به گزارش رکنا، آنگونه که حق شناس می گوید: گرفتن وام در مبالغ15، 10 و حتی 5 و 3 میلیون تومان آن‌قدر سخت است که وام‌گیرنده باید هفتخوان رستم را طی کند تا شاید بعد از مدتی بتواند به مقصودش برسد؛ اما وام‌گرفتن در مبالغ کلان و نجومی آنقدرها هم سخت نیست و بانک‌ها راحت‌تر از آنچه که تصور می‌شود، وام‌های آنچنانی را پرداخت می‌کنند بدون اینکه توجهی به وثایق داشته باشند.

به گفته او، همچنین در بانک های دنیا رسم بر این است که متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح تسهیلات پرداخت می شود و نظارت دقیقی بر نحوه هزینه کرد آنها صورت می گیرد. اما در ایران رانت و رابطه و وام سفارشی به توجیه اقتصادی می‌چربد و نفع‌های شخصی که برخی در دادن این وام‌ها می‌برند، توجیه اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال وامی که برای ساختن یک بنگاه اقتصادی داده شده صرف ساخت و ساز می شود . وامی که قرار بود صرف ایجاد خرید تجهیزات و نوسازی شود سر از بازار Store ارز و سکه در می آورد. همه این عوامل موجب شده که معوقات بانکی هر سال بیشتر از پارسال شود.

آنگونه که این اقتصاد دان توضیح می دهد: طبق استاندارهای جهانی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها حدود 70 درصد باید باشد . البته این نسبت متناسب با توسعه ای، صنعتی ، بازرگانی، کشاورزی بودن بانک ها متفاوت است. در توصیف بحرانی بودن نظام بانکی ما همین بس که این نسبت( تسهیلات به سپرده های بانکی)که در دولت نهم و دهم به بالای 100 درصد رسیده بود، حالا هم چیزی در حدود 85 درصد است هرچند این شاخص در سال های گذشته نزولی بوده اما همچنان در وضعیت قرمز قرار داریم.

وام های بانکی برای آقا زاده ها یا روستاییان؟

اما در شرایطی به گفته معاون روستایی ریاست جمهوری بازار وام های سفارشی به آقا زاده حسابی داغ است که بحران های اجتماعی انفجار جمعیت در کلان شهرهای کشور ، حفظ مردم در روستاها را حیاتی کرده است . به گفته او ، در شرایط کنونی که قدرت خرید مردم در روستاها به نحو قابل توجهی کاهش یافته و به دلیل بحران آب اشتغال روستاییان در وضعیت قرمز قرار گرفته است . بی تردید در چنین شرایطی افزایش وام های اشتغال به طرح های تولیدی در مناطق روستایی به افزایش سرمایه گذاری‌های مولد منجر خواهد شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن بیوه با گاو نر به حجله رفت + عکس

اعتراف لیلی به بلای وحشتناکی که بر سر پسر 18 ساله آورد + عکس

اختلاس 60 میلیاردی کارمند زن برای ازدواج با مرد مورد علاقه

ضمانت وام دانشجویی برای دختران با عکس های برهنگی + عکس

محاکمه علنی بزرگترین مفسد اقتصادی کشور / «ح.ب.د» را بشناسید

این دامپزشک جوان کرجی را دیده اید؟! / سرنوشت او از 40 روز پیش گره خورده است + عکس

دستگیری مرد شیطان صفت که در شیار دیوار پنهان شده بود+عکس

شفاهی عروس موقت مهران شدم ! / سوسن با دوست برادرش سر و سری داشت !

مریم التماس کرد که شوهر دارد ولی من آنقدر تجاوز به او را ادامه دادم تا اینکه حامله شد !

محاکمه عضو شواری شهر ورامین به خاطر قتل زن دوم+ عکس

نجات دختر 17 ساله از خانه مجردی پسر شیطان / 3 روز خانه نبودم

ارتباط چندش آور پسر 18 ساله با خاله اش !

حامله شدن همزمان 16 خانم پرستار / هماهنگی برای یک رویداد عجیب ! + عکس

نوشته عجیب روی سینه زن جوان تهرانی / پلیس در خانه این زن با صحنه هولناکی روبرو شد

آخرین خبر از پرونده تخلف اقتصادی شبنم نعمت زاده دختر وزیر

 

کدخبر: 409225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟