سه اقدام بی ثمر متهمان در مدت زمان اعطای فرصت/ دادستان مشهد: همکاری شایسته‌ای از سوی متهمان انجام نشد

به گزارش رکنا، در ابتدای این جلسه که با حضور هیات عالی قضایی، متهمین و وکلای مدافع آنان، جمعی از شکات و وکلا، تیم پزشکی و اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد، قاضی منصوری به تشریح روند رسیدگی به این پرونده پرداخت.

قاضی منصوری با بیان دلایل اعطای فرصت به متهمین این پرونده گفت: این فرصت با هدف جبران مافات به متهمین داده شد.

وی از دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا نتیجه اقدامات متهمین را تشریح کند.

دراین بخش غلامعلی صادقی با اشاره به اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: به طور مشخص ۳ اقدام در طول این مدت توسط متهمین انجام شده است. ابتدا درخواست انجام ملاقات با مسئولان یکی از موسسات پولی و مالی برای انجام هماهنگی‌های لازم از سوی متهمین داده شد.

وی افزود: ما هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و بنا شد گزارش ارائه کنند که نتایج آن نیز اعلام شد و نتایج حاصل از آن مطلوب نبود.

قاضی صادقی بیان داشت: اقدام دوم از سوی متهمین معرفی یک شرکت برای همکاری‌های لازم بود، اما نتایج این اقدام نیز مثبت و شفاف نبود و به سرانجام مشخصی نیز نرسید.

دادستان مشهد تصریح کرد: در اقدام سوم نیز مکاتباتی از سوی متهمین برای انجام برخی امور انجام شد و متاسفانه شاهد بودیم که قبل از این که این نامه‌ها به دست ما برسد. تصویر این نامه‎ها در فضای مجازی منتشر شد که این کار نیز کار خوبی نبود و موجب گلایه شد.

دادستان مشهد خاطر نشان کرد: ما از سال ۱۳۹۱ در حوزه پیشگیری به دنبال حل مشکل بودیم. به اصرار دوستان در ستاد تدبیر مهلت مجددی نیز به متهمین اعطا شد؛ اما اقدام قابل قبولی از سوی آن‌ها انجام نشد. ما در این مدت تمامی تلاش خود را برای حفظ منافع عمومی انجام دادیم و تعامل خوبی نیز با متهمین برای بازگرداندن اموال مردم داشتیم؛ اما متاسفانه همکاری باید و شاید از سوی متهمین مشاهده نشد.

غلامعلی صادقی افزود: همکاری‌های ارزشمندی از سوی دستگاه قضایی با متهمین با هدف بازگرداندن اموال مردم صورت پذیرفت. انچه از سوی متهمین از ما خواسته شد به انجام رسید، اما تا این لحظه همکاری شایسته‌ای از سوی این افراد انجام نشد بنابراین از دادگاه درخواست ادامه رسیدگی و اجرای قانون را داریم.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین در ادامه توضیحات قاضی منصوری در خصوص ادامه رسیدگی‌ها در این پرونده با محوریت قصور مسئولان و دست اندرکاران دستگاه‌های اجرایی که زمینه ساز تخلفات متهمین این پرونده شده است؛ افزود: تحقیقات در این زمینه انجام شده و ادامه دارد و انشاءالله نتایج آن به محض تکمیل، تقدیم و اعلام خواهد شد.

پس از توضیحات دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، قاضی منصوری از نماینده سازمان بازرسی و نماینده دادستان مشهد خواست تا مطالب خود را ارائه نمایند.

نماینده دادستان گفت: بررسی سوابق اقدامات دادستانی مشهد نشان دهنده این است که تمامی این اقدامات با هدفپیشگیری از گسترش تخلفات، حفظ اموال و دارایی‌های سهامداران و ادامه مسیر طبیعی فعالیت شرکت پدیده و اجرای قانون و نظامات دولتی بوده؛ اما علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، متهمین همکاری نداشتند و نتیجه آن شد که امروز شاهد آنیم.

نماینده مدعی العموم افزود: اصرار مسئولان وقت این شرکت یعنی متهمین فعلی پرونده بر ادامه فعالیت خارج از چارچوب قانونی جای تامل دارد و نتیجه این حرکت، تشکیل پرونده کیفری برای تعقیب متهمین بود.

پس از توضیحات رییس فعلی هیات مدیره شرکت پدیده، قاضی منصوری از متهم ردیف اول محسن پهلوان مقدم فرزند اسداله خواست تا با توجه به کیفرخواست صادره آخرین دفاع خود را بیان کند.

متهم پهلوان مقدم با قرارگرفتن در جایگاه به تشریح اقدامات و دفاع از خود پرداخت.

پس از توضیحات رییس فعلی هیات مدیره شرکت پدیده قاضی منصوری از متهم ردیف اول محسن پهلوان مقدم فرزند اسداله خواست تا با توجه به کیفرخواست صادره آخرین دفاع خود را بیان کند.

متهم پهلوان مقدم با قرارگرفتن در جایگاه متهم به تشریح اقدامات و دفاع از خود پرداخت.

نماینده دادستان در واکنش به توضیحات متهم محسن پهلوان گفت: متاسفانه در شرایط کنونی نیز متهم ردیف اول برای همکاری قائل به گذاشتن شرط و شروطی است که جای تامل دارد.

قاضی منصوری نیز مجددا متذکر شد فرصت اعطایی به متهمین فقط برای بازگرداندن اموال سهامداران بوده و از موجبات مخففه مجازات محسوب می‌شود.

متهم ردیف اول گفت: اقدامات اولیه با مذاکرات انجام شده با شهردار وقت شاندیز و برخی دیگر از مدیران انجام شد و اسناد و مدارک آن نیز وجود دارد، برخی اداره‌ها در همین مسیر تخلف کرده‌اند که حتما از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد شد.

در این هنگام قاضی منصوری گفت: به تمامی تخلفات احتمالی مسئولان در این پروسه نیز رسیدگی خواهد شد و اقدامات اولیه هم انجام و دادستانی مشهد و سازمان بازرسی و سایر نهاد‌های ذیربط درحال پیگیری موضوع هستند.

متهم ردیف اول گفت: من چند سال است که در زندان هستم و به عنوان محسن پهلوان در همینجا اعلام می‌کنم که دیگر توان ادامه کار را ندارم و کاری از من برنمی‌آید.

قاضی منصوری افزود: فرصت زیادی برای دفاع به متهم ردیف اول داده شده و از ابتدای برگزاری جلسات دادگاه ۲۰ جلد پرونده نیز شامل محتویات ۱۱ جلسه پیشین تشکیل شده است.

در این هنگام و پس از اتمام دفاعیات متهم ردیف اول، قاضی منصوری از نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه خواست تا مطالب خود را نسبت به دفاعیات متهم پهلوان مقدم بیان نمایند.

دراین هنگام و پس از اتمام دفاعیات متهم ردیف اول، قاضی منصوری از نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه خواست تا مطالب خود را نسبت به دفاعیات متهم پهلوان مقدم بیان نمایند.

نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه با تشریح اقدامات خلاف قانون متهمین بر اصرار متهمین بر ادامه تخلفات پس از تذکرات قانونی تاکید کردند.

دادگاه جهت اقامه نماز ظهر و عصر دقایقی تنفس اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شده است.

طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

پس از اقامه نماز ظهر و عصر و اعلام رسمیت مجدد جلسه، قاضی منصوری از وکیل نماینده جمعی از سهامداران خواست تا مطالب خود رابیان کند.

وکیل نماینده جمعی از سهامداران گفت: درمجموع؛ اقدامات خلاف قانون متهمین علاوه بر اثرات سوء داخلی، موجب تولید خوراک تبلیغاتی برای دشمنان قسم خورده نظام در خارج از کشور شد که جای تاسف دارد و امیدواریم که عدالت جاری شود.

پس از اتمام دفاعیات وکیل مدافع متهم محسن پهلوان مقدم، قاضی منصوری ادامه رسیدگی به این پرونده را به صبح فردا موکول کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟