اعلام فهرست کامل مالکان سهام عدالت از 10 خرداد

به گزارش رکنا، امروز نشست خبری ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت در وزارت اقتصاد با حضور علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در محل سالن جهاد اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد.

کسانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انخاب می‌کنند نیاز نیست وارد سامانه شوند

در این نشست علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهامداران عدالت که می‌خواهند روش مدیریت مستقیم سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند تا تاریخ 8 خرداد 99 فرصت دارند وارد سامانه سهام عدالت شده و این روش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند، اما کسانی که می‌خواهند مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزینند نیازی به ورود به سامانه سهام عدالت نیست.

وی گفت: بعد از اتمام فرصت که به هیچ وجه تمدید نمی‌شود، از روز شنبه 10 خرداد 99 فهرست کامل افراد متقاضی مالکیت و مدیریت مستقیم سهام عدالت و تعداد سهام آنها در قالب یک ماتریس با مثلاً 10 میلیون سطر (تعداد افراد متقاضی) و 36 ستون که سهام 36 شرکت بورسی سهام عدالت در آن درج شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طرف سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) ارسال می‌کنیم.

صالح این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: از وقتی که ستاد آزاد سازی سهام عدالت از نیمه دوم سال قبل شروع شد، حدود 40 جلسه برای سازوکارهای آمادگی حضور مردم در بورس برگزار شده است و از شامگاه 9 اردیبهشت سال جاری که ابلاغیه آزاد سازی سهام عدالت از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، همکاران سازمان خصوصی سازی 25 سرور سامانه سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بارگذاری کردند و هر سرور 20 دقیقه طول کشید و مردم از روز چهارشنبه 10 اردیبهشت 99 به مدت یک ماه فرصت پیدا کردند تا با ورود به سامانه سهام عدالت روش مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند.

دولت خودش را از سهام عدالت کنار می‌کشد

وی همچنین گفت: بعد از آزادسازی سهام عدالت دخالت دولت در سهام عدالت کلا رفع می‌شود و دولت خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سهام عدالت کنار می‌کشد. مردم انتخاب می‌کنند که روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: شورای عالی بورس با بررسی کشش بازار و ظرفیت بازار روش‌های آزادسازی تدریجی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب می‌کند که در روش مستقیم سهامدار خودش می‌تواند اعمال مدیریت و مالکیت بر سهام خود در بورس داشته باشد.

جزئیات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مدیریت سهام عدالت

وی هم چنین گفت: سازوکاری فراهم می‌شود که همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت ظرف یک ماه تبدیل به شرکت سهامی عام شوند و در بورس حضور پیدا کنند و مدیر این شرکت‌ها از طریق سهامداران عدالت و شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت انتخاب می‌شوند و بعد از آن این مدیران می‌توانند تصمیم بگیرند که چه درصدی از درآمدهای شرکت سرمایه گذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مستقیما به پروژه‌ها اختصاص دهند و چه مقدار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس مدیریت کنند.

صالح هم چنین در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در قالب صندوق قابل معامله بورسی اداره می‌شوند، گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آزاد هستند که به شکل کنونی ETF اداره شوند و خرید و فروش سهام مثل الان انجام ندهند و فقط مدیریت کنند یا این که خودشان به صورت مستقیم وارد پروژه‌ها و سرمایه گذاری شوند. شرکت‌های استانی می‌توانند به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند و درآمد داشته باشند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ابلاغیه آزاد سازی سهام عدالت که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، گفت: در آن ابلاغیه تأکید شده است که مدیریت و مالکیت روش مستقیم یا غیر مستقیم سهام عدالت را خود مردم انتخاب کنند، اما کسی که دانش بورسی دارد می‌تواند مدیریت سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود بر عهده گیرد، در حالی که عده زیادی از مردم سهامدار عدالت آشنایی با بورس ندارند، اینها می‌توانند از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه اقدام کنند و از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به بورس بیایند و این شرکت‌ها موظف هستند شفاف باشند و اطلاعات مالی شرکت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افشا کنند. مدیران سرمایه گذاری استانی هم باید صلاحیت‌های حرفه‌ای بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارا باشند.

به گفته وی به شرکت‌های استانی که در بورس پذیرش می‌شوند، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر به مشمولان سهام عدالت اختصاص می‌یابد و شورای عالی بورس سازوکار نحوه آزادسازی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص می‌کند که مثلاً در چه مقطع زمانی خاص چه میزان از سهام عدالت قابل خرید و فروش باشد.

مردم سهام عدالت خود را نگه دارند و آن را نفروشند

وی هم چنین این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: همه 49 میلیون مشمول سهام عدالت در شمار سهامداران شرکت‌های استانی سهام عدالت خواهند بود، حتی اگر روش مدیریت مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم انتخاب کنند، می‌توانند مدیریت سهام خود در 36 شرکت بورسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده بگیرند، اما سهام آنها در 13 شرکت غیر بورسی از طریق شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت انجام می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: هدف از آزادسازی سهام عدالت اجرای سیاست‌های اصل 44 و سهام عدالت این است که آحاد مردم وارد بورس شوند و از محل عایدی سهام عدالت درآمدی کسب کنند. ما فقط توصیه می‌کنیم که مردم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه دارند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفروشند، زیرا 36 شرکت بورسی سهام عدالت جزء 50 شرکت برتر تابلوهای بورس است و در سال 85 با نظر مقام معظم رهبری سهام بهترین شرکت‌ها به مشمولان سهام عدالت داده شد که عایدی خوبی برای مردم داشته باشد.

صالح در مورد سازوکار آزاد سازی سهام عدالت گفت: قرار بود طی 10 سال مبلغ هزینه یک میلیون تومانی سهام عدالت از محل اقساط سود سهام و آورده فرد متقاضی تأمین شود که در سال 94 فرصتی داده شد که اگر کسانی مابقی 532 هزار تومان تا یک میلیون تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازند، مالک کل یک میلیون سهام عدالت می‌شوند، اما اگر آن مبلغ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت نکردند، ارزش اسمی سهام عدالت آنها 532 هزار تومان می‌شد که سبد سهام عدالت برای هر فرد درسال 95 مشخص شد و از آن سال سود سهام عدالت به حساب دارندگان آن واریز شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟