فرانسه، انگلیس و آلمان به ‌رغم تهدیدهای واشنگتن قرار است شرکتی برای تبادل مالی اروپا با ایران ثبت کنند تا شدت تحریم‌های امریکا علیه ایران را بکاهد و تجارت با ایران را ممکن سازد. در شرایطی اروپایی‌ها صحبت جایگزین سوئیفت کردند، که قرار بود این امر یک هفته بعد از سال جدید میلادی اجرایی شود. در ان زمان اروپایی‌ها بهانه آوردند که قبل از تصویب اف ای تی اف نمی‌توانند راهی برای تبادل مالی ایران با اروپا باز کنند. فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران موضوع SPV را با اف ای تی اف بی‌ربط می‌داند و به روزنامه ایران می‌گوید این گروکشی اشتباه است. با SPV بانک‌های اروپایی با ما کار نخواهند کرد و تنها صندوقی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم در قبال صادرات نفت، زعفران، پسته و سایر کالاها، به غیر از کالاهای اساسی و دارو، کالاهایی را خریداری کنیم که در سبد تحریم‌های امریکا نیست. وی گفت: البته با قطعیت نمی‌توان گفت که تمام کالاهای غیرتحریمی را می‌توان از طریق SPV خریداری کرد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که به غیر از کالاهای بشردوستانه، امکان خرید کالاهای غیرتحریمی برای ایران فراهم می‌شود. ولی یک سؤال ایجاد می‌شود و آن این است که ایران تا ماه مه مجوز فروش نفت به اروپایی‌ها را دارد و بعد از آن تنها کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه باقی می‌مانند. لذا صندوق SPV چگونه در آن زمان می‌تواند به ما کمک کند. وقتی هیچ بانک اروپایی قرار نیست با ایران همکاری داشته باشد.

وی درباره این‌که اروپایی‌ها SPV را منوط به اف ای تی اف کرده بودند ولی اکنون حاضر به همکاری شدند، گفت: این نشان می‌دهد که مذاکرات وزارت امور خارجه اثرگذار بوده است. ما باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم به عنوان عضو در جامعه بین‌الملل باقی بمانیم بایستی به سمت پیش نیازهای مالی آن که اکثر کشورها اجرایی کردند، حرکت کنیم. با فعال شدن SPV ما به سی اف تی، اف ای تی اف و.... نیاز داریم. وال استریت ژورنال در عین حال تأکید کرد که SPV ممکن است در تأمین اهداف نهایی خود همچون صادرات غذا و دارو به ایران با مشکلاتی مواجه شود. در ادامه این گزارش به نقل از «افراد مطلع» آمده است که سه کشور اروپایی فرآیند ثبت این شرکت را آغاز کرده‌اند. این افراد همچنین اطلاع داده‌اند که این شرکت باید تا امروز (پنجشنبه) و یا فردا(جمعه) ثبت شود. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسئولیت این سازوکار را به عهده خواهند داشت، به این گونه که پاریس میزبان آن است، آلمان مدیریتش را بر عهده دارد و انگلیس مسئول حسابرسی آن خواهد بود.این سازوکار به نوعی یک شرکت تبادل مالی است که در آن، به عنوان مثال درآمد ایران از محل صادرات نفت به اروپا می‌تواند به‌طور مستقیم به شرکت‌های اروپایی که به ایران کالا می‌فروشند، پرداخت شود.

نشریه آلمانی اشپیگل هم نوشت، اطلاعاتی در دست دارد که بر طبق آن فرانسه، بریتانیا و آلمان در زمینه کانال ویژه پرداخت مالی به ایران موسوم به SPV به توافق رسیده‌اند تا به این وسیله امکان تجارت با ایران به رغم تحریم‌های امریکا وجود داشته باشد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم گفته است: ما قویاً در تلاشیم تا نیازهای نهایی را روشن کنیم. این مقام آلمانی همچنین گفته بود که این تقابل با امریکا آسان نیست چرا که آنها هم تلاش می‌کنند تا اروپا را تحت فشار بگذارند. همچنین علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان تأکید کرد که اروپایی‌ها تلاش دارند سازوکار SPV را با توافق امریکایی‌ها تدوین کنند و در همین چارچوب مذاکراتی را به‌صورت منظم با دولت واشنگتن انجام داده‌اند و اگر تاکنون SPV اجرایی و عملیاتی نشده به این علت است که اروپایی‌ها در مذاکراتشان با امریکا به توافق نرسیده‌اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 455732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟