گفت وکوی متفاوت رئیس کل بانک مرکزی/ آقای همتی گرانی دلار کار خودتان است؟

عبدالناصر همتی امروز در یک گفتگوی ویژه نوروزی با تبریک سال نو به مردم و با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر مجلس، نظام بانکی برای افزایش وام ازدواج تلاش می کند گفت: برخی فکر می کنند وقتی مسئول شدیم باید جدی باشیم. تجربه چند دهه من در مسئولیت نشان می دهد که با امید می توان مشکلات را حل کرد.

رییس کل بانک مرکزی در بخشی از این مصاحبه درباره مسئولیت بانک مرکزی گفت: هر کسی همین امروز هم بیاید و مسئولیت بانک مرکزی را تحویل بگیرد مشکلی نیست. من مدیران زیادی در بانک ها و صداوسیما تربیت کردم و من اگر دوباره انتخاب کنم صداوسیما را انتخاب می کنم.

بچه های من تا کنون به بانک مرکزی نیامده اند

همتی با اشاره به اینکه مسئولان تلاش می کنند ولی حجم مشکلات بالا است، ادامه داد: فرزندان ما در مسئولیت ها محدودیت بیشتری دارند و من مجبورم برخی تلفن ها را پاسخ ندهم ولی بچه های من تاکنون بانک مرکزی نیامدند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: من اگر بخواهم انتقاد کنم می گویم در طول چند دهه به دلیل استفاده های نادرست از سیستم بانکی برای تامین طرح های ناکارآمد و یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند و یا استفاده از مدیران کم صلاحیت مشکلاتی ایجاد شد ولی باید بدانیم که سیستم بانکی 90 درصد تامین مالی کشور را بر عهده دارد و امروز طرح هایی مانند برق، نیروگاه، سد و ... با تامین مالی بانک ها شکل می گیرد ولی نواقضی هم وجود دارد.

وصول مطالبات از حقه بازهای بدهکار به نظام بانکی

وی درباره حل مشکلات مربوط به وام گیرندگان کلان از نظام بانکی تصریح کرد: خیلی از افرادی که وام سنگین گرفتند را برگشت می دهند ولی برخی حقه باز هستند و نحوه وام گرفتن آنها مشخص است و البته این مسائل در بانک هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند و ما امیدواریم در سال 98 برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در سال گذشته موسسات غیرمجاز را داشتیم که خیلی برای بانک ها اذیت داشتند و اینها سودهای بالای 30 درصد پرداخت می کردند و برخی از این موسسات از مردم ملک می گرفتند و در مقابل گواهی سپرده می دادند و فرد؛ خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه می کرد و گواهی سپرده می گرفت. این موارد واقعا بی سابقه است.

به گفته همتی، این موارد باعث شد که بانک مرکزی هر اقدامی که خواست انجام دهد اینها نگذارند و از مشکلات بانک مرکزی این بود که نظارت کافی نکرده ولی حدود 25 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی برای جمع کردن اینگونه موسسات هزینه کرد و البته بخشی از این هزینه با فروش اموال موسسات و تعیین تکلیف شعب تامین می شود.

هشدار رئیس کل بانک مرکزی به بانک های ناتراز/ لازم باشد مدیریت را برعهده می گیریم

وی افزود: برنامه داریم بانک های ناتراز را نیز بررسی کنیم و اگر لازم باشد مدیریت آن را بر عهده می گیریم و به صورت جدی کنترل و نظارت خواهیم داشت و محیط نظام بانکی باید سالم شود.

همتی در ادامه در پاسخ به این سوال که زمانی گفته بودید هرجا کار به مشکل خورده من را مسوول می کنند، گفت: من 10 روز سفیر چین شدم و درآنجا حضور داشتم. ولی هر جایی که حس شود برای مردم کاری می توان انجام داد وارد می شوم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مهمترین مشکل در دوره مدیریت بانک مرکزی در سال قبل، تصریح کرد: در سال 97 مشکل ارز بزرگترین مشکل بود و من در روزی که معرفی شدم ارز 11 هزار و 700 تومان بود و بعد ارز به حدود 20 هزار تومان نیز رسید ولی بعد از آن با تمهیدات و مصوباتی که داشتیم به سرعت مهار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و می توان گفت ثبات نسبی اقتصادی در سال 97 بزرگترین اتفاق بود.

آقای همتی گرانی دلار کار خودتان است؟

همتی در واکنش به اظهاراتی مبنی براینکه گرانی دلار کار خودشان است، گفت: در مجلس می گفتند که دولت از فروش ارز درآمد دارد و من ثابت کردم که سودی وجود ندارد. ممکن است برخی فکر کنند ما این موارد را دنبال می کنیم ومن امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر می کنم. قیمت فعلی ارز واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد. بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک های خارجی است و برای واردات استفاده می شود و ما باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم و دولت در این زمینه برنامه ریزی انجام می دهد.

وی با تاکید براینکه دولت می گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه ها در تولید هزینه شود، به مردم توصیه کرد: اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند به سرعت نرخ ها کاهش پیدا می کند و بعد از ثبات ارزی می توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از این گفت وگو با بیان اینکه رانت خوارها در کشور زیادند و در تمام مسیرها وارد می شوند، افزود: در هدف ارز 4200 تومانی که برای رفاه مردم بود اخلال ایجاد کردند و یا ارز دریافت کردند و کالا وارد نکردند و همچنین با اعمال نفوذ از بانک ها وام گرفتند ولی در سال 98 نظارت و کنترل جدی در بانک ها داریم.

از مردم عذر خواهی می کنم/ دغدغه من رفاه مردم است

وی همچنین تاکید کرد که میدانم رفاه مردم آسیب دیده و امیدوارم در کوتاه مدت بتوان شرایط را اصلاح کرد.

همتی درباره نحوه گفتمان مدیران دولتی در ایران تصریح کرد: مسئول بانک مرکزی باید به نحوی صحبت کند که دشمن سوء استفاده نکند ولی برخی برای مردم نگرانی ایجاد می کنند و مسئولان باید با امید باشند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: من از مردم به خاطر مشکلات غذرخواهی می کنم و ما بهتر از این می توانستیم کار کنیم و صادقانه می گویم شرایط در کنترل است و امیدوارم با اقدامات و سیاست های دولت و کمک سایر قوا بتوانیم شرایط بهتری برای زندگی مردم در سال 98 ایجاد کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟