قیمت لوازم خانگی افزایش یافت

به گزارش رکنا، بررسی بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که در سال جدید شاهد افزایش قیمت هستیم. گفتگو با صنوف مختلف صنوف مرتبط با این حوزه (تولید و فروش) نشان می‌دهد که بیشتر فعالان این بازار، دلیل اصلی گرانی اخیر را افزایش نامتعارف مواد اولیه و در نتیجه افزایش هزینه تولید می‌دانند. جهت بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

افزایش قیمت ۲۰ درصدی

در سال جدید قیمت همه اقلام مرتبط با این صنف حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. حسن حسنی فراهانی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) ضمن بیان این مطلب افزود: « در حال حاضر کالایی پیدا نمی‌کنید که افزایش قیمت نداشته باشد. گرانی اخیر نه به خواست بازاریان که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ایجاد شده است. از طرف دیگر افزایش هزینه‌هایی مثل بیمه، دستمزد کارگران و ... در ایجاد این گرانی تاثیر داشته است».

قاچاق در حد صفر

حسنی فراهانی در ادامه افزود: «تورم شدید، رکود آفرین است بنابراین مقدار فروش لوازم خانگی هم کاهش یافته است. عدم تناسب افزایش حقوق‌ها با نرخ تورم هم به نوبه خود بازار را راکد کرده است. در حال حاضر واردات لوازم خانگی نداریم. قاچاق تا حدی وجود داشت اما به دنبال شیوع کرونا و بسته شدن مرزهایی مثل امارات و سخت شدن حمل و نقل، مقدار آن هم تقریباً به صفر رسید. بنابراین نیاز بازار را تولید داخل، تامین می‌کند. کیفیت تولید داخل بسیار خوب است و اساساً به واردات، نیازی نیست. به همت تولیدکنندگان بسیاری از کالاها با استانداردهای بالا در داخل تولید می‌شود».

معضل اصلی گرانی مواد اولیه است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه در ادامه افزود: «معضل اصلی قیمت مواد اولیه‌ای مثل فولاد، آهن، آلومینیوم، برنج و مس است. همه این اقلام داخلی هستند و طبیعتاً گرانی آنها را نمی‌توان به حساب نوسانات ارزی گذاشت. در این شرایط چرا باید قیمت آهن از سال گذشته دو برابر افزایش یابد؟ به عنوان یک مثال دیگر قیمت ورق در مقایسه با سال گذشته از ۸۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. دولت می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار داشته باشد چون قیمت‌گذاری مواد اولیه گفته شده توسط دولت انجام می‌شود. به اعتقاد من اگر قیمت این موارد تا به این حد افزایش نمی‌یافت تورم احتمالاً نمی‌توانست باعث گرانی لوازم خانگی شود یا حداکثر ۲ تا ۳ درصد گران‌تر می‌شد».

امکان خرید عمده وجود ندارد

واردات لوازم خانگی حدود دو سال است که ممنوع شده است اما کماکان شاهد حضور برندها و محصولات خارجی در بازار هستیم. رئیس اتحادیه در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: «از نحوه آمدن برندهایی مثل برندهای کره‌ای به بازار اطلاع ندارم اما به نظر می‌رسد که حجم این مواد در بازار زیاد نیست یعنی موردی است و احتمالاً در انبار مغازه‌ها مانده است. به هر حال شرکت‌هایی مثل سامسونگ و ال‌جی سال‌ها در بازار ایران فعالیت داشته‌اند و بعید است موجودی کالاهای انها در بازار ما به طور کامل تمام شده باشد. به هر حال امکان خرید عمده وجود ندارد. به عنوان مثال بسیار بعید است بتوانید کالایی مثل جاروبرقی را در حجم هزار تایی تهیه کنید».

وی در ادامه افزود: «امسال باید در ارتباط با موضوعی مثل دارایی با اتحادیه‌ها و اصناف همکاری می‌شد. کسبه حدود سه ماه است که فعالیت نداشته‌اند بنابراین به حمایت و مساعدت‌های مالیاتی نیاز است».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟