خودرو نیز ادامه خواهد داشت.

آیا کالاهای اساسی و لوازم خانگی ارزان خواهد شد؟

وی درباره امکان کاهش قیمت ها در بازار مسکن و کالاهای اساسی تصریح کرد: در بازار مسکن چون رقم بالایی برای وارد شدن نیاز است، با بازارهای دیگر متفاوت است. ولی به نظر می آید در هفته های آتی به دلیل عدم تقاضا در بازارهای سرمایه ، شاهد افت قیمت ها باشیم. خصوصا اگر عرضه ای هم به دنبال داشته باشد. مردم تقاضایی ندارند. بانک مرکزی عرضه ای انجام داده و این سبب شده است که قیمت های دارایی های سرمایه ای ریزش کند. اما قیمت کالا و خدمات بعید است که تغییری کند. نرخ تورم ما به احتمال زیاد تحت تاثیر این شرایط قرار نمی گیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بازار لبنیات یا کالاهای اساسی دیگر و لوازم خانگی به نظر نمی رسد قیمت ها کاهش پیدا کند. لذا این تحولات فقط در بازار دارایی های سرمایه ای مانند سهام ، ارز ، طلا و خودرو دیده خواهد شد. اما در کل جهش بازارها تنها به انتخابات آمریکا بستگی دارد.

کامران ندری

رفتار مردم گله ای و توده ای است

این کارشناس حوزه پولی درخصوص تاثیر رفتار مردم بر قیمت ها بیان کرد: کاهش و افزایش قیمت ها در بازارهای سرمایه ای تحت تاثیر رفتار مردم است. مردم رفتار جمعی ، گله ای و توده ای از خود نشان می دهند. زمانی برای خرید به بازار هجوم می آورند و زمانی برای فروش جمع می شوند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر کسی در صف فروش ارز یا طلا و سکه نایستاده است. اتفاقی که افتاده این است که آن تقاضایی که در هفته های قبل در بازار وجود داشت به دلیل نامشخص بودن نتایج انتخابات آمریکا فعلا به صورت موقتی کاهش پیدا کرده است. چون در حال حاضر خرید ریسک بالایی دارد. ممکن است با انتخاب ترامپ منجر به سود شود و با انتخاب بایدن منجر به ضرر شود.عمده مردم که ریسک گریز هستند در این شرایط منابع ریالی خود را نگهداری می کنند و به اصطلاح در بانک ها پارک می کنند. تا نتایچ انتخابات مشخص شود.

ندری در ادامه افزود: رفتار مردم طبیعی است. مردم به همدیگر نگاه می کنند. وقتی بخشی از مردم که تردید به خرید ارز داشتند، می بینند کسی ارز نمی خرد، تصمیم به خرید ندارند. در حال حاضر تقاضا در بازار دارایی های سرمایه ای به طور موقت و کوتاه مدت متوقف شده است و مردم تا نتایج انتخابات صبر می کنند.

فرصت خوب برای بانک مرکزی و سیاستگذاران اقتصادی کشور

این کارشناس اقتصادی در آخر تاکید کرد: وضعیت موجود یک فرصت خوب برای بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر عرضه کافی داشته باشد می تواند نرخ را تا حدی پایین بیاورد. سیاستگذاران می توانند از وضعیت موجود استفاده کنند، و نرخ ارز را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند. این کاهش نرخ دلار و ارز در واقع باعث می شود اگر در آینده نرخ ها بازگردند، زمان زیادی ببرد تا دوباره به مرز 30 تا 32 هزار تومان برسد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.          

کدخبر: 619077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟