سخنگوی دولت : سقوط شدید بورس نامحتمل تر از گذشته
حجم ویدیو: 18.01M | مدت زمان ویدیو: 00:02:14

به گزارش رکنا، علی ربیعی ادامه داد: بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است. در دولت دوازدهم بورس رشد بالایی پیدا کرده و یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور تبدیل شده است و با ورود سهام عدالت به بورس بخش اعظمی از مردم ایران امروز در بورس حضور دارم که ما این را مفید می دانیم. علت هیجانات همواره در بورس وجود داشته است، قیمت ها بالا و پایین می شوند اما آنهایی که با بورس آشنایی دارند می‌دانند که این بالا و پایین شدن ها اتفاق می افتد.

بازار بورس

ربیعی ادامه داد: امروز در جلسه ستاد اقتصادی کشور در خصوص بورس مسائل مختلفی مطرح شد تلاش ما بر این خواهد بود که هیجان زدگی کاذب نباید بر بورس تاثیر بگذارد. روال ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که در بلندمدت هیچکس در بورس متضرر نشده است. مسئولان بورس نیز در این زمینه تلاش فراوانی دارند و آقای قالیباف با تیم فنی که جمع کرده‌اند یک مدیریت حرفه ای در این بازار ایجاد کرده اند. مدیریت حرفه‌ای از هیجانات در بورس می‌کاهد. نگاه دولت به نگاه مقطعی نیست و یک نگاه بلندمدت است.

وی گفت: دولت یک برنامه جدی برای بورس دارد و بر همین اساس دائماً شرکت های جدیدی را وارد بورس می کند. امروز فروش عمده مد نظر ماست و بخش های شرکت های بزرگ اقتصادی مانند شستا مجددا وارد بورس می شوند. تمام شرکت های دولتی نیز موظف شدند سهام خوب خودشان را در بورس ارائه کنند. از نهادهای عمومی بنیادها و نهادها نیز خواسته شده که این اقدام را انجام بدهند تا به شادابی بورس در این زمینه کمک کنیم. صندوق دارایی دوم نیز به زودی عرضه می‌شود و دارایی های دولت در این صندوق نیز عرضه خواهد شد. ETF دوم که پالایشگاه ها و فلزی ها در آن هستند یک روح جدید به بورس خواهند داد.

ربیعی با اشاره به اقدامات دولت برای کمک به بازار بورس گفت: تصمیم گرفته شد که با مالیات این شرکت ها قبل از سال ۸۹ کاری نداشته باشیم، این اقدام موجب شد شرکت های خصوصی نیز بتوانیم وارد بورس شوند. ورود سهام عدالت به بورس اقدام بزرگی است و امروز دهک‌های پایین جامعه از این طریق وارد بورس شدند و اموالشان در معرض سقوط قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: گسترش بازار بورس جلوی نقدینگی را گرفته و کارشناسان ما سقوط شدید این بازار را نامحتمل‌تر از گذشته می دانند البته بورس همواره هیجان داشته است ولی امروز با اقداماتی که صورت گرفته این هیجانات کاهش یافته است البته بازار بورس همواره با هیجان روبرو است و مردم نیز قطعاً باید با آگاهی وارد آن شوند.

بازار ارز و طلا

سخنگوی دولت در خصوص مسائل رخ داده در بازار ارز و طلا و اقدامات دولت برای کنترل این دو بازار گفت: نوسانات ارز به طور طبیعی بر سایر بازارها نیز تاثیر می گذارد که شما تاثیرات آن را در نهادهای کشاورزی و سایر حوزه ها می بینید، زمانی که عرضه و تقاضای ارز به هم بریزد باید با سیاست گذاری آن را کنترل کرد. افزایش نرخ ارز بر اثر یک سری علت هاست. اولین دلیل، رشد تقاضا است. رشد نقدینگی ناشی از دخالت دولت برای کنترل تبعات کرونا و اعطای وام به مردم یک نوع نقدینگی را وارد جامعه کرد این تزریق نقدینگی در جامعه برای حفظ معیشت مردم لازم بود.

ربیعی ادامه داد: در کنار این بیماری افزایش نقدینگی در جامعه ایران و در کنار آن کاهش عرضه ارز به دلیل کاهش صادرات و واردات به ویژه در بخش خدمات که بر اثر کرونا به وجود آمده نیز بر التهابات بازار ارز افزوده است. بر اثر کرونا تمامی مرزهای ایران بسته شد و امکان صادرات در دوران تحریم و فشار طاقت فرسایی را تحمیل کرد البته خوشبختانه امروز به جز مرز ترکمنستان تمامی مرزهای ایران باز است و در حال مذاکره برای بازگشایی این مرز نیز هستیم.

وی افزود: کاهش صادرات غیر نفتی در کنار سقوط قیمت نفت و کاهش صادرات نفت موجب کمبود ارز شد که اثر آن را بر سایر اقدامات در این حوزه گذاشت و این شک را به جامعه وارد کرد ما صادرات را فعال کردیم و شاخص ها نشان می دهد که بیش از دوران گذشته در حال فعال کردن صادرات هستیم. از سوی دیگر ارزهایی که بعد از سال ۹۷ بر اثر صادرات به دست آمده است را در حال برگرداندن هستیم همچنین مسیرهای صادراتی جدیدی را با مقاومت و ایستادگی در حال گشودن هستیم. حتماً با برنامه‌ای که در خصوص صادرات کنندگان اتخاذ شد تا ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما به فروش برسانند، وضعیت ارزی بانک مرکزی بسیار متفاوت شده است آقای دکتر همتی در این خصوص توضیح خواهند داد.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: یادمان باشد که شیوع کرونا رشد اقتصادی جهانی را ۸ درصد کاهش داد. به جز یکی دو کشور رشد اقتصادی همه کشورها منفی شد. تحریم نکات مثبت بسیاری داشته اما اقتصاد ما تحریم زده است البته ما توانستیم زندگی بدون نفت را دنبال کنیم. شما در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید کشوری را پیدا کنید که با تحریم اقتصادی و تهدید تروریستی دائمی، جامعه ای متحول شده و رشد یافته وجود داشته باشد. قطعاً با سیاست هایی که اتخاذ شده در مرداد و شهریور ماه تاثیر آن را در بازار مشاهده خواهیم کرد. منحنی قیمت ارز حتما سر به زیر خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟