هر روز سرمایه مردم دود می شود و به هوا می رود / کسی پاسخگو نیست ؟

بورس روزهای خوبی را طی نمی‌کند و حسابی «بورس بازها» را کلافه کرده است.اینگونه می‌توان گفت نه آن موقع که شاخص رو به رشد بود بورس از منطق اقتصادی پیروی می‌کرد و نه این روز‌ها که در حال سقوط است.

اما در این میان یک نکته را نباید از ذهن دور نگه داشت و آن اینکه آن عده از اقتصاد دانانی که مدعی بودند بورس در حال کشاندن بازارهای دیگر با خود است و تورم را بالا می‌برد استدلال و تئوری شان غلط بود.

بورس در حال ریزش است

اکنون بورس در حال ریزش است و کمک‌های دولت نیز افاقه نکرده ولی بازار خودرو،مسکن و ارز در حال جهش جدید است.در همین یک هفته اخیر متوسط قیمت مسکن از متری ۲۰میلیون تومان به ۲۳میلیون تومان رسید،پراید به ۱۰۰میلیون تومان رسید و دلار نیز وارد کانال هراسناک ۲۴هزار تومان شد.و این در حالیست که همین دیروز شاخص بورس پس از دو روز که توانست قدری رشد کند نزدیک به ۵۰ هزار واحد ریزش داشت.

تاکنون دولت ۲ ترفند را به کار برده؛ابتدا دستور به حقوقی‌ها داده شد تا صف‌های خرید را جمع کنند وسپس رو به بازار گردانی آورد لیکن هر دو راهکار نیز تاکنون پاسخگو نبوده و ریزش بورس ادامه دارد.

نکته جالب اینکه به همان اندازه که دولت مستاصل و سردرگم است اقتصاددانان نیز نسخه شفابخش و مبرهنی برای این وضعیت ندارند و ترجیح می‌دهند این روزها با کلی گویی و پراکنده گویی روزگار را طی کنند تا تحول جدیدی رخ دهد.

چند روز پیش پیامی از یک شهروند دریافت کردم که مدعی بود با سرمایه پدر کسب و کاری راه انداخته بوده اما کرونا اجازه نداده این کسب و کار رونقی بگیرد و سپس با توجه به توصیه‌های مسئولان از جمله رئیس جمهور برای آنکه ارزش دارایی‌اش حفظ شود سرمایه خود را وارد بورس کرده و اکنون پول‌های وی کمتراز نصف شده است.او از بنده می‌پرسید چه کسی پاسخگو و مسئول است؟

در اصل شاید کسی مسئول نباشد ولی وقتی به اخبار ابتدای سال رجوع می‌کنید و متوجه می‌شوید که مسئولان مختلف چگونه از «بورس مستحکم» سخن می‌گفتند باید به این مردم هرچند طمع کار حق داد و پذیرفت آنان گول خورده اند!دولت در شرایطی از حمایت از بورس سخن می‌گفت که امروز حمایت‌هایش از بورس پشیزی ارزش و کارآیی ندارد! آری؛ تلخ است!/آفتاب یزدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟