اگر شریک تجاری دارید حتما بخوانید

به گزارش رکنا، شراکت مفید و سازنده تا حد زیادی به انعقاد قرارداد و مجوزهای حقوقی لازم مربوط می‌شود اما قبل از آنکه وارد این مرحله از کار شوید باید به خوبی درباره شریکی که انتخاب می‌کنید و نوع شراکتی که می‌خواهید با او داشته باشید فکر کنید.

شراکت خوب و رضایتبخش، راه و رسم خاص خودش را دارد. به عنوان یک قاعده کلی اگر توانایی انجام مستقل کار تجاری را داشته باشید باید از شراکت اجتناب کنید. اما اگر امکان فعالیت مستقل را ندارید عمل به چند توصیه مهم باعث می‌شود از شراکت پشیمان نشوید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

۱. اول مشخص کنید که آیا واقعا به شریک نیاز دارید؟

در کل بهتر است که به تنهایی کسب‌وکار تجاری را شروع کنیم. اگر به تنهایی نتوان این کار را انجام داد باید کسی را به صورت تمام یا پاره‌وقت استخدام کرد یا با فرد یا شرکتی که در همان زمینه کاری فعالیت می‌کند قرارداد همکاری بست. شراکت معمولا به خوبی پیش نمی‌رود پس باید گزینه آخر شما باشد و اگر به هر دلیلی، آمادگی لازم برای کار و همکاری تنگاتنگ با فرد دیگری را ندارید دور شریک و شراکت را خط بکشید.

فقط زمانی شراکت کنید که بدون آن نتوان به موفقیت تجاری رسید. باید به این نتیجه برسید که شریک شما، سرمایه، مهارت‌ها و شبکه روابطی در اختیار دارد که بدون داشتن آنها نمی‌توانید به جایی برسید.

۲. با گزینه‌های مختلف گفت‌وگو و مصاحبه کنید

اگر طرف مقابل را خوب نمی‌شناسید باید تا جایی که می‌شود شناخت خود را بیشتر کنید. باید بدانید که شما دو نفر چطور می‌توانید به‌خوبی باهم کار کنید. در حالت ایده‌آل او و شما باید یک سری مهارت‌های تکمیل‌کننده داشته باشید. به‌عنوان‌مثال خود شما ممکن است در زمینه امور مالی و حقوقی توانمند باشید و شریکتان در زمینه اجرای کسب و کار یا بازاریابی، قوی باشد.

می‌توانید یک هفته را باهم بگذرانید. در این مدت می‌توانید ریزودرشت دیدگاه‌های اقتصادی خود را به اشتراک بگذارید و انتظاراتی که از همدیگر دارید را موبه‌مو توضیح دهید. مراقب باشید هیچ موضوعی را نگفته باقی نگذارید.

۳. ببینید چطور می‌توانید به نحو احسن با شریک خود کار کنید

شریک شما ممکن است آشنا باشد و قبلا با او کار کرده باشید. در این صورت یافتن نحوه برقراری ارتباط با او آسان می‌شود.

- اگر قبلا با او کار نکرده‌اید قبل از آنکه وارد شراکت اصلی شوید با همدیگر یک پروژه را به‌صورت آزمایشی انجام دهید. قرار نیست پروژه بزرگی باشد. می‌توانید آن پروژه را برای یک شرکت یا یک شخص دیگر انجام دهید. به‌این‌ترتیب خواهید فهمید که آیا تیم خوبی می‌شوید یا نه.

۴. با وکیل یا مشاور مالی دیدار کنید

شراکت، ابعاد حقوقی و قانونی زیادی دارد. یک وکیل یا مشاور مالی خوب، توصیه‌های لازم را خواهد کرد و کمک می‌کند مشکلات خود را حل کنید. به کمک آنها می‌توانید پیش‌نویس قرارداد شراکت را تهیه کنید.

۵. نوع شراکت را مشخص کنید

تقریبا در همه جای دنیا، سه نوع شراکت وجود دارد. هرکدام از این سه نوع مزایا و معایب و خطرات خاص خود را دارند. باید با شریک تجاری و نیز وکیل و مشاور مالی خود درباره نوع شراکتی که مناسب شماست بحث و گفت‌وگو کنید.

- مشارکت کامل: در این نوع شراکت، طرفین به‌طور مساوی در سود، اختیارات و مسئولیت‌ها شریک می‌شوند. اگر شراکت پنجاه پنجاه را نمی‌پسندید یابد درصد شراکت را مشخص کنید.

- مسئولیت محدود: این نوع شراکت، امن‌تر است چون طرفین فقط در قبال عملکرد شخصی خود مسئول هستند. البته به همان نسبت میزان اختیارات هم کمتر می‌شود.

- سرمایه‌گذاری مشترک: یک نوع شراکت کوتاه‌مدت است یعنی دو طرف برای یک بازه زمانی محدود روی پروژه تجاری مشخصی کار می‌کنند.

۱. توافقنامه شراکت بنویسید

- بالای برگه‌ای که به این کار اختصاص می‌دهید بنویسید توافقنامه شراکت. در مرحله بعد عناصر شراکت را بنویسید: نوع شراکت، نام شرکا و مشخصات و آدرس آنها.

- نام شریک یا شرکا و آدرس آنها را بنویسید. بعد حتما این جمله را اضافه کنید: «طرفین توافقنامه موافقت خود با بندهای زیر را اعلام می‌کنند».

- اکنون نوع فعالیت تجاری که شرکا قصد دارند راه‌اندازی کنند را شرح دهید. به عنوان ممکن است بنویسد: کلیت کسب و کار شرکا عبارت است از ارائه «خدمات حقوقی» در بازه زمانی که طرفین روی آن توافق کرده‌اند.

در یکی از بندهای توافقنامه محل کسب‌وکار خود و آدرس آن را ذکر کنید.

۲. مقدار سرمایه‌گذاری هر یک از طرفین را ذکر کنید

در مجموع فرض بر آن است که هر یک از شرکا نصف سرمایه لازم برای شروع فعالیت تجاری را تامین می‌کند. البته ممکن است میزان سرمایه‌گذاری طرفین برابر نباشد بنابراین مقدار دقیق آن را ذکر کنید. یادتان باشد که نوع سرمایه‌گذاری را هم بیان کنید (از نوع پول نقد است یا مال و دارایی؟).

- در ابتدای این بخش از توافقنامه می‌توانید از یک چنین جمله‌ای استفاده کنید. «میزان سرمایه‌گذاری اولیه هر یک از طرفین به شرح زیر است». حالا نوع سرمایه‌گذاری هر یک از شرکا را بیان کنید.

مثال: مقدار سرمایه‌گذاری نقدی آقای... ۳۸ میلیون تومان است.

۳. اموال و دارایی‌ها را هم مشخص کنید

هر مال و دارایی شخصی که طرفین اختصاص می‌دهند باید دقیقا ذکر شود. اموالی که توسط آنها خریداری می‌شود هم باید قید شود. ممکن است مال و دارایی خاصی را به‌طور موقت به کسب‌وکارتان اختصاص دهید. در این صورت حتما این نکته را قید کنید که مالکیت آن به شما تعلق دارد و جز دارایی‌های مشترک به حساب نمی‌آید.

به‌عنوان‌مثال ممکن است از چنین جمله‌ای استفاده کنید: توافق می‌کنیم که خودروی تویوتا ( مشخصاتی مثل مدل، سال تولید، شماره پلاک و...) را قید کنید جز اموال مشترک شرکا به حساب می‌آید. شرکا می‌توانند از این خودرو فقط برای امور مربوط به کسب‌وکار استفاده کنند. این خودرو اجاره‌ای است و در تاریخ مقررشده یا هنگام به پایان رسیدن مدت قرارداد شراکت یا فسخ آن، به شرکت اجاره دهنده (یا فرد اجاره دهنده) پس داده می‌شود.

۴. نحوه تقسیم سود و زیان را مشخص کنید

سود و زیان را می‌توانید به هر شکلی که می‌خواهید تقسیم کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است به نسبت برابر تقسیم کنید. البته ممکن است بخواهید بسته به میزان سرمایه‌گذاری طرفین تقسیم کنید. این بخش از توافقنامه اهمیت تعین کننده‌ای دارد پس قبلا از آنکه آن را روی کاغذ بیاورید درباره چندوچون و مقدار دقیق آن با شریک خود به توافق برسید.

شرکا و درصد مالکیت هر یک از آنها را ذکر کنید. حالا اضافه کنید که سود به‌دست‌آمده بر اساس این درصد میان آنها تقسیم می‌شود.

- حالا زمان تقسیم سود را مشخص کنید. ممکن است بخواهید سود کسب‌وکار خود را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه تقسیم کنید. طرفین می‌توانند تمام سود خود را برداشت کنند یا مقدار مشخصی از آن را برداشت کنند. اگر می‌خواهید برای میزان برداشت شرکا، سقف خاصی را مشخص کنید حتما جزییات آن را ذکر کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از این جمله استفاده کنید: هر یک از طرفین می‌توانند ماهانه تا ۵۰ درصد از سود به‌دست‌آمده را از حساب مشترک برداشت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544680 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟