اگر رستورانی پروتکل کرونا را رعایت نکرد ابتدا تذکر و سپس 10 روز بسته شود
حجم ویدیو: 4.25M | مدت زمان ویدیو: 00:00:31

به گزارش رکنا، حسن روحانی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در پدیده بسیاری از مسائل در هم تنیده است و نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشته‌ایم که اینقدر پیچیدگی داشته باشد و امروز در جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده، این ویروس با مسائل بسیار متعددی روبرو شده است.

وی افزود: رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ که این ویروس مربوط به پایان این سال می‌شود ۲.۹ دهم بوده است ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبرو شدیم رشد اقتصادی جهانی منهای۳ شده است و این نشان می‌دهد که این تحول بزرگی را در اقتصاد دنیا به صورت منفی گذاشته است.

شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است

روحانی با بیان اینکه این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است گفت: در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱.۷ در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ دهم باشد. بنابراین شما می بینید که شرایطی را از لحاظ اقتصادی به وجود آورده است. صادرات در دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ ۱.۲ دهم در حال افزایش بوده اما در حال ۲۰۲۰ منهای ۱۲.۸ و این یعنی نزدیک ۱۳ درصد صادرات کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون نیروی کار در دنیا ۸۱% تحت تاثیر قرار گرفتند و ببینید که شش شرایطی را این ویروس در سطح جهانی به وجود آورده است، تصریح کرد: ما برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم شیوه های متعددی هم در دنیا شروع شد و همه ما خودمان دنبال کردیم.

وی افزود: اولین شیوه این بود که سیستم سلامت خودمان را تقویت کنیم و سیستم سلامت ما توان داشته باشد که افرادی که بیمار می شوند را مورد آزمایش قرار دهد که اگر لازم هست بستری شوند و اگر لازم بود در آی‌سی‌یو قرار بگیرند کار در کشورمان به خوبی انجام گرفت.

کنترل مشاغل پر خطر

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با مردم عزیزمان از روز اول قراری داشتیم و گفتیم که زندگی مردم باید توأم با سلامت و بهداشت باشد، اظهار داشت: از همان روزهای اولیه گفتیم تمام مراکز تولیدی باید تولید خود را انجام دهد و تعطیل نشود. حتی در ایام تعطیلات عید بخش‌های تولیدی همه فعال بودند. تمام فروشگاه‌ها و تولیدی‌های مسائل بهداشتی و درمانی هم به طریق اولی فعال بودند. مدتی بقیه را تعطیل کردیم و گفتیم مغازه‌ها، بازار و پاساژها تعطیل شود و حتی اگر می‌خواهند سفر بروند، باید کنترل و قرنطینه شود و حتی مدتی سفر را تعطیل کردیم. در مرحله بعد با مردم قرار گذاشتیم و گفتیم گشایش‌ها آغاز می‌شود، به شرط اینکه همه مردم در زمینه مراعات پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند و هرچه گشایش‌ها بیشتر شود به همان نسبت دقت در اجرای پروتکل‌ها هم باید افزایش پیدا کند؛ و گرنه گشایش انجام شود و انجام پروتکل‌ها کاهش یابد دوباره دچار مشکل می شویم و این مشکل در قدم اول برای خود مردم است.

اگر رستورانی رعایت نکرد ابتدا تذکر و سپس 10 روز بسته شود

روحانی با بیان اینکه خیلی مهم است مشاغل را مدنظر نظر قرار دهیم، گفت: اگر یک رستوران همه اصول و پروتکل را مراعات می‌کند بگذاریم به کارش برسد و اگر یک رستوران رعایت نمی‌کند، تذکر می‌دهیم و اگر باز مراعات نکرد، یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف شود. همه سه گروه خدمت‌دهنده، خدمت‌گیرنده و مکان خدمت باید بهداشتی باشند و پروتکل را رعایت کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد: البته دولت یک سری وظایف دارد که به شدت دنبال می کند. دولت کسب و کارها را الکترونیکی می‌کند و با دولت الکترونیکی که ما به سرعت پیش می‌بریم، مراجعه ها را دائماً کم می‌کنیم و از طریق دولت الکترونیک الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و مسافرت ها باید به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند و جاهایی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستیم، می توانیم برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، گفت: متاسفانه مدتی که این ویروس مقداری آرام‌تر شده بود، مردم فکر کردند که دوره‌اش تمام شده و خبری نیست و این احساس خطری که از بین رفت باید برگردد و پروتکل ها رعایت شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟