جهان اقتصاد در سیطره SMEها

در اتحادیه اوپا، این حد نصاب 250 نفر است. با این حال بعضی از کشورها نیز محدودیت را تا 200 نفر کارمند وضع کرده‌اند. این در حالی است که در امریکا شرکت‌هایی با کمتر از 500 نفر کارمند، SME تلقی می‌شوند. کسب و کارهای کوچک هم آنهایی هستند که تعداد کارکنانشان کمتر از 50 نفر است، شرکت‌های میکرو نیز نهایتاً 10 نفر کارمند دارند، در بعضی موارد حتی حد نصاب تعداد کارکنان میکروها 5 نفر تعیین شده است. از طرفی دیگر، SME‌ها باید گردش مالی‌شان در سال 40 میلیون یورو یا کمتر باشد یا ترازنامه‌شان از 27 میلیون یورو بیشتر نشود.» سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی که درباره SME‌ها منتشر کرده، ویژگی‌های آنها را چنین توضیح داده است.

این گزارش درباره نقش شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد نیز می‌نویسد:«در اقتصاد منطقه OECD(کشورهایی ثروتمند و توسعه یافته) کسب و کارهای کوچک نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند و منبعی برای شغل‌های جدید به حساب می‌آیند. بیش از 95 درصد از کسب و کارهای این منطقه را SMEها تشکیل داده‌اند.» پژوهش‌های دیگر نیز تأیید می‌کنند که این کسب و کارها نه تنها در اقتصادهای توسعه یافته، بلکه در اقتصادهای درحال توسعه و نوظهور نیز عاملی اساسی هستند. پژوهشی از سوی بانک جهانی، نشان می‌دهد که در بازارهای نوظهور، چیزی بین 365 تا 445 میلیون کسب و کار میکرو، کوچک و متوسط(MSMEs) وجود دارد، 25 تا 30 میلیون از آنها کوچک و متوسط(SMEs)هستند، 55 تا 70 میلیون‌شان هم کسب و کارهای میکرو هستند. جالب آنکه این فقط آمار کسب و کارهای این چنینی رسمی است؛ بردر اقتصادهای نوظهور جهان چیزی حدود 285 تا 345 میلیون کسب و کار غیررسمی هم وجود دارد. بانک جهانی می‌نویسد:«کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش عمده‌ای در بیشتر اقتصادها ایفا می‌کنند، بخصوص در کشورهای در حال توسعه. انواع رسمی این کسب و کارها، چیزی حدود 60 درصد از کل میزان استخدام‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که برابر با 40 درصد از کل درآمد ملی در بازارهای نوظهور است. اگر کسب و کارهای غیررسمی هم به این عددها اضافه شوند، تعدادشان بسیار بالاتر خواهد رفت.» بر اساس برآورد بانک جهانی تا 15 سال آینده در جهان به 600 میلیون شغل نیاز است که بیشتر آن نیز در آسیا و جنوب صحرای آفریقا خواهد بود. به همین خاطر، توجه به SME‌ها برای اینکه به این نیاز شغلی پاسخ دهند، ضروری است. بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی داده‌پردازی استاتیستا، در سال 2017 در کل اتحادیه اروپا 24 میلیون و 530 هزار کسب و کار کوچک و متوسط وجود داشته‌اند.

جالب آنکه در این میان سهم میکروها، یعنی کوچک‌ترین کسب و کارها با نهایتاً 9 نفر فرد استخدام شده از همه بالاتر بوده است. در اتحادیه اروپا، 22 میلیون و 830 هزار کسب و کار میکرو، یک میلیون و 420 هزار کسب و کار کوچک و 231 هزار و 900 مورد کسب و کار متوسط فعال هستند. در ایتالیا که در میان یکی از کشورهایی با بالاترین میزان کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار می‌گیرد، خرده فروشی شامل خرده فروشی‌های آنلاین با 19 درصد بالاترین سهم را در میان این نوع شرکت‌ها دارند. بعد از آن هم، سرویس‌های خدماتی حرفه‌ای مانند سرویس‌های مالی، مشاوره‌ای و آژانس‌های سفری با 10 درصد قرار می‌گیرند. در این کشور حدود 95 درصد از کل کسب و کارها کوچک و متوسط هستند، 80 درصد از شاغلان در این بخش کار می‌کنند و سهم گردش مالی آنها از کل گردش مالی اقتصاد، 50 درصد است.

گزارشی دیگر از طرف یورو استات، پایگاه خبری کمیسیون اروپا، وضعیت کسب و کارهای کوچک و متوسط(با کمتر از 250 نفر کارکن) در کشورهای اروپایی را بر مبنای سهم آنها از کل شرکت‌ها، افراد استخدام شده و گردش مالی‌شان بررسی کرده است. این گزارش که در سال 2016 منتشر شده، نشان می‌دهد که در آن سال در حدود 99 درصد از کسب و کارهای اتحادیه اروپا کمتر از 250 نفر اشتغال داشتند و حدود 94 درصد از آنها کاملاً مستقل بودند. بررسی وضعیت به تفکیک کشورها نیز نشان می‌دهد که در هلند و پرتغال سهم SMEها بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی وحدود 99 درصد است. اما از نظر گردش مالی، در بلغارستان کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشترین سهم را با 61 درصد از کل درآمد به خود اختصاص داده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ریحانه یاسینی

کدخبر: 444057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟