نوسانات قیمت گوشت درکهگیلویه وبویراحمد/گوشت منجمد در راه بازار

به گزابرش رکنا، گروه استان ها، پژمان امیدی: طی هفته های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمت گوشت های قرمز و مرغ در سطح کهگیلویه و بویراحمد بوده ایم.

عدم کنترل قیمت ها، کمبود گوشت در بازار، جو روانی حاکم بر بازار Store و عدم عرضه گوشت قرمز توسط برخی قصابی ها سبب شد که قیمت گوشت دچار نوسان شدید شده و گوشت مرغ تا بیش از ۱۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم نیز برسد.

اما قیمت ها و میزان تولید گوشت در استان موارد مختلفی را در به وجود آمدن این نوسانات و گرانی مطرح می کند.

بر اساس نرخ های قانونی، ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد قیمت دام زنده را هر برای کیلوگرم ۲۳۰ هزار ریال و گوشت قرمز گرم را ۵۴۰ هزار ریال تعیین کرده است.

طی هر سال در استان ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز تولید می شود و این درحالی است که میزان مصرف سالانه استان ۸ هزار و ۶۰۰ تن است.

همچنین ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد قیمت مرغ زنده را ۷ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب و اعلام کرد.

این آمار به خوبی نشان می دهد که میزان ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان تقریبا دو برابر مصرف بوده و عواملی چون کمبود تولید نمی تواند دلیل مناسبی برای عرضه گوشت قرمز با قیمتی فراتر و یا خالی شدن بازار از گوشت قرمز باشد و این موضوع در حالی است که بکارگیری استفاده از توزیع هدفمند و برنامه محور گوشت منجمد تا حد زیادی به ارتقای کنترلی نوسان قیمت ها و بهبود شرایط بازار کمک می کند.

در حوزه گوشت قرمز عمده مشکلات مطرح شده پیرامون افزایش قیمت گوشت به شکل خودسرانه توسط برخی از قصابی ها، عدم توزیع گوشت قرمز در بازار توسط قصابی ها و خروج دام استان با قیمتی بیشتر به سمت استان های همجوار بوده که تیم های نظارتی صنعت، معدن و دستگاه های متولی به این موضوع ورود پیدا کردند.

نوسانات قیمت گوشت درکهگیلویه وبویراحمد/گوشت منجمد در راه بازار

جلوگیری از خروج دام استان

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر کنترل بازار و قیمت ها، گفت: در حوزه قیمت گوشت قرمز مبنای قیمت گذاری باید میدان دام باشد و همچنین در راستای کنترل قیمت ها از خروج دام استان تا زمان تامین کامل نیاز استان جلوگیری شود.

علی محمد احمدی با بیان اینکه سازمان پشتیبانی دام متولی عرضه است، افزود: باید قیمت گذاری ها اصولی و کنترل بازار نیز به شکل مناسب عملیاتی شود.

وی افزود: دامی که تولید استان است و مسافت کمی را برای عرضه پیموده، نباید به قیمت تهران و اصفهان عرضه شود.

استاندار گفت: اگر ما تامین کامل نداشتیم و از بیرون استان نسبت به تامین گوشت اقدام کردیم، قیمت مبدأ، حمل و سود مجاز مشخص است که باید آنالیز قیمت در این بخش انجام شود.

نوسانات قیمت گوشت درکهگیلویه وبویراحمد/گوشت منجمد در راه بازار

احمدی گفت: باید تا زمانی که مصرف استان در حوزه گوشت متعادل نشده ، از خروج دام جلوگیری شود.

بنابراین گزارش، در حوزه گوشت مرغ عدم همخوانی تولید و مصرف محسوس است.

کمبود ۸۰۰۰ تنی تولید گوشت مرغ

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود تولید حوزه گوشت مرغ نسبت به مصرف گفت: در حوزه تولید گوشت مرغ در استان کمبود قریب به ۸۰۰۰ تنی نسبت به سرانه مصرف را داریم.

جعفر گوهرگانی افزود: همچنین در حوزه سرانه تولید تخم مرغ کمبود ۵۰۰۰ تنی مطرح است.

نوسانات قیمت گوشت درکهگیلویه وبویراحمد/گوشت منجمد در راه بازار

گوهگرانی با تاکید بر اهمیت بهبود ظرفیت های تولید مرغ در استان، ابراز داشت: در همین راستا ارائه تسهیلات با نرخ مناسب از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری عملیاتی می شود و امید است تا دهه فجر و پایان سال افتتاح چند واحد و افزایش تولید را داشته باشیم.

بنابراین گزارش، صنعت، معدن و تجارت استان نیز برنامه ای را برای کنترل بازار در نظر دارد.

توزیع گوشت منجمد در استان

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از هدفگذاری استفاده از گوشت قرمز منجمد در استان خبر داد.

داریوش دیودیده در نشست بررسی وضعیت قیمت حوزه گوشت در استان که با حضور دستگاه های مختلف برگزار شد، افزود: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تامین گوشت منجمد برای عاملین فروش، تامین گوشت با توزیع برنامه ریزی شده انجام خواهد شد.

نوسانات قیمت گوشت درکهگیلویه وبویراحمد/گوشت منجمد در راه بازار

دیودیده حداکثر قیمت گوشت منجمد را در زمان رسیدن به دست مصرف کننده ۲۹ هزار تومان دانست و بر همکاری دستگاه های متولی در کنترل بازار تاکید کرد.

اما بررسی نشان می دهد که کنترل اصولی بازار چندین عامل را طلب می کند.

تعیین راهبرد های مختلف می تواند گره گشای خروج بازار استان از شوک های نوسان قیمت و کمبود ها باشد.

در راهبردی مستمر تعادل بخشی در توزیع گوشت قرمز منجمد و گوشت قرمز گرم با در نظر گرفتن برنامه ای برای جلوگیری از ورود آسیب به تولید کنندگان داخلی نقش موثری در کنترل قیمت حوزه گوشت خواهد داشت و تعادل بخشی در توزیع، نظارت اصولی و کارشناسی شده بر بازار را نیز طلب می کند.

با نگاهی ساده می توان دریافت که حوزه تولید، تامین و توزیع گوشت قرمز و مرغ در استان زنجیره ای را برای مصرف کننده رقم می زند که ضعف و کمبود و افزایش غیر معقول قیمت در هر حوزه ای می تواند گرایش مصرف کننده به یک نوع گوشت دیگر داشته و به دلیل چرخش ناگهانی مصرف، کننده به سمت یک محصول دیگر خالی شدن بازار و افرایش قیمت را رقم بزند.

اما در راهبرد میان مدت و گاها بلند مدت می توان افزایش تولید گوشت در استان را با تاکید بر پوشش تولید گوشت مرغ که عدم تعادل در تولید و مصرف در آن محسوس است را عملیاتی کرد و در بخش دیگر نیز ساماندهی حوزه گوشت قرمز را به نحوی اجرایی کرد که خروج دام از استان به دلیل قیمت بالاتر در برخی استان ها را نداشته باشیم و با خالی شدن بازار از گوشت قرمز تعادل این زنجیره بهم نریزد.

امید است در شرایط فعلی اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم توجه بهتری به کنترل بازار عرضه و تقاضا شده تا دیگر شاهد لجام گسیختگی قیمت ها نباشیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 448776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟