برهمین اساس درکنار پیش فروش سکه بهار آزادی، فروش گواهی سپرده ریالی با نرخ سود 20 درصد در بانک‌های کشور را به مدت دو هفته از 28 بهمن ماه اجرایی کرد. البته درکنار این دو بخش افتتاح سپرده‌های ارزی نیز به مردم پیشنهاد شد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اما دو روش نخست با استقبال قابل توجهی همراه شد. برهمین اساس در مهلت تعیین شده برای پیش فروش سکه حدود 7.5 میلیون قطعه سکه معادل حدود 60 تن طلا به فروش رفت تا بتواند بخشی از عطش سرمایه گذاران را فرونشاند. درکنار آن و در زمانی که حداکثر نرخ سود بانکی‌ها بر روی 15 درصد تثبیت شده بود، بانک مرکری به مدت دو هفته اجازه افتتاح سپرده‌های یکساله با نرخ سود 20 درصدی را به بانک‌های کشور داد. نتیجه این شد که در مجموع 240 هزار میلیارد تومان در قالب طرح فروش گواهی سپرده ریالی از دست مردم جمع‌آوری و به خزانه بانک‌ها منتقل شد. طبق مقررات اعلام شده مدت زمان این گواهی‌ها یک‌سال تعیین شده است که بدین ترتیب از 28 بهمن تا نیمه اسفند ماه جاری به تدریج سررسید این اوراق به اتمام می‌رسد و صاحبان این 240 هزار میلیارد تومان باید تصمیم بگیرند که همچنان سرمایه خود را به صورت سپرده نزد بانک‌های کشور نگهداری کنند یا آن را وارد بازارهای دیگر کنند. این درحالی است که برخلاف سال گذشته و نیمه نخست امسال نوسان بازارهای موازی بازار پول یعنی طلا، ارز، مسکن و حتی خودرو افت زیادی داشته است. بدین ترتیب در شرایطی که سرمایه گذاران در اوج نوسانات بازارها گزینه‌های زیادی برای کسب سود‌های چند ده درصدی در بازار داشتند، در سال‌جاری و با سررسید شدن گواهی سپرده ریالی خود با ریسک بالایی برای ورود به بازار‌های رقیب دارند.

از یک سو با وجود نوسان اندکی که در بازار ارز وجود دارد، نوسان قیمت‌ها دراین بازار بازده مورد انتظارسرمایه گذاران را برآورده نمی‌کند. در بازار طلا و سکه نیز که با نوسان بیشتری نسبت به ارز طی روزهای اخیر برخوردار است نیز هیچ دورنمای روشنی از تداوم این نوسان متصور نیست. در بازار مسکن نیز با رشد جهشی قیمت‌ها معاملات در این بازار بشدت افت کرده است و وضعیت این بازار برای سرمایه گذاران جذابیتی ندارد.

بنابراین درشرایط فعلی برای سرمایه گذارانی که قصد ندارند تن به ریسک بالایی بدهند، بازارپول و بانک‌ها محل مناسبی برای نگهداری سرمایه هایشان محسوب می‌شود. البته هرچند مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی را 15 درصد تعیین کرده است ولی همچنان بخش اعظم بانک‌ها سودهای بالاتری به سپرده گذاران خود بخصوص سپرده گذارانی که بیش از 50 و 100 میلیون تومان سرمایه دارند پیشنهاد می‌دهند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی درخصوص گواهی‌های سپرده ریالی 20 درصدی چه تصمیمی خواهد گرفت.

براساس آمارهای بانک مرکزی پیشنهادهای جذاب بانک مرکزی سهم سپرده‌های بلندمدت از 34.7 درصد از کل سپرده‌ها به 43.7 درصد افزایش یافت و در مقابل سهم سپرده‌های کوتاه مدت باید از 45.4 درصد به 36.5 درصد برسد.

درماه‌های اخیر تحولاتی که در بخش‌های واقعی اقتصاد ایران بخصوص بازار ارز و نوسانات آن اتفاق افتاد باعث شد ترکیب سپرده‌های بانکی تغییر کند. درحالی که همواره تمایل سپرده گذاران در سال‌های اخیر برای بهره‌مندی از حداکثر سود بانکی به سمت سپرده‌های بلندمدت بوده است، اما از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه تمایل مردم برای افتتاح سپرده‌های کوتاه مدت بیشتر شده است.

براساس آمار رسمی بانک مرکزی در هفت ماهه امسال (تا پایان مهر ماه) مانده سپرده‌های کوتاه مدت افزایش و حجم سپرده‌های بلندمدت کاهش یافته است.برپایه این آمارها در پایان مهر امسال، مجموع سپرده‌های بانکی شامل سپرده‌های دیداری و غیردیداری حدود ۱۶۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است. پس از چند ماه متوالی شیب نزولی در مانده سپرده‌های بلندمدت، با ثبات نسبی قیمت دلار در مهرماه ۱۳۹۷، مانده سپرده‌های بلندمدت حدود یک درصد نسبت به شهریور افزایش یافته است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سیاوش رضایی

کدخبر: 455219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟